NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VildeBill
Nu har jag beställt filter från Skruvat.se.
Blir att köpa packningar och Eolysvätska från Mekonomen.
Måste man låta en verkstad koppla in en dator o nolla bilen o pumpa fram Eolysvätska?
Kan man göra det själv om man har Vida?

Med vänlig hälsning, /VildeBill
av pommfrittlund
timebandit skrev:
pommfrittlund skrev: VildeBill skriver ju 1,6d drive 2010..
du menar väl att du bytt på 2,0d..? helt annan dpf på den bilen.
Vet det men vet inte så specifikt, därav att jag frågade efter motorkod osv!! :)
Skall gå in i VIDA nu också kolla. Återkommer strax.

Edit:

Ja, det är packningar mellan... Skall strax ladda upp sprängskissen.

Edit igen:

Här är sprängskissen: http://i44.tinypic.com/mu7ipz.jpg
fint att du lägger in skissen.syns tydligt hur det ligger till
bak mot resten av avgassystemet är ju en (1) packning,framåt mot turbon är ingen packning.
av pommfrittlund
det främre värmeskyddet skruvas loss,och lyfts uppåt och bort
dpf skruvas loss,och tas bort nedåt,resten märker du själv under resans gång,-
vad som måste bort.inte mycket..några bra svordomar är annars bra att ha tillgängliga.. :)
av VildeBill
Nu e det bytt o klart! Lämnade in det så en firma fick sköta själva bytet!
Stod på Ptf att man skulle byta lambdasond samtidigt men verkstaden fick inte tag på något utom volvo orginal o jag sa att jag skulle fixa det själv!
Enligt verkstaden så tycker dom att jag inte ska behöva byta den om det inte e något felmeddelande.
Men vad säger ni o är det någon som vet vart det finns att köpa förutom orginal?
/Vilden
Användarvisningsbild
av hollan
Varför skulle man byta lamdasond? När man byter pf? De va dagens bästa :D
Glöm inte och nolla pf bytet i bilens dator
av VildeBill
Jag vet inte varför man skulle det! Men det stod en stor röd lapp på filtret att man bör byta !
Tycker fortfarande att bilen drar lite mer än va den gjorde för några månader sedan!
Kan egr ventilen något med det att göra kanske? Om den börjar sota igen va händer då?
av VildeBill
Första regenereringen gjorde bilen redan efter ca 30 mil nu efter bytet av filtret! Va kan det bero på ?
O tycker som sagt att den drar ganska mycket fortfarande! Så fort det e lite motlut så går han över 0,6l/m o på plan mark ligger den på 0,4-0,5. Han pendlar mycket mera nu än vad den gjort tidigare!
Någon som har en teori?
av berrabus
VildeBill skrev:Första regenereringen gjorde bilen redan efter ca 30 mil nu efter bytet av filtret! Va kan det bero på ?
O tycker som sagt att den drar ganska mycket fortfarande! Så fort det e lite motlut så går han över 0,6l/m o på plan mark ligger den på 0,4-0,5. Han pendlar mycket mera nu än vad den gjort tidigare!
Någon som har en teori?
Tycker förbrukningen låter snarare bättre än samre än för medelbilen. Tror att snittet för en 1.6d ligger på 0.55 blandad körning i verkligt förbrukning.
av VildeBill
Kör nästan enbart landsvägskörning till och från jobbet o kör nästan alltid värmaren så bilen e varm på morgonen! Kanske bara jag som e kinkig! :) Har tidigare legat på 0.44 l/mil men nu ligger jag på närmare 0,5 .
Kan det bli så stor skillnad att värmaren går o hjälper motorn till rätt temp?
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]