NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan vara putsnörd till den gräsen att hålla den någorlunda vårdad :)

Har alltid varit putsnörd men nu på dom två senaste åren har jag släppt på det rätt så mycket. Börjat acceptera att smårepor osv är faktiskt något som kommer osv och bilen skall ju faktiskt användas :P
Tom mina nylackerade dörrar har redan fått smårepor :shock: :shock:
Men att låta den förfalla går ju fasen inte! Senast lämnade vi in bilen på helrekond för vi har tappat intresset ganska så mycket.

Våran bil är ändå 8 år nu tror jag det blir? Då får man acceptera lite småskavanker men sköter självklart service å lite mer ändå.

Hoppas verkligen du blir nöjd med ditt nya bilägande! Trots allt tycker jag V50 är en bra bil!
Nu fattas bara "Silver vision" lampor i blinkersen, köps billigast på biltema =)
Ser bra ut bilen du köpt ! Fälgarna matchar färgen bra.

Glöm inte som tidigare nämnt ta väck innerskärmarna både fram och bak för rengöring. Speciellt ovanför de bakre samlas en hel del dynga och det finns de som har börjat få rost inifrån några cm ovanför skärmkantens översta punkt.

Kolla även att bakluckans undre kant inte tar i stötfångaren, då nöts lacken bort och rosten kommer snabbt.
Ja. Det är väl alltid värt ett försök med tvångsregenerering men har det gått så långt att det skall behövas så börjar det bli tätt. Byte av partikelfilter rekommenderas faktiskt.
Kan faktiskt vara ett annat fel men kanske inte så troligt.

Då kan dom ta både filtret å värmaren samtidigt :D
timebandit skrev:Ja. Det är väl alltid värt ett försök med tvångsregenerering men har det gått så långt att det skall behövas så börjar det bli tätt. Byte av partikelfilter rekommenderas faktiskt.
Kan faktiskt vara ett annat fel men kanske inte så troligt.

Då kan dom ta både filtret å värmaren samtidigt :D
Det hade ju varit kanon! Men vet inte om jag vågar hoppas på det :D

Felen fanns ju uppenbarligen vid köpet av bilen. Har skickat ett mail till säljaren, får se vad hon säger!
Stefan1985 skrev:
Felen fanns ju uppenbarligen vid köpet av bilen. Har skickat ett mail till säljaren, får se vad hon säger!
Spela bara oförstående och låt de fixa, kommer felet igen, dvs en tredje gång så vet de nog att du har laglig rätt att häva köpet och blir då tvungna att förmodligen byta partikelfiltret.

Tycker det är lite märkligt om filtret är fullt innan 11000 mil, kanske kan peka på tom eolystank, eller att påfyllning aldrig skedde vid 6000mila servicen ? Man kanske bara nollade räknaren.

Eolys krävs som en katalysator för att förbränna sotet i filtret. Det pumpas in i bränsletanken från en separat liten behållare vid bakaxeln. Detta sker varje gång du tankar mer än 5 liter diesel. Utan eolys blir filtret bara tätare och tätare tills systemet ger larm.
Har ej hänt så mycket, mailade till säljaren förra fredagen och förklarade att Volvos tidigare "åtgärd" ej hade någon inverkan. Och meddelade här att jag skulle kontakta Volvo igen på måndagen. Detta har jag ej fått någon respons på.

Ringde till Volvo i Måndags och förklarade mitt problem, tydligen riktigt uselt med tider och han var tveksam till att han skulle hinna kolla på detta också den 11/9 när bilen skall in för åtgärd av dieselvärmare(denna kostnaden är fortfarande svävande)

Ska försöka ringa säljaren imorgon och höra hur de ställer sig till detta.

Kommer hålla er underrättade!

Bilen varnar fortfarande att "service motorsystem erfodras" när jag pressar den lite.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121