volvodanne76 skrev:Men idag har den åkt bärgningsbil, dieselvärmaren har gett upp och det har varit så kallt att det inte gått att få någon värme till motor eller kupèn.
Känns inte bra att kallstarta och köra bilen när det är -40grader. Verkar ha släppt något idag, hade "bara" -25 idag :D
Är det -40 tror jag värmaren får problem med trögflytande diesel.. Hade också problem när det blev riktigt kallt och efter ett tag när bilen hade stått på tomgång kom värmaren igång, det blev väl så pass varmt under huvan att det räckte. Direkt det blev varmare (alltså varmare än -35 så fungerade allt bra igen).
Jag tror att jag får tänka om med två dieselbilar på gården: Värmaren + kvaliteten på bränslet samt -40 är ingen bra kombination.
Bättre med en bensin och en diesel (som får gå som sommarbil :???: )
Fast nu spårade tråden ur. Jag kan berätta en annan sak så här i vinterkylan:
Det tar längre tid än normalt att nå upp i normaltemp och regenereringen startar inte innan dess. Det betyder att, om man har otur, regenereringen inte startar inom tänkt intervall. Den verkar dessutom ta lite längre tid än vanligt, så man får ta en lite längre tur nästa gång om fläkten under motorhuven surrar för fullt när man stannar (regenerering pågår). Försöker dessutom 'blåsa ur motorn' när jag har kommit upp i rätt motortemp. Dvs 'blås ur' för en modern diesel betyder ca 4000 varv under en kort stund och inte som på en 850 med 20 ventilersmotorn där det inte händer någonting under 4000 varv.