- tis 19 jan 2010, 18:58
Gourmand skrev:En sak kan man enkelt konstatera och det är att vi enkelt och snabbt skulle kraftigt kunna reducera vår oljekonsumtion redan nu. Väljer man en snål och modern diesel så behöver vi inte vänta på något som eventuellt kommer senare. Dessutom utvecklas dieseltekniken fortfarande med en rasande fart, bl.a. med en kraftig reduktion av de s.k. "nanopartiklarna". Biodiesel finns redan, även om infrastrukturen ej är utbyggd. Har förresten tankat ej oljebaserad biodiesel på Gotland. Vi behöver inte vänta på "algtekniken" innan vi börjar, den är fortfarande på idéstadiet. Etanolen är redan passé oavsett hur den produceras. Elbil för privatbilister vet vi inte ett skit om, möjligen kan el eller etanol ha en marginell betydelse för lokalbussar, kommuner och landsting i framtiden, men knappast mer än så. Allt annat är gissningar och spekulationer. Metanol, vätgas osv, vet vi heller inte ett skit om. Det ligger i framtiden. Jag har sedan jag bytte ut min relativt snåla bensin-Citroen mot en V50 Drive minskat min oljekonsumtion med ca 50%. Detta har jag kunnat göra idag, utan att behöva spekulera och gissa vad som kommer om 10, 20 eller 40 år.Jag skulle kunna säga att jag sedan jag böt från bensinbil till etanolbil minskat min oljekonsumtion med mellan 75% (vinter) och 85%. Jag förstår inte varför du anser att lokaltrafik kommer kunna använda etanol men inte andra om etanolen redan är "passé oavsett hur den produceras"
//Sven
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo
Volvo V 40CC D3 Momentum BE PRO Flamenco Red Metallic, Lindholmen Charcoal MY -14
f.d Volvo V50 D2 Classic -12, Volvo V50 1,8F-10, Renault Megane-06, Volvo V 70-03, Volvo V 70-99, samt 51 andra bilar varav 21 Volvo