NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
KKR skrev:
Omek skrev:Man kan likna detta vid en k*kmätar tråd.
Det stämmer nog. Man kan inte jämföra olika förares förbrukning hur som helst. Vi kör alla olika. Till och med samma förare får olika resultat beroende på körsätt vid olika tillfällen. För mig kan det skilja mer än en deciliter vid olika tankningar beroende var jag har kört. Vi skall komma ihåg, enligt mig, att de moderna snåla bilarna är optimerade under gynsammaste förhållanden för att "kvala" in i "miljöracet" eftersom skatten sätts efter det. Och då måste man köra lungt eller helst extremt lungt, samt ha minsta tänkbara rullmotstånd för att komma i närheten av de uppgivna förbrukningssiffrorna.
Jo det stämmer bra. Om jag hade kört 90% stadskörning + värmare hade jag troligtvis legat runt 0,7l/mil också.
Användarvisningsbild
av mobe
Är på rejmes just nu och dem har kört in ny programvara och är nu ute och gör en adaptionskörning. Har även missljud ifram någonstans fick tid bokad för koll av det. Fanns en felkod på CAN-H men han trodde att den låg kvar sen tidigare eftersom bilen troligtvis inte skulle gå att starta om det var fel på den.

Så nu hoppas vi iaf någon bättring på förbrukningen.
min har ju legat på runt 5.9 l/100km senaste tankningarna, dock är det ju mkt körning av bränslevärmare både morgon och eftermiddag.
Men jag kör ca 70% landsväg 20% motorväg 10% stadskörning.
Inget som jag upplever som konstigt, bara för info.
av hanss
Min ligger förnärvarande på 0,63 igen. 100% landsväg. Värmare 1 gång per dag... Jag tycker det är på tok för mycket. Färddatorn visar dock 0,45.. Vette fan vad som e fel
hanss skrev:Min ligger förnärvarande på 0,63 igen. 100% landsväg. Värmare 1 gång per dag... Jag tycker det är på tok för mycket. Färddatorn visar dock 0,45.. Vette fan vad som e fel
Räkna på hur mycket dieselvärmaren är inblandad i de siffrorna. Den drar c. 5-6 dl per timme. Räkna in både tiden för förvärmning med tidur och tiden den går som tillsatsvärmare under gång.
av hanss
Förbrukningen låg på nästan samma i sommras när värmaren inte gick alls så tror inte att den är boven i det hela..
hanss skrev:Förbrukningen låg på nästan samma i sommras när värmaren inte gick alls så tror inte att den är boven i det hela..
Den påverkar i alla fall förbrukningssiffran vid pump, men bara du kan avgöra hur mycket.
av hanss
Självklart gör den det.. Men förklara för mig hur alla dessa lånebilar med D2 jag haft medans min varit på verkstad har dragit 2dl mindre än min.. Har legat runt 0,40 Med 3-4st olika bilar. Jag får aldrig ned min till de nivåerna.. Bara de första 50-100milen efter adaptionskörning sedan sticker den igen..

Gjorde test idag. Körde bilen varm. Tankade fullt. Körde 15 mil landsväg 70 och 80 väg. Tankade igen när jag kom hem.

Förbrukning på mätare 0,45
Förbrukning tankning 0,63.
av whoppi
Hej, körde 43 mil i helgen, tankade före och efter på samma pump. Motorväg och landsvägskörning, 4 pers i bilen och fullt med packning. Dieselvärmararen använd 4ggr med timer men sen märker jag att bränslevärmaren startar med automatik även under vanlig körning, framför allt vid start av kall bil.
Hursom helst så sa färddatorn 4,4 l/100km verklig blev 4,62 l/100km. 77km/h som snittfart.

jag tänkte även fråga er andra var ni tankar, jag tankar bara på jet nu mer.
Jag fick problem med min förra v50 när jag tankade preem, vet inte om det har med det att göra, känns lite långsökt men tänkte ändå jag skulle höra med er andra var ni tankar.
På min gamla v50 rasade spridarna vilket gav ryckig gång och mkt högre förbrukning även om färddatorn visade låga och fina siffror.
Jag såg även nån i en annan tråd som bytt partikelfilter och sänkt sin förbrukning markant, men i detta fallet verkade färddatorn visa rätt siffror.
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 51
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]