NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50Summum
Min 2,0D tankade jag igår och det blev ett snitt på 0,58 på pumpen. På mätaren står det 0,52 och skillnaden beror på att jag kör värmaren två gånger om dagen i c:a 35 min kanske. Förbrukningen har gått ner med odubbade vinterdäck (16") jämfört med sommardäcken (17"), samma bredd. Jag kör 7mil enkel resa 2grr om dagen 14 mil tot. och ligger på 100-120 i stort sett hela tiden förutom 10 min kökörning kanske.

Jag är nöjd med förbrukningen men den hade kunnat va bättre. BMW 320d -06 som jag hade innan låg på 0,5.
Sen att bilen är åt helvete i övrigt är en annan fråga...
Att man inte ser så många som gått 30k mil beror väl mest på att det är få som går som förmånsbil eller taxi. Motorn har suttit i bilar sen 2004 http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine . Sen 5-7 år tillbaks i tiden är det ju många familjer som gått över från bensin till diesel och de flesta kör ju bara runt 1500 mil/ år , därav mycket få bilar som inte nått 30k än, få som ens har kört 20k. Jag läser mest här på forumet och om det hade varit stora problem med haverier så skulle man väl ha sett en hel del rubriker om det ? De jag sett har som sagt handlat om haveri beroende på ständig regenerering som till slut späder på motoroljan med skenande motor som följd.

Jag har inte fått något brev från Volvo, någon annan på forumet som fått detta brev? Det är väl bara 2.0d som haft problem och har aldrig hört nåt om att det skulle vara mjukvarurelaterat. Det är väl många som haft problem med hög förbr i D2, så det kanske är det du menar?
dieselputte skrev:Att man inte ser så många som gått 30k mil beror väl mest på att det är få som går som förmånsbil eller taxi. Motorn har suttit i bilar sen 2004 http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Duratorq_engine . Sen 5-7 år tillbaks i tiden är det ju många familjer som gått över från bensin till diesel och de flesta kör ju bara runt 1500 mil/ år , därav mycket få bilar som inte nått 30k än, få som ens har kört 20k. Jag läser mest här på forumet och om det hade varit stora problem med haverier så skulle man väl ha sett en hel del rubriker om det ? De jag sett har som sagt handlat om haveri beroende på ständig regenerering som till slut späder på motoroljan med skenande motor som följd.

Jag har inte fått något brev från Volvo, någon annan på forumet som fått detta brev? Det är väl bara 2.0d som haft problem och har aldrig hört nåt om att det skulle vara mjukvarurelaterat. Det är väl många som haft problem med hög förbr i D2, så det kanske är det du menar?

Nu är det ju så att dom allra flesta 2/3 är sålda som tjänstebilar och inte familjebilar även volvo hade flertalet som tjänstebilar men bytte ut dessa då dom hade förmycket problem och ersatte med V70 D5.

Volvo har i flera pressmedelanden och även i tidningarna varnat för dom här felen, Tomas Axelsson Chef på Volvo development Angered är en bra person om man söker information om volvos motorer eller växellådor, nån mer kunnig innom detta område är svårt att finna då det är hans ansvar att köpa in och prova ut dom åt volvo pv och tillsammas med produktionen hos volvo powertrain i skövde så står dom för det mesta av volvos tester.
PSA var en nödlösning från volvo/fords sida som man idag fått betala dyrt för, man räknar med en försäljningsförlust på bara V50 modellen med en halv miljard kronor mycket tack vare mjukvarufel och mekaniska motorfel som intäffat under garanti tiden, eller som volvo tvingats ta på good will, det gäller även fler modeller som C30 V60 och några motoralternativ i V70 och XC90 detta tillsammans med att samarbetet med ford är avslutat är grunden till den närmare 80 miljader stora sattsningen på egna motorer, volvo gör detta för att det behövs och för att dom gamla inte var bra!
av duttowisch
RacerfeldtMek hur är kvaliteten på PSA 1.6d 109hk. Den som sitter i V70/V50/C30?

Toppen (2v) är annorlunda på den nya 1.6d 115hk. Bottendelen är väl samma?
Volvos egna 2.4D hur är kvaliteten på dom? Har inte hört något dåligt om dom förutom den urusla dragningen av remarna som gör att om/när ACC pumpen skär så ryker kanremen också = ras
duttowisch skrev:RacerfeldtMek hur är kvaliteten på PSA 1.6d 109hk. Den som sitter i V70/V50/C30?

Toppen (2v) är annorlunda på den nya 1.6d 115hk. Bottendelen är väl samma?
Volvos egna 2.4D hur är kvaliteten på dom? Har inte hört något dåligt om dom förutom den urusla dragningen av remarna som gör att om/när ACC pumpen skär så ryker kanremen också = ras

Jag kan väl säga såhär.. Jag skulle personligen undvika PSA motorerna helt, detta är för att dom kostar förmycket att äga i längden.. Bilen är dyr att köpa och dyr att serva..

Ja asså rasar motorn för att en drivrem går, då är det en felkonstruktion som gör att man bör undvika motorn helt.. nya bilar är förbannat dåligt byggda och man måste va noga med att kolla upp vad service å delar kostar, det kan så en väldigt dyrt i längden att gör fel val.
D5an och 2,4d är inte en dålig motor om man nu måste välja mellan pest å kolera.. men stakarna är knäckta så bottendelen är så att säga en engångs pryl, går en spridare och du bränner en kolv, då får du köpa ny bottendel för det lönar sig inte att renovera.

i min värld så ska ju en dieselmotor gå ca 40 000 mil, tyvärr inte många det av dom nytillverkade bilarna.

Funderar du på att köpa diesel så rekommenderar jag att du kikar på t ex blocket och gör en sökning på vilka dieselbilar som gått längst, det ger en bra bild av vad man bör köpa.

undvik dock VAG 2,5TDI V6 som är ett riktigt skitbygge!
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Skulle gärna vilja att RacerfeldtMek förklarade lite mer ingående vad som är problemet med "knäckta" stakar förutom att de enbart passar i den halvan som de knäcktes med.
Användarvisningsbild
av SvenB
RacerfeldtMek skrev: D5an och 2,4d är inte en dålig motor om man nu måste välja mellan pest å kolera.. men stakarna är knäckta så bottendelen är så att säga en engångs pryl, går en spridare och du bränner en kolv, då får du köpa ny bottendel för det lönar sig inte att renovera.
i min värld så ska ju en dieselmotor gå ca 40 000 mil, tyvärr inte många det av dom nytillverkade bilarna.
Och du påstår att D 5:an inte gör det?
Blixnabb skrev:Skulle gärna vilja att RacerfeldtMek förklarade lite mer ingående vad som är problemet med "knäckta" stakar förutom att de enbart passar i den halvan som de knäcktes med.

Risken för att flisor lossnar när man återdrar bultarna till rätt moment är mycket oroväckande och vi som företag kan ju inte ge garanti till kunden att det kommer hålla om vi inte byter stakar och det är en stor kostnad för kunden då vi måste värma och pressa om kolvarna samt priset för nya stakar och kolvbult. Sen finns en risk för att man får ett "skevt" åtdragningsmoment då ena halvan kan vara knäckt i vinkel eller ha ojämn anläggningsyta detta ökar risken för haveri ganska mycket.
KKR skrev:
RacerfeldtMek skrev: D5an och 2,4d är inte en dålig motor om man nu måste välja mellan pest å kolera.. men stakarna är knäckta så bottendelen är så att säga en engångs pryl, går en spridare och du bränner en kolv, då får du köpa ny bottendel för det lönar sig inte att renovera.
Och du påstår att D 5:an inte gör det?

Visst går D5an ofta 40 000 mil å mer! MEN, ett haveri kan bli väldigt dyrt.. därför bör man vara vaksam när man köper bilar med många mil på mätaren.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]