NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Nja, nu menade jag inte Bilia specifikt, även om många av dessa verkstäder fungerar utmärkt. Det jag menade var de av Volvo certifierade och auktoriserade verkstäderna som vissa här "skåpar" ut rakt av. Sedan en sak om de mindre verkstäderna. Många av dessa köper sina reservdelar hos den lokala Volvorepresentanten. Exempelvis den lokala Mekonomenverkstaden köper reservdelarna hos grannen Volvo. For in till denna Mekonomenverkstad och frågade hur de hanterar garanti i de fall kunden kommer med en dunk vätska till partikelfiltret eller ett helt filter. I dessa fall gör de kunden till viljes, men aldrig att de skulle ge någon som helst garanti på detta jobb eftersom de inte kan garantera kvaliteten på produkterna. I vanliga fall, då de köpt in produkterna själv, kan de gå till sin leverantör och få ersättning om något går snett. Men som han sa: De sparar nog några kronor, men får stå risken själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev: Ebay och andra handlar av samma underleverantörer som t.ex Bilia. Originaldelar existerar egentligen inte. Det tåget har gått och det är bra.
Jag vill påstå att du är väldigt fel ute. Att alla reservdelar skulle vara tillverkade av samma tillverkare och hålla samma kvalitet faller på sin egen orimlighet.

Om du vill bli lite upplyst kan du kanske kolla de sista 10 minutrarna i det här klippet: ]url]http://www.svtplay.se/video/240997/krig ... tkopiorna-[/url]
Som ett exempel....

För övrigt vet man att man får bra kvalitet om du handlar hos volvoåterförsäljaren. Handlar du någon annanstans kan man få vad skit som helst, eller något bra, men det vet man aldrig fören efteråt... Det är min åsikt baserat på mina erfarenheter.

/Martin
av ravestream
MartinS skrev:
Gourmand skrev: Ebay och andra handlar av samma underleverantörer som t.ex Bilia. Originaldelar existerar egentligen inte. Det tåget har gått och det är bra.
Jag vill påstå att du är väldigt fel ute. Att alla reservdelar skulle vara tillverkade av samma tillverkare och hålla samma kvalitet faller på sin egen orimlighet.

Om du vill bli lite upplyst kan du kanske kolla de sista 10 minutrarna i det här klippet: ]url]http://www.svtplay.se/video/240997/krig ... tkopiorna-[/url]
Som ett exempel....

För övrigt vet man att man får bra kvalitet om du handlar hos volvoåterförsäljaren. Handlar du någon annanstans kan man få vad skit som helst, eller något bra, men det vet man aldrig fören efteråt... Det är min åsikt baserat på mina erfarenheter.

/Martin
Mina åsikter är att det finns en del saker som är bra kvalitet hos Volvo, Men det finn mycket skit. och dom har en del saker som är sämre än billigaste skit du kan hitta.
Och även om det inte är piratdelar i vissa fall så tror du väl inte på allvar att Volvo tillverkar alla deras delar själv ? eller att dom alltid är bäst på att tillverka delar ?
Användarvisningsbild
av MartinS
ravestream skrev:
MartinS skrev:

Som ett exempel....

/Martin
Mina åsikter är att det finns en del saker som är bra kvalitet hos Volvo, Men det finn mycket skit. och dom har en del saker som är sämre än billigaste skit du kan hitta.
Och även om det inte är piratdelar i vissa fall så tror du väl inte på allvar att Volvo tillverkar alla deras delar själv ? eller att dom alltid är bäst på att tillverka delar ?
Volvo tillverkar bilar, inte delar. Men de som tillverkar delar åt volvo gör det enligt volvos specifikationer. Du får det ju nästa det att låta som om volvo handlade in från ebay. Det finns naturligtvis andra tillverkare som gör bättre delar, t.ex. Bromsbelägg etc. men då är dom INTE billigare.....

/Martin
av Droopy
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:
Gourmand skrev: Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det tror jag absolut stämpeln är - om den andra verkstaden är en liten och okänd. Detsamma gäller naturligtvis att använda billiga delar från ebay, för att minska kostnaden för att äga en dyr dieselbil, istället för orginaldelar.
Ebay och andra handlar av samma underleverantörer som t.ex Bilia. Originaldelar existerar egentligen inte. Det tåget har gått och det är bra. På samma sätt, så är de s.k. märkesverkstäderna utsatta för en helt annan konkurrens nuförtiden. Fler och fler har insett att de stora auktoriserade verkstäderna som regel är dåliga och dyra. Bilia är bara ett exemplel på bilverkstäder som har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är deras bedrägeriförsök som gjort att en del bilar fått rykte om sig att vara dyra att serva och reparera, trots att så inte är fallet. V50 Drive och D2 är bilar som är oerhört billiga att äga, såväl vad gäller den viktiga förbrukningen, fordonsskatten, försäkringarna, service och reparationer. Dessutom med ett svårslaget bra andrahandsvärde. Men, det bästa är ändå att dessa motorer har en oerhört lång livslängd.
Som regel så kan du hitta samma delar till din Volvo på alla reservdelsfirmor och oftast så är det bara kartongen som skiljer produkterna åt. Volvo tillverkar ju naturligtvis inte reservdelarna själva. Detta vet de flesta idag.
Att betala dubbla priset för delar och dessutom betala rövarpriser för s.k. service anser jag bara vara korkat ! Jag har aldrig haft problem att sälja mina tidigare bilar, de har alltid varit välskötta och absolut aldrig lämnats till någon auktoriserad märkesverkstad. Däremot har mina bilar alltid skötts av bra verkstäder och dit hör definitivt inte de dåliga, okunniga och svindyra auktoriserade Volvo-verkstäderna - med något fåtal undantag.

Jag kör på devisen. själv är bäste dräng och har alltid gjort. Har ett treårigt serviceavtal på bilen nu endast utav en anledning #fria mjukvaruuppdateringar" när det avtalet går ut servar jag själv i vanlig ordning, på dagens bilat byts det väldigt lite de första tio tusen milen i vilket fall, olja och filter klarar alla av, och kontrollerna utför man garanterat mer noga själv, iaf jag. fetta in ett glidok och en deltagbar dragkrok klarar ochså de flesta av.

En stämpel från en bilverkstad säger egentligen ingenting och har aldrig gjort.

Att sedan ingen annan vet hur min bil er servad spelar ju mindre roll, det viktigaste är att jag vet vad som är gjort.
Droopy skrev: Att sedan ingen annan vet hur min bil er servad spelar ju mindre roll, det viktigaste är att jag vet vad som är gjort.
Tills du tänker sälja den.
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev: En stämpel från en bilverkstad säger egentligen ingenting och har aldrig gjort.
I så fall ljuger varenda bilsäljare jag träffat vid bilbyten, och det är några stycken.
av Droopy
StringerBell skrev:
Droopy skrev: Att sedan ingen annan vet hur min bil er servad spelar ju mindre roll, det viktigaste är att jag vet vad som är gjort.

Har bytt in två nyare bilar de senaste åren och aldrig äns fått frågan om serviceboken och de få jag sålt innan dess har köparna snarare uppskattat all min dokumentation över vad jag gjort på bilarna och aldrig ens påpekat en i det närmaste tom servicebok.
Droopy skrev:
StringerBell skrev:

Har bytt in två nyare bilar de senaste åren och aldrig äns fått frågan om serviceboken och de få jag sålt innan dess har köparna snarare uppskattat all min dokumentation över vad jag gjort på bilarna och aldrig ens påpekat en i det närmaste tom servicebok.
Ju fler ägarbyten från dig som förste-ägare desto större problem blir det med en blank servicebok. Skall en bunt med kvitton på inköpt olja, filter och dokumentation, osv, gå som en vandringpokal mellan köparna i framtiden? Ingen höjdarstrategi, men hittar du dina köpare är det bara att gratulera.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka