NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
Leafs skrev: Mina "körrutiner" är ofta så att det blir till och från jobbet, cirka 5 km enkel väg, (eller till och från mataffären några få km) i någon månad och längre körningar (20 mil+) i snitt någon gång per månad, eller 2 ggr på 3 månader. Kör cirka 1800-2000 mil per år
Inget som passar en diesel, nej. Fast jag kan inte förstå hur du kommer upp i nästan 2000 mil per år.
De långa körningarna är oftast väldigt långa, ibland bara 20 mil enkel väg, men ofta närmare 100 mil enkel väg
Sådärja. Då har jag haft bilen i snart 2 månader och det är väl dags för en liten summering tycker jag.
Objektet blev en V50 1.8F årsmodell 2008 med ca 8500mil på mätaren.
Bild

Jag blev kär vid första ögonkastet, helt klart. Utan att ha provkört en enda V50 innan så kändes det så jäkla rätt; modellen jag länge suktat efter men inte fått igenom för frugan, bra utrustning, bra servad, bra i lacken, underbar att köra.. Skulle kunna fortsätta hur länge som helst. :D

Positivt:
Trots den lilla motorn på 125hk så måste jag ändå säga att den känns väldigt pigg, speciellt när man får varva ur 3an och 4an. Å andra sidan kommer jag från en Golf 3 på 90hk som förmodligen hade ungefär hälften av dom kvar, allt är väl relativt antar jag.

En del vändor storshopping samt Ikea-besök har man också hunnit med, inga problem överhuvudtaget. Fäll baksätena och tillochmed en garderob gick in. Ska bli intressant att se hur den nya barnvagnen får plats i vinter när knodden kommer.

Har hittills bara tankat etanol, förra ägaren brukade använda det på sommaren och jag såg ingen anledning till att byta. Den drar å andra sidan 1.1l/mil i snitt enligt färddatorn men jag är ganska nykär i bilen fortfarande och därför lite tung på foten, väghållningen är helt klart godkänd! Full tank = strax över 400kr. :lol:
Underbar att köra på motorväg och gärna i 120km/h, även om varven ligger lite högt där så är det då den är som bäst.
Ska bli intressant att se framåt kallare månader hur den presterar, då med vanlig bensin och även i vinterväglag.

High Performance-stereon, jäklar i min låda vad diskanterna i stolparna är vassa! Har fått ställa ner om ganska ordentligt i menyn. :o

Negativt:
Lite dyr i försäkring, å andra sidan bor jag och damen lite "illa" till just nu och får därför en ganska hög premie. Blir skillnad till hösten då vi flyttar till ett "finare" område och även får garage.

Förarsätet har den klassiska sprickan i lädret (T-tec, såklart)..

Upptäckt att tomgången 2 gånger under dessa 2 månader har "hängt" sig eller något. Bilen startade men det var med nöd och näppe. Första gången reagerade jag knappt på det men andra gången hann man vara mer fundersam. Den bluddrade på väldigt låga varv fram och tillbaka, och jag fick trycka lite på gasen för att den skulle komma upp i varv för att sedan hålla sig kvar där.
Försöker intala mig att det inte är något större fel utan bara slump.

Fick efter lite mer än en månad upp meddelande om att det är dags att boka service. Inte speciellt kul men jag har bara mig själv att skylla som inte tittade extra noga i serviceboken.
Så 7 augusti ska den in på tusenmila-servicen (~8800mil gångna), men positivt överraskad blev jag när de på Upplands Motor här i Stockholm sa att de tar 1600 för den vändan. Hade ärligt talat väntat mig kring det dubbla.

Summa summarum då...?
Jag är så sjukt nöjd, verkligen. Som sagt så är det dock endast den andra bilen jag äger men rent spontant så känner jag att denna kommer finnas vid min sida i många år framöver.
Klart att man börjar bli sugen på att fixa lite med bilen, LED i dimlysena, vinge, silverkåpor till backspeglarna och silverrails, men framförallt större fälgar. 8) :oops:
Får passa på och tacka alla som varit delaktiga i tråden (även forumet generellt) för tips och idéer! :-)-)
Jag tycker att du ska försöka att reklamera sprickan. Har du tur, så får du det på Goodwill trots att din bil är en 2008. Kostar inget att försöka.
epostaren skrev:
Jag tycker att du ska försöka att reklamera sprickan. Har du tur, så får du det på Goodwill trots att din bil är en 2008. Kostar inget att försöka.
Ja, det har förts lite diskussion om det här på forumet, vissa har lyckats och andra inte. Ska helt klart ta upp det när jag är inne för service den 7e.
grillchips skrev:
Upptäckt att tomgången 2 gånger under dessa 2 månader har "hängt" sig eller något. Bilen startade men det var med nöd och näppe. Första gången reagerade jag knappt på det men andra gången hann man vara mer fundersam. Den bluddrade på väldigt låga varv fram och tillbaka, och jag fick trycka lite på gasen för att den skulle komma upp i varv för att sedan hålla sig kvar där.
Försöker intala mig att det inte är något större fel utan bara slump.
Jag har en C30 med samma motor (kör på etanol). Det där händer mig ibland också. Då oftast när jag kallstartat och kört bara en kort kort bit (tex ner till macken för att kolla däcktrycket). Som jag fått det förklarat så har det att göra med att insprutningen "auto-choke'at" vid starten och att motorn nu är lite sur när man inte kört på lite... Finns säkert någon som faktiskt vet vad de pratar om som kan förtydliga det här :D

Kul förresten att du är nöjd med bilen, den är fin! :-)-)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]