NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ebersprächer kan ej kolla felkoder då ex volvo har satt ditt en egen kontakt som ej passar, går säkert på något sätt men om inte kontakten passar med deras verktyg är det svårt :/
flamman går ojämnt, dvs fladdrande ljud.. nu går min brännare med en konstantfart på fläkten och man hör flamman är jämn. De sa att de byt komponenter i elektroniken, så man vet ju inte om de kommer hända igen så att säga..
hehe du lyckades sumpa en del glykol som mig, min vätska var grön/blå aktig men jag hällde i blå som jag fått höra ska vara till min nil.

vi får hoppas den fortsatt fungerar då :)
Precis, och Volvos mjukvara strular till det för dem. Har mailat Innosund i förebyggande syfte iaf :-)

Var svårt att undvika lite spill, blir väl runt decilitern iaf vid varje demontering, orka tappa ur å plugga :-)

Då har jag nog inga problem med fladdrande flamma iaf. Glödstiftet hade en massa sot å beläggningar på sig, likaså stiftsilen. Kan vart så enkelt att det hindrade att tända ordentligt. Märker jag i eftermiddag isåfall. Dock uppmättes komponenterna till rätt värden men det hjälper ju inte om det är för mycket skit i vägen.

Vid senaste servicen mättes köldbetändigheten till - 33 grader så jag får nog inga problem med att jag fyllde på med ca 2dl vatten bara...
Den låter faktiskt som du har problem med styrenheten, när min strula som mest hörde man fläkten snurra på super låghastihet tre ggr sen gav den upp , typ inom 10sek. Så om lyssnar noga på startsekvensen kanske de säger dig något .
peon skrev:Den låter faktiskt som du har problem med styrenheten, när min strula som mest hörde man fläkten snurra på super låghastihet tre ggr sen gav den upp , typ inom 10sek. Så om lyssnar noga på startsekvensen kanske de säger dig något .
Du tror det trots att flamman inte är oregelbunden?
Kunde inte låta bli, startade värmaren och det var inga problem ännu.
Tiduret är också ställt. Fungerar det då är allt kanon :-)
Den har alltså startat 100% på ca 5ggr nu.
Tänkte dra en dålig göteborgsvits. Kom inte på någon tillräckligt dålig. :(
Kul att brännaren verkar sköta sig till sist. Glöm inte att värmaren fungerar bäst på planmark eller fronten nedåt.

Bensinvärmare pulserar mer än diesel. Min erfarenhet av webasto i alla fall. Kan dock ha fel. Låter som bensinen antänds i takt med pumpen. Dieselvärmaren har mer ett konstant dån. Liknar det vid Jet-motor på flygplan.

När kommer en guide? :)
Rolig läsning än en gång att du verkar fått ordning på klumpen.
Tack.

Ja den låter en del vid maxfart.
Är jäkligt glad just nu. Första gången på 1år nu som värmaren startade på tiduret! Yay. Startade ca 50 min innan avfärdstid.

Tja, tog bilder i början osv men det gick fort att bara koncentrera sig på att göra jobbet. Första gången tog det ca 6-7 timmar att få ut skiten och 4 timmar att få tillbaka och då har jag inte överdrivit.
2a gången tog det 1.5 timmar ur och ytterligare 1.5 timmar tillbaks igen.
Nu kan man detta iaf.
Hade vart roligt att skriva en guide men saknar några bra bilder för att den skall bli komplett.

Om nu mer fler finns så skall jag se till att ta mer bilder å få en utförlig guide.
Kanske börjar knåpa ihop den i helgen :-)
Vore great om du fixade upp en lathund för detta Timebandit !

Min värmare strular lite nu, men det är garanterat batteriet (Andra batteriet som är slut sen bilen var ny trots underhållsladdning vintertid) som börjar bli dåligt så den startar inte på direktstart eller tidsinställning när det är typ -10 ute. Fick göra kallstart vid -18, då startade brännaren en gång, dog och gick sen normalt på nästa försök. Skall prova att köra med CTEK laddaren igen.
Skall ta lite mer bilder i helgen och försöka knåpa ihop en guide då. Man sparar runt 10.000:- på att göra skiten själv tydligen. Volvo/Bilia tar kraftigt betalt iaf. När jag frågade för 6 månader sedan eller dyligt så hade dem inget fastpris utan timpris. Suck...

Kan iaf säga att jag kom ut till en VARM bil och fläkten blåste varmt direkt... Satans vad jag saknat värmaren! -15 grader och inga problem iaf.
Satte min bil på underhållsladdning nu när jag kom hem också, kör ju sällan så länge som värmaren är igång...
Ja, utan dieselvärmare är det ingen fröjd att köra vid sträng kyla. V70 D5an som jag hade som förmånsbil tidigare fick problem med utetempgivaren som visade konstant +65 även vid -20, värmaren startade inte då och det tog minst 10 mil innan det blev värme i kupen. I övrigt strulade V70 värmaren inte en sekund och den startade alltid vid programmering. Batteriet tog aldrig stryk och bilen hade gått 18000 mil när jag lämnade in den. Måste vara kassa batterier i V50 ? Mitt andra nuvarande batteri är också Volvos eget, dags att prova nåt annat nu.
Förbannade jävla skit!
Nu imorse ville skiten inte igång? Ställer sig direkt på off efter 3 sekunder. Får kolla felkoder sedan. Har jag tur så har fläkten frysit fast eller nått.
Laddaren har inte laddat mycket iallafall, någon hade stängt av strömmen. Kanske behöver laddas om man har tur men tror inte det.
Återkommer angående felkoderna sedan.

Edit:

Det var som jag trodde... Fan också!
Felkod CPM-1308 Värmarfläkt felaktig funktion. Får låg signal på ledningen från värmarfläkten.
Felorsak:
Fläkthjulet till värmarfläkten har fastnat/kärvar. Kan bero på fastfrysning eller smuts.
Skadad värmarfläkt.

Fanns inga andra felkoder nu om värmaren vart aktiverad för lång tid etc etc utan bara för värmarfläkten.

Om man läser ett antal inlägg tidigare i tråden så kan man se där jag skriver att fläkten typ skrapar lite då och då när man snurrar på den... Även för ca 1år sedan så hade jag felkod på just fläkten.
Nu finns det alltså bara 2st alternativ!

1. Riva ner skiten igen och byta fläkten.
2. River ner skiten och skicka in styrenheten för test.

Jag sätter en slant på fläkten faktiskt då den har skrapat etc. Känns väldigt misstänkt iaf. Synd att den kostar så jäkla mycket!
Bilia = 2050:- med volvorabatt.
Från England kostar det runt 1700:-, iaf 300:- att spara.
Ev. hittat från Tyskland för runt 1500:-.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740