Andersljungberg skrev: ↑lör 11 jan 2025, 02:09
..Med en perfekt programmerad motor Så kan det väl i princip få samma förbrukning med 30 % E85 som 98 oktanig vanlig bensin .. högre syrehalt sägs ju också kunna göra en motor starkare
Nej tyvärr. Förenklat innehåller etanolmolekylen en extra syreatom jämfört med kolvätena som ingår i bensin, de senare tar detta syre helt gratis från luften.
Därför krävs större volym etanol för att få ut samma värmeenerg som bensin (kolvätemix, huvudsakligen heptan). De kan bero på fördelningen av kol / väte också, jag har inte full koll på stökiometrin
Eftersom etanol är utspädd med syre så krävs fetare bränsleblandning, det sköter lambdaregleringen automatiskt så länge den inte slår i taket på sitt reglerområde.
Hursomhelst du behöver ca 30% större volym etanol för att få samma energimängd som ur bensin. (och lambda =1)
MEN nu har etanol högre knackningstålighet (dvs oktantal) så om man hade byggt en motor för
ren etanoldrift så hade man teoretiskt kunnat höja kompressionen och därmed verkningsgraden. Det kan man förstås inte göra på "flexifuel"-motorer
Knackningssensorn trasslar till resonemanget, eftersom etanol har högre oktantal så behöver inte motorstyrningen ta till "antiknackningsåtgärder" lika ofta dvs först sänka laddtrycket från ev turbo och om det inte hjälper sänka tändningen.
Så där skulle etanol teoretiskt kunna sänka förbrukningen men i praktiken inte så mycket att det kompenserar det lägre energiinnehållet. Vad jag kan se så är detta sant oavsett hur mycket eller lite etanol man blandar i bränslet...
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65350 mil, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Den går ju så fint. Oops..

Ny kupefläkt sen några dar tillbaka
