NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Är inte SAAB Autoparts säkrat genom Riksgälden. Nya SAAB 9-5 är kanske lite osäkert, men övriga modeller skall väl vara "säkrade"
Jag kan meddela förbrukning 0,9 l/mil 100 procent stadskörning. Kör inte vidare "lugnt" iofs, vad nu lugnt egentligen är i stadstrafik. Förbrukningen är uppmätt vid pump, alltså verklig förbrukning. Färddatorn meddelade 0,76 för samma sträcka.
Lightivity skrev:Jag kan meddela förbrukning 0,9 l/mil 100 procent stadskörning. Kör inte vidare "lugnt" iofs, vad nu lugnt egentligen är i stadstrafik. Förbrukningen är uppmätt vid pump, alltså verklig förbrukning. Färddatorn meddelade 0,76 för samma sträcka.
Som en Cheva Cruze då, med skillnad att du får en diesel med 163 hp till ett lägre pris än V50 D2.
av hanss
kan bara updatera att förbrukningen stuckit iväg igen.. Denna gång 0,78l/mil... Första 80mil efter updatering klart under 0,45.. Fattar inte vad som är fel... Får väl börja tjata på verkstaden igen......... Fan så less man blir.
av Banani
Kan berätta att känner ni av minsta lilla ryckning å soppaförbrukningen för hög så är spridarbyte en bra lösning som jag gjort på flera med lyckade resultat. Detta lägger inga felkoder. Men är mekanikerna pålästa vet dom om detta problem. Detta gäller nya d2 med 115hk.
Tillägg att jag inte varit med om detta på 12orna ännu kanske dom fixat till det.
av whoppi
Banani skrev:Kan berätta att känner ni av minsta lilla ryckning å soppaförbrukningen för hög så är spridarbyte en bra lösning som jag gjort på flera med lyckade resultat. Detta lägger inga felkoder. Men är mekanikerna pålästa vet dom om detta problem. Detta gäller nya d2 med 115hk.
Tillägg att jag inte varit med om detta på 12orna ännu kanske dom fixat till det.
Japp, kan bara instämma, hade hade samma problem på min gamla v50. Nya spridare gjorde susen.
Verkar mest som det är partikelfilter eller spridarproblem som ger hög förbrukning.
av hanss
Har tjatat på min verkstad om detta i snart 1 år...Men de vill inte byta om inga felkoder finns... Hur ska jag göra?.. Börjar bli så jävla less på detta..
av whoppi
hanss skrev:Har tjatat på min verkstad om detta i snart 1 år...Men de vill inte byta om inga felkoder finns... Hur ska jag göra?.. Börjar bli så jävla less på detta..
Vill och vill, så länge de inte löst problemet med din förbrukning så får de väl vare sig de vill eller inte byta delar tills de funnit och åtgärdat problemet.
Jag hade aldrig i helvete gett mig. Ring och prata med vd för bolaget och säg hur missnöjd du är med bilen och nonchalansen du mött vid alla servicebesök.
Dessutom blir det inga felkoder på defekta spridare, jag tycker det låter som inkompetenta mekaniker.
Senast redigerad av 1 whoppi, redigerad totalt 0 gånger.
Utan att veta hur spridarna är konstruerade så har fått för mig att det är en mkt enkel kontruktion.
Om spridarna är eller blir dåliga, vad är det som händer med dem förutom att de kan bli skitiga?
av jumu01
Banani skrev:Kan berätta att känner ni av minsta lilla ryckning å soppaförbrukningen för hög så är spridarbyte en bra lösning som jag gjort på flera med lyckade resultat. Detta lägger inga felkoder. Men är mekanikerna pålästa vet dom om detta problem. Detta gäller nya d2 med 115hk.
Hur länge skall Volvo blunda åt problemet med D2:orna och möta kunder med döva öron, det är nog dags för dem att göra en återkallelse och städa sitt byk, otroligt att det finns en sådan stor inkompetens hos Volvos mekaniker.

Hanss skulle jag varit i din situation skulle jag bytt bort bilen omgående och det skulle få kosta vad det kosta vill, för mig skulle det bli en prestigesak.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 51

Fick denna info från någon med vida i […]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]