NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nixonkung
dieselputte skrev:
Nixonkung skrev:Jag önskade att det hade varit bränslefiltret! Volvo började felsöka på bilen i torsdags förra veckan. Partikelfiltret var totalt igensatt så det var bara att byta det, samt en givare. Varför det var igensatt visste dom inte, men dom gissade på att det var dålig kvalité från början. Där har jag ett jobb att göra, försöka få tillbaka lite pengar. Hoppar in i bilen och börjar köra, motorlampan lös inte och det var jag glad för. När bilen hade gått varm så började den tappa kraft mellan 1500-1800 varv samt att antisladd service erfodras! Åker tillbaka dagen efter och pratar med mekanikern, kopplar på datan på bilen, felkod EGR-ventil. Sa till han att ge mig tid över helgen så rengör jag original-ventilen som satt på innan jag började byta allt. Sagt och gjort så rengjorde jag den i helgen och fick den monterad idag.
Nu vet jag inte om jag vill förtränga vissa beteenden men jag körde över fem mil och och antisladdlampan började aldrig att lysa, den går betydlig bättre! Kan vara så att jag kände ett tapp, men jag måste ge bilen mer tid.
Funderar oxå på att koppla bort luftmassemätaren och kolla om den är sotig! Meken sa att om bilen tar luft så kan den sota igen fortare. Egentligen så vet jag inte vad som har orsakat alla problem sedan motorlampan började lysa. Om det var partikelfiltret som var kasst eller om det var nån slang var helt kaputt som gjorde att den sotade igen. Jag tror att partikelfiltret var kasst och igentäppt så den sprängde sönder slangen Ni behöver inte fråga vad kalaset gick på, vill helst inte bli påmind om kostnaderna ;-) Jag återkommer då jag har lite mer mil på bilen.
Om partikelfiltret är redan är igensatt skulle det kunna bero på att eolys inte matas ut i bränsletanken när du tankat. Får du ingen eolys i bränslet blir nog regenereringarna misslyckade och det sammals mer och mer sot i filtret. Du nämnde att nån slang var av vid eolystanken, fyllde de på mer eolys och nollställde eloysnivån?
Sorry, jag trodde jag hade svarat..
Första gången jag bytte filtret så var det slangen som matade ut eolys som var trasig, och den hade nog varit det ett bra tag. Hade säkert kör så fler tusen mil så det kan vara det som var boven att EGR:en sotade igen. Dock så tror jag inte att det var den som var boven då jag bytte filtret första gången. Vid påfyllning av eolystanken och nollställning av eloysnivån var jag med, så allt det var ok. Jag tror att jag fick ett måndags ex av partikelfiltret.

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]

Finns säkert en kortare rem att köpa.