NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:Även om jag hånler lite över det faktum att du menar att du skulle välja en DRIVe för en D5 även om den var dyrare så är trots allt det viktigaste att du är nöjd över din bil. Det är allt som räknas.
Nu förstår jag inte riktigt vad det skulle finnas att hånle åt. Hur som helst kan jag i alla fall klaragöra varför jag skulle välja en DRIVe, och varför jag skulle göra det även om den var dyrare än D5. Jag kör ca. 5000mil om året. I snitt bör jag ligga 2dl/mil lägre per mil gentemot D5 (kanske mer då D5 gärna inbjuder till en tung högerfot). På ett år blir det 1000l diesel. Alltså en kubikmeter diesel som inte behöver tillverkas och utvinnas för att jag väljer att köra samma bil med en mindre motor.

Jag är ganska långsiktigt i mitt bilägande och planerar att ha bilen i 10år. På den tiden blir det ju då 10.000liter, vilket ju ingen kan motsäga sig är en ansenlig mängd bränsle. Ska vi ta det i ekonomiska termer så hade DRIVe bilen kunnat vara ca 110000kr dyrare i inköp och jag har inte ens fått betala mer för bilen totalt, plus att jag inte har släppt ut närmelsevis lika mycket.
Men jag vill påpeka att det är i absoluta första hand miljöskäl som jag valde bilen, och jag hoppas att fler än jag väljer att göra så.

Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt det är att köra 5000 mil om året, men jag kan försäkra att det är inga onödiga mil och jag försöker som sagt att få dem så miljövänliga som möjligt.
Amli skrev:Vad bra att du känner att du gjort rätt bilval. Lycka till med din bil i de 50.000 mil du säger dig planera att köra den.
Nu har ju tråden spårat ur och jag borde inte bemöda mig att besvara dig då du uppenbarligen retat upp dig på någonting. Bilen jag ersatte med denna var en S70 från -99. 48000 mil på mätaren och fortfarande rullar den fint och är fin i lacken. Jag förutsätter att denna inte ska vara sämre.
Ta hand om din bil så ska du också se att du kan använda den länge och väl.
Så tar vi och skeppar den här diskussionen!

V50 Drive, V50 2.0D och V50 D5 är garanterat bra bilar allihopa, alla tycker vi olika både om den ekonomiska frågan och om körupplevelsen. Om det kan vi debattera till döddagar utan att vi kommer längre.

Så nu för vi tillbaka tråden till en bra nivå.

Mathh: Jag är tacksam för dina kommentarer ang. DRIVe, möjligtvis fick jag ett måndagsex som av någon anledning drog mer soppa än den gör normalt. Oavsett vilket så har jag konstaterat att jag inte är beredd att lägga så mycket pengar på en så pass effektklen bil. För de som står ut med den motorn så är den garanterat ett bra val, om inte annat så sett till nybilspriset. Som tjänstebil vore den riktigt lysande!

Amli: Ja, jag har konstaterat att DRIVe inte är någonting för mig så jag kommer gå på en större rova. Jag tror defintivt inte att det blir en D5 utan en 2.0D verkar vara det bästa valet för mig.
En D5 kan jag dock tänka mig om det kommer ut en begagnad bil med nya D5-motorn till ett fördelaktigt pris.

mvh
Anders
Måste det vara en V50 just? Det finns gott om konkurrenskraftiga alternativ i prisklassen kring 200-250, framförallt om man kan tänka sig begagnat också.

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/a ... UAHXhlbm9u!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/b ... A68Mrc3twA_!

http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v ... AOvDK3N7cA__!
andreas_lofgren skrev:Måste det vara en V50 just? Det finns gott om konkurrenskraftiga alternativ i prisklassen kring 200-250, framförallt om man kan tänka sig begagnat också.

Måste gå på Andreas alternativ och säga att denna bilen ( ^ ) är helt fantastisk att köra.. mer bil för pengarna får du inte.

Vad hemskt de måste kännas för dig att vi nu helt byter bilmärke och ska tjata in dig på andra märken som vi ska tjata hål i huvudet på dig ;)
opA skrev:
andreas_lofgren skrev:Måste det vara en V50 just? Det finns gott om konkurrenskraftiga alternativ i prisklassen kring 200-250, framförallt om man kan tänka sig begagnat också.

Måste gå på Andreas alternativ och säga att denna bilen ( ^ ) är helt fantastisk att köra.. mer bil för pengarna får du inte.

Vad hemskt de måste kännas för dig att vi nu helt byter bilmärke och ska tjata in dig på andra märken som vi ska tjata hål i huvudet på dig ;)
Visst kan den vara fantastiska att köra men 9000 mil på mätaren, NEJ TACK!
jumu01 skrev:Visst kan den vara fantastiska att köra men 9000 mil på mätaren, NEJ TACK!
Vad är det för fel med att den gått 9000 mil ?
Säger detsamma. Skulle 9000 mil vara något problem eller?

Audin är betydligt dyrare än de andra och då blir det mer mil på mätaren helt enkelt för att hamna i rätt pris.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
2.4D startar ej

V70 2010 2.4D 30*mil "Evighetsbilen" =)[…]

Hej, Inte alls svårt ( tycker jag ) att by[…]

Styrströms kortslutning

Blev lite stora men bra ljus 😂😂