NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Robbinb skrev: Min bil är en -10 som gått 220 mil.. Vad i HELV"#¤E är detta för JÄ@£$A skit????
Och när man är sådär förbannad och ringer Volvo och då får idi_t svaret: -"Sluta upp med att frirulla så försvinner egenskapen..." så blir man yxtokig... :-(O)

Robbinb skrev:har dom kommit med någon lösning??? jag ska ringa min sambos farsa tänkte jag för han är nån form av chef på nån avdelning i torslanda och han snacka om någon "recall" på nått ärende gällande detta...

ingen annan som hört något????
Officiellt så jobbar de inte med problemet, iom att det inte är ett fel utan en egenskap.

Men alla återförsäljare(som inte kan gömma sig bakom internet/telefoner) påstår att det jobbas för fullt med en lösning.

Kan du inte pressa svärfar på lite mer exakta uppgifter? Det vore väldigt uppskattat!

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Äntligen så börjar det hända lite saker!!

Problemet som enligt Volvo inte är ett problem, har Volvo eventuellt en lösning på... :wink:

Jag blev idag tillfrågad om jag ville testa en ny motor programvara, som de tror ska lösa tomgångs problemen.

De ville prova med en bil först och om det slog väl ut så skulle de sedan gå vidare med att testa på några fler. Innan de till slut körde alla problem bilar.

Tyvärr så sammanfaller detta med mina julresor så jag kommer troligtvis inte kunna ställa upp på testet. Jag ska ringa igen på måndag och kolla av läget.

Så det är bara att hålla tummarna för att buggfixen fungerar!!

.
av Robbinb
ThomasT skrev:Äntligen så börjar det hända lite saker!!

Problemet som enligt Volvo inte är ett problem, har Volvo eventuellt en lösning på... :wink:

Jag blev idag tillfrågad om jag ville testa en ny motor programvara, som de tror ska lösa tomgångs problemen.

De ville prova med en bil först och om det slog väl ut så skulle de sedan gå vidare med att testa på några fler. Innan de till slut körde alla problem bilar.

Tyvärr så sammanfaller detta med mina julresor så jag kommer troligtvis inte kunna ställa upp på testet. Jag ska ringa igen på måndag och kolla av läget.

Så det är bara att hålla tummarna för att buggfixen fungerar!!

.

fan va glad jag blir när du säger detta.... hoppas att allt är testat och klart tills den 13 JAN, då ska min bil in för test...

Enligt killen jag pratade med i alingsås så finns detta problem och det vet dem om, MEN det ska inte vara problem med min motor för den är så ny, därför ska min in på check så ska dom köra med någon dator inkopplad och kolla massa siffror och se vad som egentligen händer när den dör...

MEN MEN MEN, idag så tankade jag 95 igen, (har kört 1 tank 98) och problemet Minskar, nu dör inte bilen lika lätt och fort som den gjort innan, har räckt med ca 5-10 sekunder frirullning så dog den... nu har jag bara 2km hem från macken men jag försökte få den att dö men det gick inte, tomgången hoppar lite upp och ner men den dör iaf inte.. mycket skumt..

jag ska låta detta vara lite osagt, jag ska ut och köra mer idag så då testar jag självklart mer...

det var någon i denna tråden som snackade om något gasspjäll som Ford har bytt på sina 1,8F.. volvokillen jag snackade med visste om detta med detta hade tydligen inte hjälpt, han sa att detta har mer att göra med mjukvara och inte hårdvara. men det skulle inte vara problem med min och han logga in på någon databas som volvo har och det fanns tydligen ingen mer med den motorn jag har som haft problem.. med den motorn jag har menar jag med tillverkningsbatch, dom byts lite titt som tätt så fort dom gör en liten ändring...
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Var in på Volvo ang mitt kvittrande från remmen, ska bytas rem och spännrulle, så vi får se om det hjälper.
Frågade då om detta problem och om han viste något om Volvo har kommit på en lösning. Han hade ingen aning om vad jag pratade om. :)
Nu har jag aldrig varit med om att bilen någonsin dött, men det käns inte så friskt när varven hoppar mellan 400-2000 när man frihjular!
Användarvisningsbild
av ThomasT
Verkstadsbesök bokat till den 27:de.

Då kommer de koppla upp bilen via dator mot Göteborg, som tydligen ska genomföra själva uppdateringen. Vet inte om de gör något mer än bara tankar ned programvaran i motorn. Men annars borde väl verkstaden klara sig själva kan man tycka... Denna programvara finns inte att tillgå ute på verkstäderna, utan är endast för test/utvärdering.

.
av Feedan
ThomasT skrev:Verkstadsbesök bokat till den 27:de.

Då kommer de koppla upp bilen via dator mot Göteborg, som tydligen ska genomföra själva uppdateringen. Vet inte om de gör något mer än bara tankar ned programvaran i motorn. Men annars borde väl verkstaden klara sig själva kan man tycka... Denna programvara finns inte att tillgå ute på verkstäderna, utan är endast för test/utvärdering.

.
Vore tacksam för all information som går att ta del av för denna uppdatering. Vi är nog inte ensamma om problem med dålig gång & startproblem på flexifuel-motorerna? Oavsett bränsleblandning & temperatur så känns det som en bil från 90-talet stundvis. :(
Användarvisningsbild
av ThomasT
Feedan skrev:
ThomasT skrev:Verkstadsbesök bokat till den 27:de.

.
Vore tacksam för all information som går att ta del av för denna uppdatering. Vi är nog inte ensamma om problem med dålig gång & startproblem på flexifuel-motorerna? Oavsett bränsleblandning & temperatur så känns det som en bil från 90-talet stundvis. :(
Jag vet inget mer om den. Volvo själva är inte säkra på att den fungerar därav att de vill testa den.

Min gissning är att om testen faller väl ut så kommer de ta kontakt med alla som har problemet.

.
av Robbinb
jag skulle vilja ha numret till din kontakt så jag kan snacka med honom/henne, för just nu snackar jag för döva öron, ingen som fattar mitt problem och INGEN på volvo har NÅGONSIN hört talas om detta problem, som alla andra problem de blånekar utåt. snart så kommer jag hota dem med att gå till tidningen och få det på löpsedlarna " NYA VOLVOBILAR DÖR OM MAN INTE GASAR, DU SKULLE KÖPT SAAB" ..

skämt och sido, så är min bil inne på verkstaden idag faktisk och jag ska få tillbaka den imorgon, dom ska köra omkring med en dator som kollar live alla mätvärden så dom kan se vad som händer och varför den dör...

Jag fick en S40N -09 1,8F som lånebil och den dör inte, kanske skuttar upp och ner med nålen +-100rpm kanske men den skuttar iaf inte +-1500rpm och dör som min..
Användarvisningsbild
av ThomasT
Robbinb skrev:jag skulle vilja ha numret till din kontakt så jag kan snacka med honom/henne, för just nu snackar jag för döva öron, ingen som fattar mitt problem och INGEN på volvo har NÅGONSIN hört talas om detta problem, som alla andra problem de blånekar utåt. snart så kommer jag hota dem med att gå till tidningen och få det på löpsedlarna " NYA VOLVOBILAR DÖR OM MAN INTE GASAR, DU SKULLE KÖPT SAAB" ..

skämt och sido, så är min bil inne på verkstaden idag faktisk och jag ska få tillbaka den imorgon, dom ska köra omkring med en dator som kollar live alla mätvärden så dom kan se vad som händer och varför den dör...

Jag fick en S40N -09 1,8F som lånebil och den dör inte, kanske skuttar upp och ner med nålen +-100rpm kanske men den skuttar iaf inte +-1500rpm och dör som min..
Det finns ingen klar lösning på problemet ÄN, därför är det enda vi kan göra vänta och se om den nya programvaran fungerar. Innan dess kommer den inte distribueras ut till alla verkstäder.
Och om du läser i tråden så är just Volvos officiella åsikt: -"Det är inte ett fel det är en egenskap..."

Det påstås att det är ca 10% av bilarna som drabbas. Och oavsett vad de säger officiellt så jobbar de på en lösning, men innan de hittat felet och tagit fram en lösning så kommer de inte göra en garantiåtgärd av det.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Robbinb skrev:

Då förstår jag inte varför du skriver att du "just nu snackar för döva öron" de tar ju tag i ditt problem och försöker lösa det. Lite OT så köpte jag en röjsåg i juni. Den fungerade lite "som den ville" så jag lämnade in den 8:e november för att de skulle felsöka, de felsöker fortfarande. Men det hjälper visserligen inte dig i dina problem med din bil att annat tekniskt också kan strula.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]