NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

du har så rätt mojja... körningen blir riktigt j**la tråkig om man ska va ärlig... :wink:
men det är ändå kul att se att man kan komma ner så lågt i förbrukning om man vill...
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag har nu försökt köra snålt och hålla fartbegänsningarna +10. Då kommer jag minst 80 mil på 50 liter vintertid med dieselvärmaren på varje dag. Efter tankning står det 1320km till tom tank men det stämmer aldrig. Färddatorn visar nu 0.52 men verklig förbrukning med dieselvärmare och långkörningar till 90% blir det alltså ca 0.6 liter/mil
av dali
Inte illa, samma som jag ligger på med en 2.0D, kör 12 mil per dag, 95% landsväg. En D5 är alltså lika snål trots en cylinder till och +44 hästar och +80 (eller +30 automat) Nm.

Automat eller manuell?
av jumu01
Mojja byt ut blysandalerna eller slalompjäxorna så skall du se att förbrukningen sjunker :wink: !

Blandad körning varav 20 % med släpvagn 0.72 inte illa, har nu märkt efter 500 mil att förbrukningen har gått ner något.

Börjar nu ligga under 0.6 milen blandad körning, idkar inte någon extrem ECO-körning.
av mojja
jumu01 skrev:Mojja byt ut blysandalerna eller slalompjäxorna så skall du se att förbrukningen sjunker :wink: !

Blandad körning varav 20 % med släpvagn 0.72 inte illa, har nu märkt efter 500 mil att förbrukningen har gått ner något.

Börjar nu ligga under 0.6 milen blandad körning, idkar inte någon extrem ECO-körning.

Hehe jag klagar inte över föbrukningen skulle jag ha en likvärdig bensinare så skulle jag någ ligga på 1-1.3l/milen.
Men jag kör inte allt för hårt eller brutalt heller.
Skulle jag ligga på den förbrukningen som vissa redovisar skulle bilkörandet bara vara en punkt a till punkt b resa utan något vidare nöje.
Då hade man lika gärna kunnat köpt en 1.8 flexi o härjat med.

Ne bil ska man köra inte åka :mrgreen:

M.v.h mojja
av jumu01
Håller med dig mojja. Har lämnat min sista bensinare dec-07 och kommer inte att återvända till detsamma är mycket nöjd med dieseln. Hade man haft gott om pengar så skulle BMW senaste dieslar vara mycket intressant då de fått ned förbrukningen men kunna behålla kvar ordentligt med hästkrafter som man inte får för lite av!!

Har du fått rättsida på din lackbehandling mojja???

MVH

jumu01
av mojja
Hehe nej inte än ska lämna in bilen igen på onsdag nästa vecka. Klarar dom inte utav det då så blir det pengarna tillbaka och jag får byta rekondare.

M.v.h mojja
av LJN
-På tal om dieselpriset, vad är det för faktorer som gör att det "skenar" iväg? När jag beställde min V50 D5:a My 2008 automat sommaren 2007 så kostade dieseln cirka 10:50/litern. Idag så hade jag nog inte gjort samma val utan då hade det blivit en T5:a!

Angående förbrukning på långkörning så körde jag igår Närke-Göteborg-Kungsbacka-Närke med lite stadskörning både i Göteborg och Kungsbacka. Snitthastighet blev 85 km/h dvs. lite förhöjd landsvägshastighet. Färddatorn anger 0,53 l/mil och tankningen visade sedan en förbrukning på 0,58 l/mil. Har åkt samma sträcka ett par gånger årligen med min g:a S60 2,4T GT och då blev snittet oftast runt 0,86-88l/min.

Varför har färddatorn i V50 så "stor" felvisning? På min g:a Volvo var den tämligen exakt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]