NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis, bara rakt ner i oljestickans hål.
Jag undrar samma sak. Får de ut allt ur tråget då?
Jupp. Åtminstone Bilia och Upplands Motor som jag testat.

Allt kanske inte åker ur men tydligen tillräckligt mycket.
Ska jag fråga nästa gång jag är på min lokala volvohandlare om jag kommer ihåg.
Låter ju som en väldigt tveksam metod i mina öron.
Tänker som SvenB.
Om man inte har tillgång till lyft förstår jag att det kan vara smidigare att göra så (skulle dock aldrig göra så själv). Men för en bilverkstad som hissar upp bilen på 10sek borde det ju nästan vara smidigare att lossa pluggen.
Skulle ALDRIG anlita en firma som suger ur olja. Det gör man på inombordsmotorer i båtar och inte i en bil som ändå har en lättåtkomlig plugg. Verkstads nissarna orkar väl säkert inte lämna datorn o skita ner sig och skruva ner bukplasten och göra jobbet ordentligt.
Servicemetoderna lär vara Volvos egna. Servicescheman är inget sveriges största ÅFar hittar på själva.
Sierra94 skrev:Skulle ALDRIG anlita en firma som suger ur olja. Det gör man på inombordsmotorer i båtar och inte i en bil som ändå har en lättåtkomlig plugg. Verkstads nissarna orkar väl säkert inte lämna datorn o skita ner sig och skruva ner bukplasten och göra jobbet ordentligt.

Ja så är det nog ,lättvindigt dom får ut ca 70% av oljan men du får betala för full mängd.
om min service firma skulle suga ur oljan vid oljebytet så var det sista besöket för min del. :evil: :evil:
Nja, det går bra att få ut mer än så. Tror jag fick ur runt 6.2 liter av 6.5 på min D5 ~. Det sitter som sagt mätglas på sugen. Vet inte hur mycket som rinner ut genom pluggen? Är det verkligen allt?
Det är väl inte hela världen om man inte får ut precis 100% av den gamla oljan, det lär man aldrig få hur man än gör.

PS. på en äldre 911 får man ut ca 9L av de 12L som systemet rymmer varje gång man gör ett oljebyte. DS.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&ou[…]