NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis som Lasse säger ovan så är det ju som vanligt de som har något negativt att tycka/säga som hörs eftersom de vill ha en lösning på sitt problem medan folk med felfria bilar inte behöver spy galla. De som hittar hit är ju antingen bilägare eller bilentusiaster och jag tror att majoriteten är det förstnämnda.

Något jag ändå upplever i forumet här är att just DIESLARNA är bråkiga. Självklart finns det en del etanol-bensin/bensin som får problem men min spontana tanke utan efterforskning visar nog ändå att det är dieselkärrorna som strular.
Om det nu är mest Dieslar som har problem så vad är sambandet? Hjullager, drivaxlar, A/C-strul, sprickande klädsel, tändningslås borde väl inte vara så motospecifikt, eller är det dessa dieselchaufförer som är klantigare och värdslösare än andra?

Att man sen påpekar att samma delar även sitter på V70 är ett konstigt inlägg i debatten tycker jag. På vad sätt skulle det göra V50 bättre?

På Volvo 240 gick ett hjullager 30 -50000 mil. idag hälften. Det finns formler att använda där du sätter in hur långt du vill att bilen skall rulla vad den väger mm. och du får fram vad du behöver.

V50 är ingen dyr exklusiv bil och har därför en del kvalitetsbesparingar misstänker jag. Att den dessutom ligger i ett segment som är hårt konkurrensutsatt gör det nog inte lättare för Volvo. Hade den kostat ytterligare 100000 så hade den inte varit lika populär. Jag är ändå ganska nöjd. Jag har hellre en V50 än en KIA ceed i trädgården. Gör man service och reparationer själv så blir det ganska billigt ändå. Kollar man på BMW eller MB-forum så ser man att det inte är så mycket bättre utan snarare sämre där. I mina ögon så ser det ut att vara de Japanska och i vissa fall Koreanska bilar som är vinnare i kvalitet. Däremot får de nog köpa över några duktiga designers för att bli vinnare på marknaden.
av MiGa
Jag känner igen alla dessa problem som beskrivs dessutom har dörrlåset havererat på förarsidan vilket medförde att dörren inte går att stänga!
Det var jättekul att åka hem i -20 grader och samtidigt hålla i dörren under körning samtidigt som det larmade och kupebelysningen var tänd.
Detta hände dessutom 2 ggr.
En morgon när jag kom ut hade dieselvärmaren krånglat och hela kupen var rökfylld.
Ibland misstände bilen vid första start och därefter nästan omöjlig att starta oftast var det rena turen om den startade innan batteriet var urladdat.
Tur att jag har en Toyota som andra bil , den krånglar aldrig.
Har en V50 drive -09 som vi köpte för 2,5 år sedan.
Har i dagsläget gått 12800 mil och enda problemen vi haft är egr ventil och sprucken klädsel i förar sätet.
Och vi är nöjda med vår bil, har en bror som kör Audi A3 och där har vi en bil med sämre kvalité.
Hjullager, drivknut, svänghjul som snart ska bytas och så lite rost. Och detta på en 2005 tdi.
Valde mellan V50 och passat men passaten gick bort för sitt kortare bagage.
Har alltid kört vw innan men det blir nog en Volvo den dagen vi byter.
V50 -06 1,8 11 000 mil.

Det som bytts är bromsskivor och generator. Fick nyligen ta ner dörrsidan och spruta elspray på kontakten till utetempgivaren, inget ovanligt fel tyvärr. Kondensatorn ska bli spännande och se om den håller, ska snart besiktiga bilen och tänkte ta en koll på den samtidigt.

EDIT: Är nöjd med tanke på vad jag betalade för den.
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
de första 10k milen är ju de enkla.
Problem med EGR ger ju ofta motorproblem, och sprucken klädsel :shock: vad ska man göra åt det? Byta stol?

Generatorproblem, vad ska man säga om det? Jisses! Säkert är även batteriet bytt liksom bromsbeläggen.
Hej, har nu varit på en underbar semester. Samtidigt som jag såg att ni verkligen har skapat liv i tråden, skitkul!
Felen jag har haft:
-Hjullager x2
-Dieselvärmaren (Första felet) Köpte bilen då det fortfarande var vintertid.
-Stereon la av
-Imma i lyktorna
-Felande regplåts belysning
-DPF Fel (Den regenerade) hela tiden även fast det är underhållsfritt filter.
-Kopplingen
-Drack olja (En packning som var dålig, så den läkte ifrån tråget)
-Läkande Taklucka.
Ett handhavande fel = Att jag inte valde en Automat...

Säkert småfel i era ögon.. Men inte i mina.
Har nu fått händerna på en -12as 530dA Xdrive. DOCK så åker inte v50in ifrån hushållet, utan tjejen ska få den i 25-års present.

MVH.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design