NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
v50d5r skrev: Köpte igår en my09 Volvo V50 D5 Momentum R-Design.
Ska du inte skaffa Polestar också?
av v50d5r
StringerBell skrev:
v50d5r skrev: Köpte igår en my09 Volvo V50 D5 Momentum R-Design.
Ska du inte skaffa Polestar också?
Är det att föredra?

Mvh
Användarvisningsbild
av StringerBell
Prioriterar du prestanda är det nog det, speciellt på en manuell där du får 450nm/205HK.
av Gourmand
combato skrev:Har idag tittat på ett gäng 2.0D och två D5'or. Och har väldigt svårt att välja vad jag skall satsa på.

*Två av 2.0D med Summum paket var fina.

*En av D5'orna var okey men det är bara Kinetic paket vilket känns synd.

Alla bilarna ligger runt 120.000:- och har gått runt 10.000 mil men jag har så satans svårt att bestämma vilken som är bäst. 2.0D är jag lite rädd för då den dyra servicen + lite tråkigare motor. Å andra sidan så var D5'an bara Kinetic, men har en rolig motor.

??:-/
D5 blir naturligtvis en betydligt dyrare bil att äga totalekonomiskt. Försäkring och skatt är högre och den drar mer soppa. 2,0 D är en mycket beprövad motor som håller. 12.000-milaservicen som en del pratar om här, gör du lämpligen på en PSA-verkstad, som kan dessa maskiner avsevärt bättre än t.ex. Bilia. Partikelfiltret är i de flesta fall helt onödigt att byta, utan håller som regel till mellan 17-20000 mil. Antingen köper man då ett nytt partikelfilter på den öppna reservdelsmarknaden och låter verkstaden byta det, eller också låter man verkstaden demontera detsamma och lämnar därefter in filtret på renovering. 12.000-milaservicen är ett icke-problem, utom på detta forum. Kontakta en bra verkstad och ta diskussionen med dom istället. Där får du de bästa svaren.
av v50d5r
Gourmand skrev:
combato skrev:Har idag tittat på ett gäng 2.0D och två D5'or. Och har väldigt svårt att välja vad jag skall satsa på.

*Två av 2.0D med Summum paket var fina.

*En av D5'orna var okey men det är bara Kinetic paket vilket känns synd.

Alla bilarna ligger runt 120.000:- och har gått runt 10.000 mil men jag har så satans svårt att bestämma vilken som är bäst. 2.0D är jag lite rädd för då den dyra servicen + lite tråkigare motor. Å andra sidan så var D5'an bara Kinetic, men har en rolig motor.

??:-/
D5 blir naturligtvis en betydligt dyrare bil att äga totalekonomiskt. Försäkring och skatt är högre och den drar mer soppa. 2,0 D är en mycket beprövad motor som håller. 12.000-milaservicen som en del pratar om här, gör du lämpligen på en PSA-verkstad, som kan dessa maskiner avsevärt bättre än t.ex. Bilia. Partikelfiltret är i de flesta fall helt onödigt att byta, utan håller som regel till mellan 17-20000 mil. Antingen köper man då ett nytt partikelfilter på den öppna reservdelsmarknaden och låter verkstaden byta det, eller också låter man verkstaden demontera detsamma och lämnar därefter in filtret på renovering. 12.000-milaservicen är ett icke-problem, utom på detta forum. Kontakta en bra verkstad och ta diskussionen med dom istället. Där får du de bästa svaren.
Kan tyvärr inte hålla med dig om det, inte av egen erfarenhet iaf! Visst, försäkringen är knappa 100ingen dyrare i månaden.. 1000ing dyrare skatt per år, och har dragit 0.52l/100km vilket jag anser är väldigt jävla bra.. Tom bättre än min c30 2.0d, Kan ju bero på att den större motorn kämpar mindre. + att min regenerade hela tiden.. så ett nytt filter och additiv var nog närmast till hands att byta... = Dyrt. Så totalt sett så är min v50 d5 hittils billigare att äga =)
av gingpa
Köpte en V50 D2 -2011 idag hos BilMånsson i Eslöv. Fick prata med en servicekille angående servicekostnader. Han sa att det inte byts någon partikelfilter längre på 2011orna. Det innebär en besparing på ca 9000kr vid 12000milaservicen. Servicekostnaden är en betydande kostnad vid bilköp som aldrig försäljarna nämner förutom att man frågar. Det lönar sig att serva bilen på mindre orter.
av Lövet
Inte förrän årsmodell 2012
Användarvisningsbild
av Bosa
Var det inte iom D2 som bytet av partikelfiltret togs bort?
Så länge det är D4162T-motorn så är det inget byte av partikelfilter.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]