NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Krakus skrev:
Vojje skrev:
ThomasT skrev:Nu har jag stuckit ner huvudet under huven, och det var inte all någon DEFA utan en Calix.
Närmare bestämt en sådan här: http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE426.pdf
.
Det verkar ju vara en insticksvärmare. Kan knappast bli så mycket bättre.

Eller sämre. Om den är sönder.
TS bör kolla strömmen den drar, eller förbrukningen.

http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... r362897000
Om du läser tråden så får du veta att det redan är gjort....

.
Jag har testat att använda min elmotorvärmare nu de senaste två dagarna, och jag tycker inte det blir någon större skillnad...

Idag tex så hade den stått på i kanske 1-1,5timme och det var runt nollan ute, när jag klickar på tändningen så hoppar den upp till sträck två på vattentempen, vilket låter ok... men så fort jag startar motorn så sjuker den ned till första sträcket igen...

Blir det inte bättre?
Ojjj....en elmotorvärmare slang/direktvärmare i block, värmer ca 30 -40°K (obs. K står för temperaturökning och inte temperature i C) dvs. 20°C och 30°K betyder 50°C.... Comprende? Har du frågat Bilia eller Volvocars om 30°C ger något utslag på mätaren i bilen (skratt i bakrunden!)? Den mätare du har i bilen mäter "farliga" temperaturer typ 110°C i kylvattnet och varnar dig för det (har aldrig hänt mig under 40 års användning av Volvos produkter) för en för HÖG temperatur i. Jag kan lova dig att du som tvivlande eller troende kund av en riktigt provad elvärmare inte bebhöver oroa dig över kostnad/effekt//livslängd/garanti ....det vet jag som jobbat där?)
Kod: Markera allt
Den som 123ignition säljer cirkulerar genom värmepaketet 5L/min.
och har en maxtemp runt 55grader på vattnet ,motorn blir snabbt varm
samt värmesystemet ger varmluft direkt bilen startas.
Enligt en bilmekaniker skall det finnas en annan liknande modell
där en kabel kopplas in på bilens värmefläkt samtidigt värmaren går
så behövs ingen kupevärmare.

Men det är ju skitsmart, vart köper vi den?
Forr, hade man två termostater. Sommartermostaten öppnade vid 88grader. Vinter, 92 grader. Dvs, handlar det om temperaturer på 90 grader. KYLARvätsakns främsta uppgift är att kyla! Inte att värma. Hade man kunnat tillverka motorer som inte utvecklar för mycket värme, hade vi haft luftkylda motorer kvar.
Med en elvärmare, får man ingen cirkulation. Därför är det lämpligast att placera in i motorblocket.
ThomasT skrev:Jag har testat att använda min elmotorvärmare nu de senaste två dagarna, och jag tycker inte det blir någon större skillnad...

Idag tex så hade den stått på i kanske 1-1,5timme och det var runt nollan ute, när jag klickar på tändningen så hoppar den upp till sträck två på vattentempen, vilket låter ok... men så fort jag startar motorn så sjuker den ned till första sträcket igen...

Blir det inte bättre?
.
Min brukar också stå halvvägs upp till normalläge, och när jag startar motorn så sjunker den mycket riktigt.
Vattnet börja cirkulera, därför sjunker temperaturen vid givaren. Vattnet blir inte så varmt att termostaten öppnar, därför blir inte hela systemet lika varmt.

Mer intressant är att notera skillnaden i tid till motorn når driftstemperatur, vilket jag upplever går avsevärt fortare när jag haft motorvärmaren inkopplad. Notabelt är också att den förhöjda tomgången ligger på lägre varvtal och går ner på normalt varvtal fortare.
Det är där nyttan finns. Dessutom är oljan något uppvärmd, vilket är bra.

Att få upp vattentemperaturen till normal driftstemperatur med el tror jag inte att du vill betala för :D
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]