NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mobe
När folk skriver min drar/drog så här mycket vore det framför allt bra att veta vilka hastigheter vi pratar om. Vissa skriver lugnt tempo men vad är det 50,70 eller 90, förbrukningen mätt på vid tankning eller bilens dator, använt dieselvärmare eller inte osv? är ju väldigt många faktorer som spelar in. Blir lite lättare att ha någon att jämföra med om folk specar lite mer. För jag tycker min drar en aningens för mycket också.
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
En sak jag undrar. Vet någon hur mycket det skiljer på motorn mellan Peugeot 308 hdi motor och Volvos motorer. Hur mycket har Volvo ändrat på grundmotorn. Hade själv en Peugeot 308 med 1.6 HDI motorn på 109 HP och körde den på ner till 0.44 verklig förbrukning på lite längre turer och på 0.47-0.50 fram och tillbaka till jobbet lite mer stadskörning. Det var ordentlig styrka från 1500 rpm och uppåt så den var stark och var inga problem o segdra den ner till 1500 rpm. Körde dock in den ordentligt de 1000 första milen utan att segdra eller dra på fullt ös, framför allt inte de 500 första milen.

Att ligga på 50 väg var inga problem på 6ans växel så länge det inte var för brant uppför men då gick man ju ner till 4an direkt. Oftast när jag körde normalt så startade jag på 1an sen 2an som jag drog lite längre på därefter direkt till 4an och drog upp till ca 70 på 4an sen direkt till 6an.
Nån som vet skillnaderna på motorerna. Var förresten självrengörande partikelfilter på min -08.
Dogfight.
Min Volvo V50 D2 hade senast jag mätte en förbrukning på 0,58 och hade då kört 30mil landsväg och stad 3mil, medelhastighet 82km/h. Bilen har precis slagit om till 2000mil. Jag har fått två olika uppdateringar till motorstyrningen och förstra servicen är gjord.
Känner mig grundlurad av Volvo, V50n drar marginellt mindre diesel än min gamla bil, en V70 2,4d-09 med autolåda.
Det enda positiva är att den är befriad från fordonsskatt i 5år.
Vill inte ha kvar bilen, men vad ska man göra, Volvo har ju tokrea på V50 Classic. Går ju inte att sälja en nästan ny bil till nybilspris. :evil:
av hanss
Volvodanne: Tror de flesta precis som du känner sig grundlurade. Volvo har inte gjort ett bra jobb med D2an.. Söker man lite på nätet ser man att det inte bara är vi i sverige som har problem... Säger inte att det är fel på alla motorer.. Men nått är konstigt då väldigt många klagar på: Ryckig gång, hög förbrukning av diesel osv. osv.
Kan lägga till min erfarenhet som jag skrev om i en annan tråd:

Förbrukning 0,63/mil i genomsnitt på hitintills 42 mil blandad körning 70/30 stad/landsväg.
Ingen dieselvärmning (står i 15 gradigt garage om kvällarna).
Lugn körning, inga häftiga gasningar, växling enligt indikatorn.
av whoppi
Dieselvärmaren startar oavsett om du önskar eller ej vid temperaturer runt nollan. Därför förbrukar alla dieselbilar med extravärmare mer vid vinterkörning.
Att d2 115hk drar mer bränsle än 1.6d 109hk stämmer ju, det är nog tyvärr bara att acceptera. Räkna med ca 0,05 liter extra per mil.
Jag kan också tycka att den drar lite mer än den borde men d2 känns bra mkt kraftigare än 1,6d. men vet att det går köra riktigt snålt på långkörningar med min d2 a. Anstränger man sig lite går det att krypa ner mot 0,4 på landsvägskörning om man ligger runt 80-90km/h.
Senast redigerad av 1 whoppi, redigerad totalt 0 gånger.
whoppi skrev:Dieselvärmaren startar oavsett om du önskar eller ej vid temperaturer runt nollan. Därför förbrukar alla dieselbilar med extravärmare mer vid vinterkörning.
Att d2 115hk drar mer bränsle än 1.6d 109hk stämmer ju, det är nog tyvärr bara att acceptera. Räkna med ca 0,05 liter extra per mil.
Jag kan också tycka att den drar lite för mycket, men vet att det går köra riktigt snålt på lång körningar med min d2 a. Anstänger man sig lite går det att krypa ner mot 0,4 på landsvägskörning om man ligger runt 80-90km/h
Jag har ju bytt från 1,6 Drive till D2 och kan konstatera att D2-motorn är aningen törstigare, dock endast marginellt. Vid korta körningar med kallstart i sthlms-trafiken kan den springa iväg upp mot 0,65/mil, på långkörning nedåt 0,4, om jag ej kör över 120 km/tim. Detta anser jag är mkt bra siffror. Att bilen skulle dra 0,43/mil i verklig körning är ju självklart inte sant. Men, vem hade trott det ? Inte jag iaf. Nya Citroen C4 samt Peugeot 308 har ju kvar "originalmotorn" kvar, således en 16-ventilsmotor med dubbla överliggande kamaxlar. Volvos version (D2)har ju enkel överliggande kam och 8-ventilstopp och det kan ju möjligen förklara att den franska originalversionen av motorn går något snålare - i alla fall enligt de som kör dessa bilar.
Jag tycker att motorn går mkt fint, betydligt mer civiliserat än den "gamla" versionen. Och visst är den snål, även om den inte kommer ner till EU-cykelns orealistiska siffror. Men, det gör ju inga andra bilar heller.
Jag körde nyligen en V70 DRIVe från Gbg-Oslo.
Den hade då gått ca 800 mil.

Följde hastighetsbegränsningarna.

Dieselförbrukning 4,5 l/100 km.

Ägaren till bilen brukar köra samma sträcka men då i hastigheter med god momssats tillagd på skyltad hastighet.
Han ligger kring 5.8 med bilen.

En V50 borde absolut kunna köras under de siffrorna på blandad landsväg/motorväg.

Körde min 9.3 1.8t BioPower (ska dra 7.6 i blandad körning) från Tandådalen-Göteborg för en vecka sedan.
4 pers och fullt med packning.

Följde trafikrytmen.

6,3 l/100 km på bensin.

Tidigare har jag haft en 9-5 2.0t som enligt normen skulle dra 9.2 men det var jag nästan aldrig uppe i, endast vid ren stadskörning landade jag över de nivåerna.

Min förra bil, en Citroen C4 1.6 HDi, var otroligt svårt att nå ner till utlovade 4,5 i blandad körning med.
Vid extremt lugn landsvägskörning kunde jag nå ner mot 4.0 men de tillfällena är lätt räknade.
Normalt låg den kring 5.0.

Det verkar vara svårt att nå ner till EU-normen med moderna dieslar.
Att nå det med moderna bensinare/etanolbilar verkar inte svårt alls (SAAB:arna är väl visserligen snart att betrakta som museiföremål... ;-))
Ja, då är ju min V50 D2 2012 helt galen. Färddatorn visar just nu på 0,68/mil efter 55 mil. Har gått upp från 0,48 sen jag rullade ut bilen ur återförsäljarens garage. Jag kör försiktigt, mest i stan men med 10 mil landsväg från ÅF.
Användarvisningsbild
av mobe
Lightivity skrev:Ja, då är ju min V50 D2 2012 helt galen. Färddatorn visar just nu på 0,68/mil efter 55 mil. Har gått upp från 0,48 sen jag rullade ut bilen ur återförsäljarens garage. Jag kör försiktigt, mest i stan men med 10 mil landsväg från ÅF.
Det är precis så för mig med aldrig haft lika eller under förbrukningen jag hade de första 50milen. Då låg jag på runt 0.47
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 51
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...