NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fopixel
dali skrev:Motorer som kör på E85 är svårare att starta när temperaturen är låg, om den sjunker under -10 grader kan det blir problem. Lösningen är enkel, tanka vanlig bensin när det är riktigt kallt. Jag har hört att det räcker med 50/50-blandning, dvs hälften E85 och hälften vanlig bensin.
Tack, det låter som det jag fick höra förut. Hur kommer det sig? Är etanol svårbränt eller ineffektivt, varpå det därför blir svårt att dra igång bilen? Om etanol nu är ineffektivt i kyla, innebär det då också att förbrukningen ökar mer drastiskt för etanol än bensin när kylan väl kommer och därmed också bränslekostnaderna?
av ljungström
Farsan har kört sin V50 1,8F över 3000 mil nu, uttagen 2005-12. Inga startproblem överhuvudtaget, bilen enbart körd på etanol och motorvärmaren slarvar han med rätt ofta.
av psyman
Någon nämnde att man kan pruta en del på listpriset, hur mycket kan det röra sig om?
jag prutade drygt 9% på min t5a... vet inte om d e bra lr dåligt, men jag är hyfstat nöjd.

/M
av MulleMullvad
Om vi nu ska fortsätta ältandet för/emot ny/begagnad bil så kan man inte ha som skäl att en begagnad är billigare i inköp. Självklart är det så! Däremot kan man jämföra ett likartat bilägande. Därför olika antal "ägande-år" i min kalkyl.

Iom ny svensk standard för E85 fr o m i höstas är det numera tillåtet med ned till 70 % etanol i E85 vintertid (i praktiken hamnar halten på 75 % enligt säker källa). Detta gör att ångtryck och destillationskurva blir acceptabla och etonolbilarna kommer därför att starta och gå ryckfritt även på vintern. Samtidigt ökar ju priset per liter (eftersom etanolen är skattefri). Men det går på ett ut eftersom man kommer längre per liter.
Användarvisningsbild
av Sirus
psyman skrev:
Någon nämnde att man kan pruta en del på listpriset, hur mycket kan det röra sig om?
jag prutade drygt 9% på min t5a... vet inte om d e bra lr dåligt, men jag är hyfstat nöjd.

/M
Jag känner en kille som jobbar som säljare på Volvo här i Linköping, enligt honom så tjänar de ca 8% på en ny bil så om man lyckades sälja en bil med 6% vinst så var det en bra deal som säljare.

Men han kan ha fel... vet iaf att jag som jobbar på (flyg) SAAB har 8% rabatt på nya Volvo bilar :)
av dali
MulleMullvad skrev:Om vi nu ska fortsätta ältandet för/emot ny/begagnad bil så kan man inte ha som skäl att en begagnad är billigare i inköp. Självklart är det så!
Hehe, om lägre pris inte är ett "godtagbart" argument för att begagnade bilar är billigare så har vi nog inte så mycket att diskutera ... :lol:

Jag garanterar till 100% att en likvärdig bil som kostar mindre att köpa är billigare att äga. Känns lite konstigt att man ska behöva påpeka en sådan självklarhet.
av MulleMullvad
Vad jag menade var att det inte är riktigt jämförbart att köpa en begbil och ha den i 10 år, jämfört med att köpa en ny och ha den i 10 år. Det är ju liksom inte samma grej. För om man ska jämföra kostnader, bör det ju vara för ungefär samma sak (t ex att bilen ska vara i snitt 5 år gammal under mitt ägande). OCH - har jag nu lurat mig själv att köpa ny bil med detta argument - kom inte och förstör allt med en massa fönuftiga motargument :D

Letade förresten i flera månader efter en lätt begagnad svartmetallic V50 2,0D, minst Kinetic med mörk läderklädsel, High Performance Stereo, Xenon, regnsensor, avtagbart drag och alu-inredningen, men hittade ingen..

Fick 8 % rabatt på listpriset, + metallic "gratis" på ny bil. Då hade säljaren ca 9000 i vinst.
av bilgalen
MulleMullvad skrev:Letade förresten i flera månader efter en lätt begagnad svartmetallic V50 2,0D, minst Kinetic med mörk läderklädsel, High Performance Stereo, Xenon, regnsensor, avtagbart drag och alu-inredningen, men hittade ingen..
Då letade du nog inte så noga. Finns ju så man kan gödsla med såna bilar!! Volvo i Sverige blir aldrig ovanligt oavsett modell. Så det är inget argument för att köpa nytt :lol:
av dali
MulleMullvad skrev:OCH - har jag nu lurat mig själv att köpa ny bil med detta argument - kom inte och förstör allt med en massa fönuftiga motargument
Hehe, jag känner igen det, har övertygat mig själv flera gånger att en ny bil inte är så mycket dyrare ... ska sluta argumentera emot ... :wink:
av Christian_m
dali skrev:
MulleMullvad skrev:OCH - har jag nu lurat mig själv att köpa ny bil med detta argument - kom inte och förstör allt med en massa fönuftiga motargument
Hehe, jag känner igen det, har övertygat mig själv flera gånger att en ny bil inte är så mycket dyrare ... ska sluta argumentera emot ... :wink:
En ny bil är ALLTID billigare. Ta nästa år t.ex. Då går vagnskadegarantin ut på min. Klart att det blir mycket billigare att byta till en helt ny V50 då, för då slipper jag ju helförsäkring. Plus att om jag som jag tror att jag kommer att göra, köper en diesel så blir det ju ännu billigare med ny bil.

Värdefall, vad är det? :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]