NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tim skrev:Självklart på Volvo verkstad! Det ingår ju fri assistans och en mycket förmånlig sådan, mjukvaru uppdateringar, och personerna som jobbar där är utbildade för just Volvo och känner till vad som gäller din bil, vanliga fel, dom vet vad dom ska kolla på. Tillgång till all data om din bil. Personlig servicetekniker. Godwill, det var väl din bil kanske lite för gammal för men ialla fall. En basservice kostar ju 1900kr och då ingår ju mjukvaran kupefiltret och allt annat.
Dom är inte utbildade på någonting, förutom att koppla in en sladd i diagnosutaget och att byta delar. Dom är definitivt inga bilmekar. Det är därför det blir dåligt och dyrt !
Bara ordet "servicetekniker" säger väl allting. Den lilla privatverkstad som jag anlitar och som jobbar med Volvo och Citroen gör med jämna mellanrum jobb åt Bilia. Bilia har då ej lyckats hitta eller åtgärda fel som kunder lämnat in för att få åtgärdade. Detta blir naturligtvis inte kunden upplyst om. Varför blir jag inte förvånad ?
Cox skrev:Basservice

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer
Kylsystem: köldbeständighet
Servicepåminnelse: meddelande/nollställning
Kupéfilter: byte
+mjukvaruuppdatering står också med!
Gourmand skrev:
Tim skrev:Självklart på Volvo verkstad! Det ingår ju fri assistans och en mycket förmånlig sådan, mjukvaru uppdateringar, och personerna som jobbar där är utbildade för just Volvo och känner till vad som gäller din bil, vanliga fel, dom vet vad dom ska kolla på. Tillgång till all data om din bil. Personlig servicetekniker. Godwill, det var väl din bil kanske lite för gammal för men ialla fall. En basservice kostar ju 1900kr och då ingår ju mjukvaran kupefiltret och allt annat.
Dom är inte utbildade på någonting, förutom att koppla in en sladd i diagnosutaget och att byta delar. Dom är definitivt inga bilmekar. Det är därför det blir dåligt och dyrt !
Bara ordet "servicetekniker" säger väl allting. Den lilla privatverkstad som jag anlitar och som jobbar med Volvo och Citroen gör med jämna mellanrum jobb åt Bilia. Bilia har då ej lyckats hitta eller åtgärda fel som kunder lämnat in för att få åtgärdade. Detta blir naturligtvis inte kunden upplyst om. Varför blir jag inte förvånad ?
Dom är utbildade annars får dom inte jobba med bilarna. Det där med att vilka skulle lämna iväg sina jobb till en icke auktoriserad verkstad är något dom har lurat i dig, kör man fast ringer man Volvos helpdesk. Du har även tie där du kan se vad som skulle kunna ställa till problemet, du har guidade felsökningar, elscheman, inget utav det har den lilla verkstaden på hörnet.
Tim skrev:
Cox skrev:Basservice

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer
Kylsystem: köldbeständighet
Servicepåminnelse: meddelande/nollställning
Kupéfilter: byte
+mjukvaruuppdatering står också med!
Men hur många ggr kan man uppdatera en mjukvara?
Är det buggar i programvaran så ska det ju gå på garanti.
Är bilen 5 år så borde mjukvaran vara färdigutvecklad vi det laget.

Problemet är att många vet inte hur en bilmotor fungerar i grunden, de litar helt på bulletiner och datorn som läser felkoder.
De har ingen aning hur man testar delen trots felkod.
Det är lite som bilprovningen man kollar felkoder och underkänner bilen, trots att avgasvärdena är helt ok vi manuellt test.
Jag håller med dig. Mjukvaruuppdateringar är mest en marknadsföringsfråga. Funkar bilen så funkar bilen. Men i takt med att bilarna får mer elektronik så kan man lägga till funktioner också i efterhand vilket man inte får på garanti. Exempelvis Sensus uppgraderingar.
andreas_lofgren skrev:Jag håller med dig. Mjukvaruuppdateringar är mest en marknadsföringsfråga. Funkar bilen så funkar bilen. Men i takt med att bilarna får mer elektronik så kan man lägga till funktioner också i efterhand vilket man inte får på garanti. Exempelvis Sensus uppgraderingar.

Ibland är det lite för lätt för dem,de vet inte vad det är och säger "Vi hade felkod på x så vi har updaterat programvaran"
Tim skrev:
Gourmand skrev:
Dom är utbildade annars får dom inte jobba med bilarna. Det där med att vilka skulle lämna iväg sina jobb till en icke auktoriserad verkstad är något dom har lurat i dig, kör man fast ringer man Volvos helpdesk. Du har även tie där du kan se vad som skulle kunna ställa till problemet, du har guidade felsökningar, elscheman, inget utav det har den lilla verkstaden på hörnet.
Nä, men dom har något annat, som är myclet viktigare - dom har riktiga bilmekaniker. Och dessutom så är det knappast den lilla privata verkstaden "kör fast" - det är den stora auktoriserade märkesverkstaden som misslyckas i sitt felsökande och det beror på att de är helt hänvisade till sina diagnosuttag - dom kan ju inget annat. Den verkstad jag anlitar får alltså jobb från Bilia, men även från en av Citroens stora auktoriserade verkstäder. Vad detta beror på är väl inte särskilt svårt att räkna ut. Detta förekommer över hela landet och är alltså inte något unikt för något särskilt märke.
Bara ordet "servicetekniker" säger väl allting. Den lilla privatverkstad som jag anlitar och som jobbar med Volvo och Citroen gör med jämna mellanrum jobb åt Bilia. Bilia har då ej lyckats hitta eller åtgärda fel som kunder lämnat in för att få åtgärdade. Detta blir naturligtvis inte kunden upplyst om. Varför blir jag inte förvånad ?[/quote]

Dom är utbildade annars får dom inte jobba med bilarna. Det där med att vilka skulle lämna iväg sina jobb till en icke auktoriserad verkstad är något dom har lurat i dig, kör man fast ringer man Volvos helpdesk. Du har även tie där du kan se vad som skulle kunna ställa till problemet, du har guidade felsökningar, elscheman, inget utav det har den lilla verkstaden på hörnet.[/quote]Nä, men dom har något annat, som är myclet viktigare - dom har riktiga bilmekaniker. Och dessutom så är det knappast den lilla privata verkstaden "kör fast" - det är den stora auktoriserade märkesverkstaden som misslyckas i sitt felsökande och det beror på att de är helt hänvisade till sina diagnosuttag - dom kan ju inget annat. Den verkstad jag anlitar får alltså jobb från Bilia, men även från en av Citroens stora auktoriserade verkstäder. Vad detta beror på är väl inte särskilt svårt att räkna ut. Detta förekommer över hela landet och är alltså inte något unikt för något särskilt märke.[/quote]

Vem har lurat i dig allt? Tror du fullaste allvar att märkesverkstaden lämnar iväg problembilar?
Tim skrev:Tror du fullaste allvar att märkesverkstaden lämnar iväg problembilar?
Tycker jag det låter som att de gör. Till kunderna. :shock: Med orden att "det ska vara så" eller "det är en produktegenskap".
Då är det visserligen många gånger inte verkstaden som felar utan det är bilbyggaren som inte når ända fram.
Men snart minsann, kommer det en fix som ordnar allt :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]