NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Grillchips:
Härligt att du hittade problemet. Plocka bort hela lägesgivaren. 2st M6 i övre fästet, 1st M10 i nedre fästet. glöm inte kontakten.
Lägg delen med kula i frysen ett par timmar alt.kylspray. Andra delen kör du i ugnen 80C i 20-30 min. Pressa ihop med en polygrip.
ptrj: Ja, förhoppningsvis så är det bara det som behöver göras. Men jag håller kvar dig ifall det strular när jag fått ihop det igen. ;)
Tack återigen för tipset, det låter klart enklast trots fler moment.
Får nog titta under bilen jag med om givarens led hoppat ut. Provade funktionen ikväll genom att ställa mig på dragkroken, tyvärr ingen reaktion :cry: och naturligtvis skall man in på besiktning om några veckor. De har iofs aldrig kollat denna funktion hittills vid någon besiktning och ljusbilden är ok, så det kanske går vägen ändå.
Samma problem med min givare antar jag. Har dock inte kollat om kulan hoppat ur eller om hela skiten beckat igen...
Kör en -05:a och det har funkat fint med en liten justering/kontroll varje gång man startar bilen efter den varit lastad tyngre än vanligt.

Ljusjusteringen har inte funkat för mig på ett bra tag, och det blir man varse när man möter bilar som blir bländade när jag kör med last i bilen. :oops:
Nu är det också dags för besiktning och mina ljus är i dagsläget perfekt justerade.
(Fick hjälp av besiktningsgubben sist år jag besiktade bilen. Det var lite skelande och hög ljusbild, men det var lugnt på stationen så jag fick assistans på plats och ställe. Bra service!
Att det är relativt lätt att justera ljuset trots strejkande justerskruvar beror ju på att man på några sekunder kan plocka ur lyktan och skruva med insexnyckel.)

Skall jag nu börja meckla med detta innan bes. så ger jag mig f-n på att hela badderutten pekar käpprätt åt h-e :wink: .
Får nog ta mig tid att kika i vänster hjulhus när besktninggubben hissat upp bilen, och hoppas på att det "bara" är kulan som hoppat ur led...
Det är inga problem att hitta givaren om man vet var man ska leta. ;) Och om den hoppat loss eller gått sönder så märker man det, det är uppenbart när man väl hittar rätt.

Så in under era bilar och rota runt lite! :)

Edit:
Jag såg några instruktioner om insexjusteringen men då behövde man inte plocka ur lyktan överhuvudtaget. Det kanske skiljer sig på pre facelift och post facelift och sen är ju iofs lyktan urplockad på 30sec, men ändå! :)
:( Blir felsökning hos Volvo framledes. Tog loss givaren vid bakaxeln och rörde på den , hände ingenting. Leden hade inte hoppat ut. Snacka med meken och han tror på främre givaren då den brukar spöka mest enligt honom. Hoppas nu bara att Folksams försäkring täcker detta.

Bägge givarna sitter ju mycket utsatta för saltstänk så man skall nog se till att fetta in axeln i givarhuset för att bromsa salt och fukt. Haynes säger att de sitter på vänster sida, bägge sitter dock på höger sida! Kanske skiljer mellan modeller? Återkommer då det är fixat....
dieselputte:
Ajaj, trist! Är din kärra gammal?
Givarna sitter som du säger ohälsosamt placerat, så jag ska nog i helgen försöka skruva loss hela bakre givaren och ge den ordentligt med underhåll.

Vänster sida är ju relativt, beror ju på vilket håll man står på. ;)
grillchips skrev:dieselputte:
Ajaj, trist! Är din kärra gammal?
Givarna sitter som du säger ohälsosamt placerat, så jag ska nog i helgen försöka skruva loss hela bakre givaren och ge den ordentligt med underhåll.

Vänster sida är ju relativt, beror ju på vilket håll man står på. ;)
Ja, vänster framifrån sett :wink:

Bilen V50 2.0 D -06 uttagen för snart 8 år sedan, har ägt den sen feb 2007. Har Folksams Volvo försäkring och den skall väl täcka denna reparation eftersom jag bara kört runt 10500 mil och bilen är mindre än 8år.

Meken sa att när det gäller problem med nivåregleringen han inte träffat på någon trasig strålkastare vilket ju är den dyraste komponenten.

Jag skall labba lite med givaren fram också , den sitter ju mer åtkomligt. Bakre sitter ju illa till, fick ta fram pallbockarna på högsta läget. Passade även på att kolla in additivtanken som sitter intill bakre nivågivaren. Påfyllning av den skall man lätt kunna greja själv så nån 12000 mila service blir det inte hos Volvo.
Nu funkar regleringen plötsligt :roll: Hade lastat bilen full med bråte och när jag slog på tändningen så hörde man surrandet från nivåjusteringen. Provade då att ställa mig på dragkroken och de rörde sig igen, hoppade av och de gick tillbaka. Hur som helst skall Volvo få justera in ljusbilden då jag tycker den står för lågt.

Kanske ljusbilden påverkas av åldrade Xenon lampor? Mina är ju 8 år och har lyst 10600 mil a´ snittfart 56km/h = c 1900 timmar. Kanske dags för nya?
Sepåfan!
Ja, mina Xenon har såvitt jag vet aldrig blivit bytta (inga kvitton, stämplar etc som tyder på det) så rent krasst har mina lyst i 5 år och drygt 10400 mil.

Hoppas inte det är styrboxen som börjar jävlas med dig då, men en justering hos Volvo gör säkert susen! Då kan man ju även be dom att ta en titt på sensorerna och få reda på skicket.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]