NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stack Bundles skrev:Kommer bli en T5 för min del, det kom ner till vilken som är roligast att köra och nu när jag kommer lägga ner så mycket pengar på min första bil så vill jag helst ha en bil som är både snygg och rolig att köra.Så en annan motor än T5 kunde det inte bli :D

Tack till alla som bidrog med information och tips! :-)-)
Lycka till med både köp och framtida ägande!
Frippe 87 blev väldigt nyfiken på multisteg chipet är det mer som behöver bytas än programvaran?, hur länge har du kört med det i din bil ?
Har bara sett att detta har funnits till SAAB tidigare så detta verkar intressant.
Johan.S skrev:Frippe 87 blev väldigt nyfiken på multisteg chipet är det mer som behöver bytas än programvaran?, hur länge har du kört med det i din bil ?
Har bara sett att detta har funnits till SAAB tidigare så detta verkar intressant.
Steg 1 så byter dom bara programvara, tar ca 1 timme. Jag har nog kört med bilen i ca 2 månader och den går felfritt. Kan starkt rekommendera att göra detta.
frippe87 kör du med enbart E85 och vad får du för förbrunkning? Stämmer fräddatorn efter konvertering? Visar tankmätaren fel osv?

Jag funderar starkt på antingen T5 med autotech multifuel eller en D5a diesel.
På Lördag blir det en tur ut till Volvo för provkörning och senare i slutet av denna månaden kommer mitt slutliga besked om hurvida vad jag ska välja.

Vill inte missa erbjudandet att få köpa tillbehör för 10 000kr.
FiddeUBC skrev:frippe87 kör du med enbart E85 och vad får du för förbrunkning? Stämmer fräddatorn efter konvertering? Visar tankmätaren fel osv?

Jag funderar starkt på antingen T5 med autotech multifuel eller en D5a diesel.
På Lördag blir det en tur ut till Volvo för provkörning och senare i slutet av denna månaden kommer mitt slutliga besked om hurvida vad jag ska välja.

Vill inte missa erbjudandet att få köpa tillbehör för 10 000kr.
Nej färddatorn stämmer nog ganska bra, har inte kollat exakt men det går att köra runt 55-60 mil på en tank. Den drar 0.8 landsväg, blandad körning så ligger den på 1.1-1.2/100 km. Men det är lätt att komma upp i mer, den blir riktigt rolig och pigg att köra, nu tycker jag att T5 orginal känns slö. Jag kör 1-2 tankar bara etanol, sen slänger jag i 5-10 liter bensin och resten etanol för att få lite bättre smörj, autotech rekomenderade det. Jag tycker att du ska köra på detta, det blir billigare än diesel och mkt mkt mkt piggare o roligare att köra!
Okey, så här är det. Bilen jag vill köpa nu i slutet av månaden finns inte och volvo har inte den heller på gång.
Jag vill ha Volvo V50 2.5FT och det får jag ju om jag gör chip på T5an.
Frågan är då om jag vågar chippa en splice ny bil ?
Hur blir det om volvo uppdaterar bilen vid en service?

T5 kostar 8000kr mer än diesel 5an och sne ska man lägga ytterliggare 8 papp på chip.
Det blir 16 000kr och det får man mycket diesel för.

Det jag tycker är det mest sjuk är att T5an chippad inte drar mycket mer än min 1.8F.
FiddeUBC skrev:Okey, så här är det. Bilen jag vill köpa nu i slutet av månaden finns inte och volvo har inte den heller på gång.

T5 kostar 8000kr mer än diesel 5an och sne ska man lägga ytterliggare 8 papp på chip.

Det jag tycker är det mest sjuk är att T5an chippad inte drar mycket mer än min 1.8F.
När jag körde på landsväg innan chip så drog den 0.79 efter chip 0.69 på bensin alltså. Programvaran kan volvo ''ta bort'' och sätta in orginal. Men autotech har en livslång garanti, är det bara samma ägare och att man har kvitto så kan man skicka eller åka ner till trollhättan så fixar han multifuel steget gratis. Det är inte svårt att ta loss styrenheten och skicka den till honom, den sitter bara med 4 torxskruvar. Så om volvo skriver över den nya mjukvaran så är det ju som sagt gratis att få tillbaka den. Men det är ju alltid vågat att chippa en ny bil, nybilsgarantin försvinner väl då? Men som sagt har man en behärskad högerfot så drar den inte mkt etanol alls. visst är 2.5FT ett bra alternativ fast den har ju inte alls samma prestanda som en chippad.
Okey, jag får se om jag får lite tid över på jobbet imorron så ajg kan ringa autotech o snacka med dem.
Nej jag vet att man får 70hk mer genom att göra så här. Dopck har jag inet haft så speciellt bra erfarenheter av E85 under mina tidigare år så därför funderar jag trots allt på en diesel eller T5 utan något alls trim.
E85 tekniken ör fortfarande inte utvecklad av Volvo / Ford. Två motorer som är rent fjasko kan de inte vara nöjda med.

Det ska bli intressant att titta på 2.5FT när den kommer.
Men jag ska ta mig en rejäl funderare samt åka ut till Volvo i helgen o prova lite.

Det är ingen möjligtvis med en Multifuel trimmad bil som ska till Vallåkra på Söndag? ?:-/
frippe87 skrev:
FiddeUBC skrev:Okey, så här är det. Bilen jag vill köpa nu i slutet av månaden finns inte och volvo har inte den heller på gång.

När jag körde på landsväg innan chip så drog den 0.79 efter chip 0.69 på bensin alltså. Programvaran kan volvo ''ta bort'' och sätta in orginal. Men autotech har en livslång garanti, är det bara samma ägare och att man har kvitto så kan man skicka eller åka ner till trollhättan så fixar han multifuel steget gratis. Det är inte svårt att ta loss styrenheten och skicka den till honom, den sitter bara med 4 torxskruvar. Så om volvo skriver över den nya mjukvaran så är det ju som sagt gratis att få tillbaka den. Men det är ju alltid vågat att chippa en ny bil, nybilsgarantin försvinner väl då? Men som sagt har man en behärskad högerfot så drar den inte mkt etanol alls. visst är 2.5FT ett bra alternativ fast den har ju inte alls samma prestanda som en chippad.
Om nybilsgarantin försvinner borde väl ha att göra med vilket fel det är. En trasig strålkastare, fläkt eller elbakruta borde funka ändå. Sen kan man fundera på vad handlaren, som vill göra garantireparationerna, har för anledning att skvallra till Volvo om chippet. Det är nog bara om det händer något med drivlinan som man riskerar att bli utan garanti, tror jag, och den risken är ändå ganska liten om man har en stabil drivlina (beprövad konstruktion), bra chippning och kör vettigt...

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]