NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
12:08 kostade bensinen hos INGO idag faktiskt.
av C30Mani
Min C30 som gått drygt 10000 mil drar 1,16 etanol och 0,84 bensin, siffrorna är grundat på blandat körning under 4000 mil, ST1 Umeå, kostar bensin 12,08 etanol 9,08. idag, då blir det faktiskt 30 öre/milen billigare att köra på bensin :mrgreen: men det just nu låga oljepriset påverkar ju också mycket, i sommars när jag senast räknade så var det ca 2 kr/mil billigare att köra på etanol
Användarvisningsbild
av Coolvette
Dede skrev:Hur många har haft problem med spridarna på sin 1.8f om man kört på E85?
Köpte för ett tag sedan en 2009 (tillverkad 2008-07) som i stort sett enbart rullat på bensin sedan ny.

Vi har funderat på att köra E85 men blev avrådd av meckaren på volvo samt att man här läst att det är problem med spridarna. Är detta några få % som har detta problem eller kan man härleda det till att de som fått problem kört korta sträckor/blandat hejvilt?
Hade en -08 V50 1,8F till för ett år sedan, förvisso bara i ett år och 2000 mil.
Hade inget problem alls, de sista 1500 milen kördes enbart på E85 och vi upplevde aldrig några nackdelar.

Har inte heller hört att det skulle vara ett generellt problem, låter mycket som hörsägen.
av Droopy
nä, Corvtte, det är INTE hörsägen. jag har själv kört 2 av Sveriges ( Audi coh Volvo tjänstebilar ) och vet vilka problem det har varit, och med tanke på hur få etanolbilar det sålts de senaste 3 åren är problemet stort. Men alla väljer vi att tro vad vi vill, jag har iaf fakta från bolaget och min egen bil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev: Men alla väljer vi att tro vad vi vill, jag har iaf fakta från bolaget och min egen bil.
Precis. De som av egen erfarenhet har haft problemfria mil, och det tror jag är majoriteten, vittnar om felfria mil. Däremot de som haft problem vittnar om motsatsen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Droopy skrev:och med tanke på hur få etanolbilar det sålts de senaste 3 åren är problemet stort.
Just den punken tror jag enbart beror på att det är dieslar som är poppis nu. Antagligen via morötter från något håll. Precis som när etanolen kom på tapeten.
av Droopy
Micce1980 skrev:
Droopy skrev:och med tanke på hur få etanolbilar det sålts de senaste 3 åren är problemet stort.
Just den punken tror jag enbart beror på att det är dieslar som är poppis nu. Antagligen via morötter från något håll. Precis som när etanolen kom på tapeten.
Jo, varför etanolbilsförsäljningen tog fart var ju pga det låga förmånsvärdet, när det försvan dök ochså försäljningen
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror också att de som har problem är de som hörs. Det stora flertalet, som inte har problem skriver/säger inget. Typiskt Svenskt. :D
av GeBo
C30Mani skrev:Min C30 som gått drygt 10000 mil drar 1,16 etanol och 0,84 bensin, siffrorna är grundat på blandat körning under 4000 mil, ST1 Umeå, kostar bensin 12,08 etanol 9,08. idag, då blir det faktiskt 30 öre/milen billigare att köra på bensin
nja, 40 öre/mil blir det...
förmodligen är dessutom förbrukningsskillnaden större på vintern så minst 50 öre får man nog räkna med. Till bensinens fördel.
Dessutom slipper man etanolens baksidor. Win-Win-Win :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ju kul för en "etanolhatare" att få gotta sig nu när bensinen, förmodligen mycket tillfälligt, är 2.50:- billigare per liter. ?:-/ Eftersom oljepriset inte har samma inverkan på etanolpriset, så har inte det följt med ner. Att du sedan bara har en del av C30mani:s inlägg med gör saken ännu mer vinklad. Hade du haft hela med hade man sett att han skrev att det är tillfälligt. Men fortsätt du, din trovärdighet blir nog lite "naggad i kanten". :)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]