NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Banani
Tyvärr så verkar ju vissa verkstäder inte ha lika bra koll. Finns bra tekniska journaler om detta problem om bara mekanikerna orkar läsa. Står tillåme att de inte lägger felkoder så är ingen ursäkt. Alla ni som har problem kan ju försöka hänvisa dom till att det finns en teknisk journal om detta. Lyssnar dom inte byt verkstad.
av whoppi
jumu01 skrev:
Banani skrev:Kan berätta att känner ni av minsta lilla ryckning å soppaförbrukningen för hög så är spridarbyte en bra lösning som jag gjort på flera med lyckade resultat. Detta lägger inga felkoder. Men är mekanikerna pålästa vet dom om detta problem. Detta gäller nya d2 med 115hk.
Tillägg att jag inte varit med om detta på 12orna ännu kanske dom fixat till det.
Hur länge skall Volvo blunda åt problemet med D2:orna och möta kunder med döva öron, det är nog dags för dem att göra en återkallelse och städa sitt byk, otroligt att det finns en sådan stor inkompetens hos Volvos mekaniker.

Hanss skulle jag varit i din situation skulle jag bytt bort bilen omgående och det skulle få kosta vad det kosta vill, för mig skulle det bli en prestigesak.
Det är nog rätt få d2 or med problem. Men likväl måste ju volvo ta kunderna på allvar, inte bara säga att de inte löser problemet för att det inte finns felkoder. Så jävla dumt.
av Omek
whoppi skrev:
jumu01 skrev:
Banani skrev:Kan berätta att känner ni av minsta lilla ryckning å soppaförbrukningen för hög så är spridarbyte en bra lösning som jag gjort på flera med lyckade resultat. Detta lägger inga felkoder. Men är mekanikerna pålästa vet dom om detta problem. Detta gäller nya d2 med 115hk.
Tillägg att jag inte varit med om detta på 12orna ännu kanske dom fixat till det.
Hur länge skall Volvo blunda åt problemet med D2:orna och möta kunder med döva öron, det är nog dags för dem att göra en återkallelse och städa sitt byk, otroligt att det finns en sådan stor inkompetens hos Volvos mekaniker.

Hanss skulle jag varit i din situation skulle jag bytt bort bilen omgående och det skulle få kosta vad det kosta vill, för mig skulle det bli en prestigesak.
Det är nog rätt få d2 or med problem. Men likväl måste ju volvo ta kunderna på allvar, inte bara säga att de inte löser problemet för att det inte finns felkoder. Så jävla dumt.
Det är oftast samma gubbar som gnäller..

"Don't cry wolf.."

Men det kan man ju som påläst mekaniker inte veta..

Sen kan kunden alltid dokumentera sin körning och förbrukning och hävda denna som orimlig.
Detta gör man i regel INTE..

Man dyker upp som gubben i lådan och ska ha allt löst och åtgärdat på stört.

Kul å byta spridare iof... Men vad händer när det inte blir bättre?
av whoppi
Omek skrev:
whoppi skrev:
jumu01 skrev:

Det är oftast samma gubbar som gnäller..

"Don't cry wolf.."

Men det kan man ju som påläst mekaniker inte veta..

Sen kan kunden alltid dokumentera sin körning och förbrukning och hävda denna som orimlig.
Detta gör man i regel INTE..

Man dyker upp som gubben i lådan och ska ha allt löst och åtgärdat på stört.

Kul å byta spridare iof... Men vad händer när det inte blir bättre?
Jag har ju själv suttit där med mekaniker som inte tror på att byta det ena eller det andra, kan bara säga att det är ju en himla tur man står på sig. Det är ju inte tack vare mekanikerna som mitt problem med spridarna till sist blev löst, utan endast efter påtryckningar högre upp i näringskedjan. Fördjävligt rent ut sagt att man som kund ska behöva härja som en jävla idiot för att laga en bil som de själva har sålt.
av hanss
Jag ska då iaf göra ett nytt försök imorgon. Är less på att ha en bil som går dåligt och drar kopiösa mängder diesel. Om detta nu finns dokumenterat i någon form av "teknisk journal" så hoppas jag då verkligen att de lyckas hitta den även på Forslunds i Skellefteå...... Annars får jag väl ta och fara till någon annan verkstad för att få detta fixat.

Tankade idag. Visserligen bara kört 30mil. Men snittet blev iaf 0,71 så lite bättre än förra tanken.. Dock är det endast landsväg, Inte en enda omkörning och temperaturer omkring -7 och jag har självklart inte använt dieselvärmaren.

Banani om jag misslyckas att få forslunds att åtgärda bilen, Kan jag lämna in den hos er? Är villig att åka 60-70mil för att få detta åtgärdat en gång för alla. Allt detta jävla strul och snack med den där bilen håller på att göra mig tokig.
hanss skrev: Tankade idag. Visserligen bara kört 30mil. Men snittet blev iaf 0,71 så lite bättre än förra tanken.. Dock är det endast landsväg, Inte en enda omkörning och temperaturer omkring -7 och jag har självklart inte använt dieselvärmaren.
Hur långt är ett typiskt körpass under de 30 milen? Eller fick du 0.71 på en enda 30milskörning?
Intressant Hans, jag har liknande resultat. Körde Malmö-Göteborg tur-retur i helgen, 57 mil. Ren motorväg, perfekt väder, konstant hastighet 120 km/h, ingen trafik. Min D2 2012 behövde exakt 38 liter för den sträckan = 0,66 liter/mil. Pratade med min svåger i Göteborg som sa hans Audio 3-liters diesel drog 0,67 under liknande förhållanden.

Planerar köra in till Mechanum nästa vecka.
Senast redigerad av 1 Lightivity, redigerad totalt 0 gånger.
av whoppi
Lightivity skrev:Intressant Hans, jag har liknande resultat. Körde Malmö-Göteborg tur-retur i helgen, 57 mil. Ren motorväg, perfekt väder, konstant hastighet 120 km/h, ingen trafik. Min D2 2012 behövde exakt 38 liter för den sträckan = 0,66 liter/mil. Pratade med min svåger i Göteborg som sa hans Audio 3 liter diesel drog det vid samma hastighet på motorväg.

Planerar köra in till Mechanum nästa vecka.
Landsvägskörning innebär inte 120 km/h. Är nog ganska normal förbrukning med de hastigheterna.
En liten klen motor kan mkt väl dra mer än en större vid de hastigheterna.
av jumu01
hanss skrev:Jag ska då iaf göra ett nytt försök imorgon. Är less på att ha en bil som går dåligt och drar kopiösa mängder diesel. Om detta nu finns dokumenterat i någon form av "teknisk journal" så hoppas jag då verkligen att de lyckas hitta den även på Forslunds i Skellefteå...... Annars får jag väl ta och fara till någon annan verkstad för att få detta fixat.

Tankade idag. Visserligen bara kört 30mil. Men snittet blev iaf 0,71 så lite bättre än förra tanken.. Dock är det endast landsväg, Inte en enda omkörning och temperaturer omkring -7 och jag har självklart inte använt dieselvärmaren.

Banani om jag misslyckas att få forslunds att åtgärda bilen, Kan jag lämna in den hos er? Är villig att åka 60-70mil för att få detta åtgärdat en gång för alla. Allt detta jävla strul och snack med den där bilen håller på att göra mig tokig.
Visserligen vet jag inte var du bor hanss, men har du varit i kontakt med Bilbolaget Nord i Umeå har själv en personlig servicetekniker som heter Magnus Nilsson och jag har varit väldigt nöjd med honom, prova ringa honom ett litet tips! :wink:
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 51

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak