NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396759
Fick ge upp försöket att lossa kontakten vid bränsletryckssensorn , De var för tigth . lyckade rucka på den lite ut och lite in så skulle de ev va oxid där så borde de ha typ skrapa rent lite grann.
Allt ihopsat och provkört. går bra inga tveksamheter eller annat konstigt körde 6 km i rask fart vid ca 3500 4000 rpm . Får bli en längre åktur i morron få se om felet kvarstår.
#1396944
Ja de e ju nästan så allt är tänkbart MEN nu efter att ha bytt ut de rostiga bränslerören så har just det felet upphört helt. Dvs att den dog 5 sek efter start. De är liksom nästan så att den startat snabbare eller att den tidigare ibland behövde gå på starten ca 4-5 sek. Nu startar den nästan direkt.
The Main Error är ju att den kan tvärstanna under gång oftast i ca 80 90 eller 100 km/h vid jämn belastning eller vid svagt gaspådrag.
Har beställt en ELM327 få se vad de blir för felkoder på den och hur de ser ut med signal från bränsletryckssensom
#1397024
Den bränsletryckssensorn i slutet på fuelrailen ger nog inte de felkoder du pratat om tidigare. Den som är länkad till tidigare i tråden är den som sitter på "högtryckspumpen" framför bränslevärmaren.

Vilken sensor har du köpt? Den med tre "öron" eller den med gängad front?

jag har inte hört talas om att det hjälpt någon att byta den under EGR-ventilen. Min gissning är att den mäter skillnaden mot den på pumpen för att detektera en läcka mellan pump och Fuelrail.

Den felkoden du borde få är lågt eller högt bränsletryck om du får någon kod. Jag fick inte alltid det.
#1397090
Ingen komponent är införskaffad än. Väntar in en ELM327 för att kunna läsa ut realtidsdata medans man kör.
Så här ( se video) lättstartad var den efter det att tanken varit nere för inspektion och täthetskontroll i sug-krets från tankarmaturen inlopp i tank till returledningen på motorns framkant. När nu de rostiga bränslerören var utbytta och de va tätt så var själva luftningsproseduren ganska enkel och startförsket gick som smort. :-)

Efter att ha läst in mig på bränslesystemet så tro jag det hänger ihop så här:

Komponenten som sitter på själva pumpen Bränsletrycksregulatorn eller som också benämns SCV Suction Control Valves . Den verkar göra fler saker. ex v mekaniskt "dämpa" tryckstötar som kommer från högtryckspumpen och det sker helt autonomt med fjädrar samt att den kan styras/reglera på elektromagnetisk väg så att den öppnar och därmed leder till retur. Med tändning tillslagen får den 5 volt och skall därmed vara stängd retur. Den kan enl uppgift "slitas" så att den inte reagerar rätt. framför allt mekaniskt. Den under EGR är en givare som bara berättar det faktiska trycket till ECM den ger alltså bara input. SCV är en aktuator den styrs av ECM. Sen innebär ju det att den kan få rätt signal att ex v stänga till retur så trycket bibehålls eller ökar MEN om den pga slitage inte stänger dvs kärvar så behövs det förmodligen inte mer än nån microsekund så tappas trycket och då känner fuel pressure sensorn ( den under EGRn) det trycket som då är lägre än det "börtryck" som ECM jämför med och då kan ECMn bryta förloppet precis som när tändningen slås av

Däremot tycker jag mig uppleva att nu efter tanken varit bort o dit och efter att ha ruckat på kontaktstyckena till pump br try sensor och SCV att bilen liksom stannar mjukare. Tidigare så var de som att stoppa in en käpp i ett hjul då man vred av tändningsnyckeln. Den "högg" och stannade mycket abrupt. Nu är de som en mjukare stopp. Man kan nästan höra det i videoklippet ca vid 10 sekunder då vid slutet när jag stänger av motorn. Undra vad de kan bero på?

Tog en kortare tur på 3 km nu i kväll och den går mkt jämnt o bra .

Kunde man komma åt bränsletryckssensorn skulle man kunna testa den så här
#1397151
Tyvärr kan jag inte se din video. det står: "om webbplatsens ägare gett dig åtkomst skall du logga in"

De verkar ha hittat bra info om bränslesystemet. För mig löstes inte problemet förrän jag bytte den sensorn som sitter på pumpen. Den verkstad som jag varit i kontakt med hade flera gånger bytt den på fuelrailen utan positivt resultat. De hade aldrig hittat den på tryckstegringspumpen.

Skall bli intressant att se vilket resultat du får. Du verkar vara mycket noggrann vilket jag gillar.

Följer med spänning.
#1397160
Sorry, missade den rutan. nu ska den vara offentlig.
Ja spännande är de definitivt. Kan lägga upp länken när jag kommer hem från sidan som förklarade "systemet" in i minsta detalj :-)
Här är lite läsvärt om man sysslar med PSA motorerna tror jag:
Här förklaras Fuel pressure regulator altså en aktiv komponent som får input från ECU. Dvs ingen sensor
https://dieselnet.com/tech/diesel_fi_co ... l.php#prac
Här är den siten med SCV http://premierautotrade.com.au/news/suc ... valves.php
Senast redigerad av 1 MrCougar, redigerad totalt 0 gånger.
#1397182
Efter att ha lyssnat på din video så tycker jag det låter exakt som på min. "Tvärstoppet" vill jag inte minnas att jag upplevt.
De första 10.000 milen tror jag den startade något snabbare men visst slitage får man räkna med.
Jag har kört 24400 mil och jobbat mycket med EGR som krånglat det senaste. Målet är att köra den minst två år till, helst fyra, men då har jag överträffat mig själv om den når 30.000 mil.

Lycka till!
#1397288
Ja exact. Min har gått precis strax under 26000 så vi kan ju tävla o se vems som kan håla liv i "Dieseldoris" längst :-o
Skämt o sider. Jag testkörde nu i kväll o den går som bara s___n så bra, nu. Men kollade igenom detaljerna då felkoden sattes och en intressant detalj är ju som man ser att bränsletryckssensorn ger input till ECM 0Hpa de e ju inget tryck alls samtidigt så är de varv på motorn ? Då kan de bara bero på en 2 saker. Antingen finns inget bränsletryck och den enda som kan generera så "lågt" tryck som noll är ju om någonting öppnar och släpper typ allt till tank på retur som SCV gör eller så blir de en falsk signal från Bränsletryckssensorn att input till ECM ger o i tryck. Då man stänger av motorn så sjunker trycket ganska sakta. Det tar säkert ett par sekunder . 1-2. Då borde de inte kunna va så att SCV öppnar och hinner evakuera så snabbt så de når 0 hPa innan felkoden sätts.På diagrammet syns den blå kurvan som är bränsletryck hur den liksom dalar ner. Det borde vara SCV som öppnar till retur och då faller trycket mot 0 hPa Med det resonemanget så skulle bränsletrycksgivaren kunna bli avbrott eller kortslutning vilket borde ge input 0 hPa i tryck och då stänger ECM av injektorerna direkt. Eller hur låter det resonemanget?
tryck fuel varv V50 1.6D 3aug.jpg
tryck fuel varv V50 1.6D 3aug.jpg (100.62 KiB) Visad 920 gånger
Bilagor
TOMGÅNG 19 AUG 21.17.png
TOMGÅNG 19 AUG 21.17.png (43.99 KiB) Visad 920 gånger
#1397296
Jag är helt med dig i ditt resonemang. Tror även att du kan utesluta att det saknas bränsletryck helt. Tror inte det kan försvinna så fort även om man öppnar returen helt. Är returens öppnande mekanisk med fjädrar så borde felet vara konstant om den väl öppnat.

Dock är jag tveksam till hur SCV kan vara inblandad mekaniskt till öppnandet. Den ser inte ut att kunna påverka något. Inga bränsleanslutningar på den. Pumpen har vad jag kan se inga andra elektriska anslutningar (utifrån bilder). Jag minns tyvärr inte vad jag såg när jag tittade på bilen och just nu är inte riktigt rätt tid på dygnet att gå ut och öppna huven.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bromsstorlek S90 B4-21

Hej, Någon som VET vad det sitter för […]

Gillar inte diesel så skulle tänka att […]

Inbillar mig att hjulen sitter långt in […]

Den startar nog utan glödstift. Står EG[…]