- fre 12 jun 2009, 13:22
Jag är ganska långsiktigt i mitt bilägande och planerar att ha bilen i 10år. På den tiden blir det ju då 10.000liter, vilket ju ingen kan motsäga sig är en ansenlig mängd bränsle. Ska vi ta det i ekonomiska termer så hade DRIVe bilen kunnat vara ca 110000kr dyrare i inköp och jag har inte ens fått betala mer för bilen totalt, plus att jag inte har släppt ut närmelsevis lika mycket.
Men jag vill påpeka att det är i absoluta första hand miljöskäl som jag valde bilen, och jag hoppas att fler än jag väljer att göra så.
Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt det är att köra 5000 mil om året, men jag kan försäkra att det är inga onödiga mil och jag försöker som sagt att få dem så miljövänliga som möjligt.
Amli skrev:Även om jag hånler lite över det faktum att du menar att du skulle välja en DRIVe för en D5 även om den var dyrare så är trots allt det viktigaste att du är nöjd över din bil. Det är allt som räknas.Nu förstår jag inte riktigt vad det skulle finnas att hånle åt. Hur som helst kan jag i alla fall klaragöra varför jag skulle välja en DRIVe, och varför jag skulle göra det även om den var dyrare än D5. Jag kör ca. 5000mil om året. I snitt bör jag ligga 2dl/mil lägre per mil gentemot D5 (kanske mer då D5 gärna inbjuder till en tung högerfot). På ett år blir det 1000l diesel. Alltså en kubikmeter diesel som inte behöver tillverkas och utvinnas för att jag väljer att köra samma bil med en mindre motor.
Jag är ganska långsiktigt i mitt bilägande och planerar att ha bilen i 10år. På den tiden blir det ju då 10.000liter, vilket ju ingen kan motsäga sig är en ansenlig mängd bränsle. Ska vi ta det i ekonomiska termer så hade DRIVe bilen kunnat vara ca 110000kr dyrare i inköp och jag har inte ens fått betala mer för bilen totalt, plus att jag inte har släppt ut närmelsevis lika mycket.
Men jag vill påpeka att det är i absoluta första hand miljöskäl som jag valde bilen, och jag hoppas att fler än jag väljer att göra så.
Sen kan man ifrågasätta hur miljövänligt det är att köra 5000 mil om året, men jag kan försäkra att det är inga onödiga mil och jag försöker som sagt att få dem så miljövänliga som möjligt.