NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Har också funderat på dieselkvaliteten.. Tankar vanligtvis på OKQ8 men har testat olika dock utan att se någon skillnad
Användarvisningsbild
av mobe
Tror att köra med dieselvärmen med tidur går nästan på ett ut eftersom den ändå alltid startar automatiskt när bilen är kall och temperaturen är under +5 eller +10. Men den går inte igång under färd/stillastående så länge inte motortemperaturen understiger +50 grader vad jag förstått. Senaste tankningen visade datorn 5,9l/100km och verklig var 6,39l/100km.

Har inte hittat några siffror på vad värmaren drar men passat har en som också är på 5kW den drar 0,67l/tim vid full effekt.

Jag själv tankar nästan alltid på Statoil
av hanss
Idag drog min bil 0,2 l/mil oavsett hur jag körde (enligt färddatorn).. Känns som det blivit något fel :)
av hanss
Har du några detaljer om updateringen? Så jag kan efterfråga den på verkstaden på måndag..

Btw. Fick igår "Motorprestanda försämrad" i displayen.. Motorn gick sedan väldigt dåligt tills jag startat om bilen.. Då vare frid och fröjd.. Nått att oroa sig för?

Kan updatera:

Felet berodde på "tryckgivaren till partikelfiltret" meken trodde att det berodde på det kalla vädret. Alltså inget fel. Tycker det är väldigt konstigt att bilen börjar larma för det ena och det andra redan vid -19...
Senast redigerad av 1 hanss, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har tidigare haft samma sak med min bil, dvs försämrad motorprestanda.
Vet inget om innehållet i den men "min" serviceman sa att det var en stor uppdatering.
Bilen uppdaterades i December i samband med servicen och nu, så denna uppdatering kan inte vara många veckor gammal.
Jag har fått sammanlagt 3 uppdateringar sedan den 6maj då jag köpte bilen.
Alltså.. man har en dator hemma som ska uppdateras hela tiden. Där får man se vad som ska fixas och varför.
Finns det någonting liknande för en bil för över 200' kronor ?

Dvs jag vill veta
* vad uppdateringarna ska lösa för problem
* vilken version jag har just nu i de olika delarna
* om det går att "backa" vid buggar och annat

Går det tror ni ?
Bilen känns mycket bättre efter senaste uppdateringen, inga konstiga ryckningar eller"spikningar" och verkar ta mindre bränsle, fast det har den alltid gjort efter uppdateringarna.
Men idag har den åkt bärgningsbil, dieselvärmaren har gett upp och det har varit så kallt att det inte gått att få någon värme till motor eller kupèn.
Känns inte bra att kallstarta och köra bilen när det är -40grader. Verkar ha släppt något idag, hade "bara" -25 idag :D
volvodanne76 skrev:Men idag har den åkt bärgningsbil, dieselvärmaren har gett upp och det har varit så kallt att det inte gått att få någon värme till motor eller kupèn.
Känns inte bra att kallstarta och köra bilen när det är -40grader. Verkar ha släppt något idag, hade "bara" -25 idag :D
Är det -40 tror jag värmaren får problem med trögflytande diesel.. Hade också problem när det blev riktigt kallt och efter ett tag när bilen hade stått på tomgång kom värmaren igång, det blev väl så pass varmt under huvan att det räckte. Direkt det blev varmare (alltså varmare än -35 så fungerade allt bra igen).
Jag tror att jag får tänka om med två dieselbilar på gården: Värmaren + kvaliteten på bränslet samt -40 är ingen bra kombination.
Bättre med en bensin och en diesel (som får gå som sommarbil :???: )

Fast nu spårade tråden ur. Jag kan berätta en annan sak så här i vinterkylan:
Det tar längre tid än normalt att nå upp i normaltemp och regenereringen startar inte innan dess. Det betyder att, om man har otur, regenereringen inte startar inom tänkt intervall. Den verkar dessutom ta lite längre tid än vanligt, så man får ta en lite längre tur nästa gång om fläkten under motorhuven surrar för fullt när man stannar (regenerering pågår). Försöker dessutom 'blåsa ur motorn' när jag har kommit upp i rätt motortemp. Dvs 'blås ur' för en modern diesel betyder ca 4000 varv under en kort stund och inte som på en 850 med 20 ventilersmotorn där det inte händer någonting under 4000 varv.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 51
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]