NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Glad att detta forum finns. Synd bara att jag inte läste på innan jag köpte min bil.
Idag lämnade jag bilen hos Bilia med följande bränslechema:

Körda mil, 72mil - 0,5833 l/m - 50 landsväg 22 city
Körda mil, 49mil - 0,57143 l/m - 33 landsväg 16 city
Körda mil, 38mil - 0,71053 l/m - 38 city
Körda mil, 39mil - 0,61538 l/m - 39 landsväg
Körda mil, 45mil - 0,55556 l/m - 33 landsväg 12 city
Körda mil, 49mil - 0,69388 l/m - 16 landsväg 33 city

Inte använt farthållaren en enda gång och i slutet nu stängt av ACn, kört med ägg under pedalen osv. (Jätte kul köpa ny bil upplevelse.)

Jag kan bara konstatera att det är %¤&"# långt ifrån utlovade 0,38l/m blandad körning.
(http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx)

Kommer tillbaka och updaterar vad Bilia gör och säger.
När jag återkopplade till säljaren vart mitt körsätt ifrågasatt. Jag tror inte han läst detta forum en enda gång. Servicetecknickern däremot var väldigt tillmötesgående... så hoppas hoppas.

/acke
Jag är lite missnöjd att min 2.0d drar ca 1dl mer än specen men verkar som om man hade varit nöjd med det resultatet om man haft en D2...
Hur är det med D3? Samma problem eller bättre?
av hanss
D3an och D5an i ex S80 går iaf otroligt billigt. Hade en S80 D5 som lånebil i ca 50 mil.. Den ville "bara" ha 0,49. Kul när man har en C30 D2 som vill ha 0,65..
Användarvisningsbild
av mobe
Vad jag inte förstår är att det finns externa firmor som tillhandahåller motoroptimering med både mer prestanda och bättre förbrukning. Då tycker jag att Volvo själva borde kunna fixa till det. Är rätt sugen på det men kostar dock 6900:- då får man runt 131hk och 310Nm samt mindre förbrukning på en D2.
av hanss
Hade jag vetat att D2an drog så kopiöst med diesel hade jag köpt en C30 D4 istället... Den drar ju lika mycket men är bra mycket roligare att köra...

Edit:

Hade jag vetat jag skulle haft så kopiöst med problem med volvon hade jag inte bytt in min kära saab.
hanss skrev:Hade jag vetat att D2an drog så kopiöst med diesel hade jag köpt en C30 D4 istället... Den drar ju lika mycket men är bra mycket roligare att köra...

Edit:

Hade jag vetat jag skulle haft så kopiöst med problem med volvon hade jag inte bytt in min kära saab.
Tycker seriöst synd om dig och alla problem. Tycker du borde klaga högre upp... Hade jag köpt en ny bil och haft massa problem med den, hade jag inte gett mig, antingen ska de ge mig en ny bil eller så får de f*n ta och fixa den!! Bara det inte går för lång tid...
av hanss
Orkar inte bry mig om den där skithögen mer.. bara de håller den rullande tills jag har bestämt mig för vad jag ska köpa istället..

Lär då inte bli någon Volvo iaf.
berrabus skrev:Jag är lite missnöjd att min 2.0d drar ca 1dl mer än specen men verkar som om man hade varit nöjd med det resultatet om man haft en D2...
Hur är det med D3? Samma problem eller bättre?
Min D3 har tagit runt 0.7/milen vintertid med dubbdäck och då är det överlag mest stadskörning och dieselvärmaren har använts runt 10 ggr mellan varje tankning så det är svårt att ha en uppfattning om förbrukningen är ett problem får se mer till våren då dieselvärmaren inte används då blir det en mer rättvis förbrukning per mil.
Då det var som kallast då var det "all time high" förbrukningsmässigt sett kan tänka mig att dieselvärmaren tog en ansenlig andel då, förbrukningen låg på runt 0.8/mil (övervägande stadskörning).

Min förra bil 2.0 D låg på 0.65/milen (då är inte dieselvärmarens förbrukning inräknad ).
hanss skrev:Orkar inte bry mig om den där skithögen mer.. bara de håller den rullande tills jag har bestämt mig för vad jag ska köpa istället..
Är det inte bättre att avyttra bilen snarast möjligt då du är så missnöjd med den, jag skulle då inte ha kvar en bil i samma situation.
Användarvisningsbild
av SvenB
hanss skrev:Orkar inte bry mig om den där skithögen mer.. bara de håller den rullande tills jag har bestämt mig för vad jag ska köpa istället..

Du var väl nöjd med SAAB. Där kan du nog göra en bra affär nu.
av hanss
Möjligt.. Dock är ju frågan om man blir utan reservdelar eller inte...
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 51

Vill man ens ha det på en elbil? Där f&[…]

En reseladdare som man kan plugga in i ett vanligt[…]

Okej tackar 👍

Hade ”det andra bilmärket” tidiga[…]