NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mobe skrev:
Lightivity skrev:Ja, då är ju min V50 D2 2012 helt galen. Färddatorn visar just nu på 0,68/mil efter 55 mil. Har gått upp från 0,48 sen jag rullade ut bilen ur återförsäljarens garage. Jag kör försiktigt, mest i stan men med 10 mil landsväg från ÅF.
Det är precis så för mig med aldrig haft lika eller under förbrukningen jag hade de första 50milen. Då låg jag på runt 0.47
e

Det låter ju inte så bra, men är ni stockholmare?
Om så är fallet är det inte alls konstig förbrukning med tanke på trafiksituationen. Sist jag var uppe där tog det två timmar att köra från city till södertälje.

Annars skulle jag be åf se över mjukvaran i bilen. På min 2012a så var det allvarliga problem, bilen startade inte ens eller var mycket svårstartad. Detta löstes av åf med ny mjukvara.
Man blir ju förbannad att volvo inte kan se över ens de enklaste saker innan leverans.
Användarvisningsbild
av mobe
whoppi skrev: Det låter ju inte så bra, men är ni stockholmare?
Om så är fallet är det inte alls konstig förbrukning med tanke på trafiksituationen. Sist jag var uppe där tog det två timmar att köra från city till södertälje.

Annars skulle jag be åf se över mjukvaran i bilen. På min 2012a så var det allvarliga problem, bilen startade inte ens eller var mycket svårstartad. Detta löstes av åf med ny mjukvara.
Man blir ju förbannad att volvo inte kan se över ens de enklaste saker innan leverans.
Nej är Örebroare och åker mest 70/90 väg. Men ska köra upp den tanken jag har nu och se vad förbrukningen blir utan att använda värmaren en enda gång. Har även ett sorts klonkljud när man trycker ner och upp koppling samt när man växlar. Så när den är slut blir det en vända till rejmes och se vad dem säger.
Jag är "stockholmare"* och jag snittar 0,66 med 3 liters cylindervolym och automatlåda. Det är nåt allvarligt fel när en D2 ligger på de nivåerna.

*Det finns typ inga egentliga Stockholmare. Alla man möter är inflyttade från andra städer - mig inkluderat.
av Omek
Man kan likna detta vid en k*kmätar tråd.

Skillanden här är att alla verkar ta varandra på allvar.

Tro eller tyck INGENTING förrens du får åka med.

Allt har oftast (alltid) sin naturliga förklaring.
Speciellt när det gäller bränsleförbrukning.
Omek skrev:Man kan likna detta vid en k*kmätar tråd.

Skillanden här är att alla verkar ta varandra på allvar.

Tro eller tyck INGENTING förrens du får åka med.

Allt har oftast (alltid) sin naturliga förklaring.
Speciellt när det gäller bränsleförbrukning.
Jag är inte helt hundra på vad du syftar på med "naturlig förklaring" men tror jag förstår. Det hela beror egentligen på vad man jämför med. Det jag reagerar på är att jag ligger c 1 deciliter över vad flesta här och i spritmonitor.de rapporterar i stan, och så jävla aggressivt kör jag inte :)
andreas_lofgren skrev:Jag är "stockholmare"* och jag snittar 0,66 med 3 liters cylindervolym och automatlåda. Det är nåt allvarligt fel när en D2 ligger på de nivåerna.

*Det finns typ inga egentliga Stockholmare. Alla man möter är inflyttade från andra städer - mig inkluderat.
Kör du bara i stan? Det gör jag, inte speciellt aggressivt utan vanlig hederlig acceleration från 0-50 på c. 6 sekunder med växling enligt indikator. Min AC är ställd på 20 grader (c. plus 4 ute) och stolsvärme på, samt TomToms iPhone-adapter ipluggad i cigarettuttaget med iPhone i spelandes musik samtidigt som den laddar.

För övrigt, finns det egentligen nån konsensus kring om detta är ett generellt problem i D2 och finns det en lösning i så fall? Jag har läst om byten av spridare, uppgradering av bilens programvara etc men har aldrig sett nån säker uppföljning. Jag har tyvärr inte tid att lämna in bilen utan att veta att det kommer göra nytta på min förbrukning.
av hanss
Byte av egr ventil gjorde att bilen gick bra i ca 100mil.. Nu skit igen.. Med ryckande och huckrande
Ja det är bara stadskörning i den mening att det alltid är tätort, aldrig långa perioder med farthållare. Däremot så är jag inte inne i absoluta innerstan och krypkör särskilt ofta.
andreas_lofgren skrev:Ja det är bara stadskörning i den mening att det alltid är tätort, aldrig långa perioder med farthållare. Däremot så är jag inte inne i absoluta innerstan och krypkör särskilt ofta.
OK, jag kör i centrala Malmö 95%, inkl viss krypkörning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Omek skrev:Man kan likna detta vid en k*kmätar tråd.
Det stämmer nog. Man kan inte jämföra olika förares förbrukning hur som helst. Vi kör alla olika. Till och med samma förare får olika resultat beroende på körsätt vid olika tillfällen. För mig kan det skilja mer än en deciliter vid olika tankningar beroende var jag har kört. Vi skall komma ihåg, enligt mig, att de moderna snåla bilarna är optimerade under gynsammaste förhållanden för att "kvala" in i "miljöracet" eftersom skatten sätts efter det. Och då måste man köra lungt eller helst extremt lungt, samt ha minsta tänkbara rullmotstånd för att komma i närheten av de uppgivna förbrukningssiffrorna.
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 51
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]