NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micke_d skrev:Har jobbat på volvo under ett par år och måste bara säga att vi har bytt och flyttat in styrenheten på alla bilar som har haft den gällande symtomen sedan flera år tillbaka ( garanti / goodwill eller vad man nu vill kalla det :-) ... men nu har nyheterna fått nys om det så då blir det ett jävla liv helt plötsligt
Men om nu Volvo är beredda att ta det här på goodwill, varför tar verkstäderna betalt för både arbete och material? Har de inte koll på vad de ska fixa på goodwill, eller mörkar de det för att få intäkter, eller vad?!
Orfeous skrev:hur var de nu då? är vi med 4cyl motorer inte drabbade? sitter de inte samma lika bränslepumpar?
Förmodligen inte. Jag har inte sett röken av nåt brev och ska ju isf inte ha något heller, så... :)
nscho skrev:
Micke_d skrev:Har jobbat på volvo under ett par år och måste bara säga att vi har bytt och flyttat in styrenheten på alla bilar som har haft den gällande symtomen sedan flera år tillbaka ( garanti / goodwill eller vad man nu vill kalla det :-) ... men nu har nyheterna fått nys om det så då blir det ett jävla liv helt plötsligt
Men om nu Volvo är beredda att ta det här på goodwill, varför tar verkstäderna betalt för både arbete och material? Har de inte koll på vad de ska fixa på goodwill, eller mörkar de det för att få intäkter, eller vad?!
Det var ett tag sedan jag jobbade på volvo nu men ... jag kan inte förklara det i sak men ska försöka med några ord ... ( nu pratar jag om enskilda volvo verkstäder och inte bilia eller liknande centralägda verkstäder ) goodwill är något som den enskilda verkstaden kan erbjuda slutkund, men det behöver inte betyda att den verkstaden får något får det av volvo centralt ... sedan så finns det olika service åtaganden som backas upp från gbg ( volvo ).

Service åtaganden likt denna vi nu pratar om har funnits ett tag nu men, nu blir det lite kompliserat så jag ska bara ta det i stort och gällande för alla olika typer av åtagande... alltså inte om jusst denna specifikt... för att få någonting bytt av volvo utan att du ska betala för det oavsett om det är goodwill, garanti eller något annat så måste du som alltid ha skött din produkt ... när det gäller nybilsgarantin så krävs det att du servar bilen minst en gång / år eller antal mil körda osv ... att rätt felkoder har satts eller felsymtom osv osv osv osv ... att då byta en sak för en enskild verkstad utan att det finns ett beslut från volvo att den ska bytas eller att servicen är gjord, eller att rätt felkod finns lagrad kan bli dyrt för den enskilda verkstaden då ersättningen fån volvo centralt kan utebli helt ...

jag försöker inte säga att någon har gjort fel eller rätt oavsett part ... jag ville bara förklara lite bakom vad vi fick tänka på när jag satt å fick förklara för kund att han inte hade bytt olja enligt service boken så att hans nu trasiga motor som skulle ha gått på garanti nu får bekostas av kunden själv ... inte särkilt roligt samtal kan jag säga ...

så oavsett om man tycker att styrenheten ( bränsle ) som sitter framför höger bakhjul aggerar mer stänkskydd eller inte ... har ( tidigare, innan den senaste medelandet kom ut att alla skulle bytas och flyttas )inte rätt felkod tänds som ska loggas å skickas till gbg så får den enskilda verkstaden byta den på egen bekostnad.

Mvh Micke
Fick min bil åtgärdad i måndags, allt bra så långt. Jag hade dock påpekat att motorlampan lyste och att jag ville att de kollade upp om det hade något samband, men det var ju ganska självklart tyckte verkstan, att det fanns en koppling mellan de två sakerna.

Hämtade ut bilen på eftermiddagen och igårkväll började lamph****tet att lysa igen. Som jag nämnde här så är verkstan ifråga inte den mest serviceinriktade diton i landet så jag vände mig idag till en annan verkstad, självklart också auktoriserad och som jag anlitat för ett par år sedan innan jag flyttade närmare den andra aktuella verkstan. Resultat: Verkstad 1: Felsökning: 906 kronor, väntetid 1-2 veckor. Verkstad 2: Felsökning 540 kronor, kom in någon gång under måndag så tar vi det då, det tar inte så lång tid att titta på.

Körsträcka mellan de två verkstäderna: ca 2 mil. Är inte intresserad av att dra igång nån smutskastningskampanj så verkstan ifråga får förbli namnlös men det är ändå intressant att se hur mycket tid, pengar och kundvård, man kan tjäna på att jämföra verkstäder inom ett så litet område.
Christian_m skrev:Är inte intresserad av att dra igång nån smutskastningskampanj så verkstan ifråga får förbli namnlös men det är ändå intressant att se hur mycket tid, pengar och kundvård, man kan tjäna på att jämföra verkstäder inom ett så litet område.
Tror nog fler än jag skulle vilja veta vilken verkstad du inte är nöjd med.. men självklart så väljer du helt själv vad du vill namnge och inte .. Hoppas du får bukt med problemet med bilen iallafall..
undrar om detta fel (styrenheten), det står ju för v50 att bilarna med chassinummer mellan
000001-169722 ska fixas. och att dom som berörs ska få brev om det, och mina sex sista siffror i chassinumret är där i mellan men jag har inte fått nåt brev än, och jag frågade på volvo (sundsvall) och dom sa bara "du får ett brev" ska man prata med dom igen eller vänta ?? förslag?
Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standard[…]

Elpriset

Då va maj avklarad. IMG_0599.jpeg

Lite "service" på bilen! Fick p&a[…]

Snygga fälgar till V90 Cross Country

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock […]