NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptrj
Är du osäker på hur du mäter så bör du låta bli. kortsluter du matning med jord så brinner datorn.
men denna film förklarar bra. matningen är dock 5v inte 12v annars lika.

Behöver inte vara vatten/fukt i givaren. Utan den korriderar sönder.
sett en film om att "blåsa in i givaren och se om den släpper tryck". Men jag vet inte om det fungerar. skulle kunna testa på min gamla för den är det garanterat hål i.

lycka till
Peter j
av timebandit
Då låter jag bli att mäta :)

Efter verkstadsbesöket på Måndag så får jag kolla på givaren om problemet kvarstår. Kan ju vara så att någon glömt eller fuskat och nollat mätaren för Additivet och att det faktiskt är tomt på det...

Sedan provar jag nog byta givaren också samtidigt, verkar som att en del har haft problem med den. (Dock med felkoder vilket jag inte har)
av getsome
ptrj skrev:

vart köper man dice? pris? skulle ha haft egen obd-II läsare.

peter j
Här har du 1 länk :
http://www.aliexpress.com/product-gs/35 ... alers.html

Det som är bra med just Aliexpress är att du låser betalningen på deras sida (du betalar med kort) och när du fått varan & är nöjd så släpper du betalningen till säljaren så riken att bli blåst är minimal.
av timebandit
Fick tillbaks bilen idag... Nyservad iaf men problemet verkar ligga kvar dessvärre. Det märker jag mer om imorgon.

Dem hade kollat efter felkoder å annan information men dem kan inte hitta något fel... Det finns således inga möjligheter att hitta ett fel om inte det finns felkoder eller felsignaler någonstans. Dem hade sagt att när det blir ett stort fel så kommer motorprestandan strypas m.m men då är det ju redan försent. Vill ju inte ha följdfel.

Så det blir tyvärr att börja felsöka själv! Skall försöka få tid att koppla loss rören och slangarna till DPF och blåsa ut allt som kan tänkas finnas där.
Hjälper inte detta så får jag väl prova att byta Tryckgivaren i första hand.
I andra hand är det väl byte av hela DPF och/eller hela styrenheten. Värdelöst...

Är det svårt att få loss slangarna under bilen? Finns det möjlighet att få loss dem om man inte hissar upp bilen tro?

Edit:

Har börjat kolla på byta partikelfälla osv och hittade en sak...

Vid vissa intervall sker en förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret.
Styrenhet motor (ECM) mäter temperaturen på avgaserna före katalysatorn och i partikelfiltret.
En temperatur på ca 500-550 °C erfordras för förbränning av sotpartiklar i partikelfiltret. För att underlätta förbränningen av sotpartiklar används en tillsats i bränslet. Tillsatsen sänker antändningstemperaturen av sotpartiklarna. För ytterligare information, se Konstruktion och funktion styrenhet additiv dosering (ADM).

Styr dessa givare om och när förbränning skall ske eller är det bara tryckgivaren?

Har iaf kommit fram till att det finns bara 3-4 saker som kan strula.

1. ECM = Defekt
2. Tryckgivare
3. Temperaturgivare partikelfälla, om den nu påverkar att regenerering skall ske?
4. Partikelfiltret är dåligt.

Någon som kan fixa fram artikelnummer på styrenhet CEM? Jag hittar inget :/
Tyvärr är det så att mekanikerna fungerar som robotar, dom behöver en felkodsavläsare för att över huvudtaget kunna göra något så illa är det, dom gamla mekanikerna som klara sig utan detta är på utdöende, om dom inte ser något på sin felkodsavläsare så kunde dom väl ta in bilen och göra ett långfärdstest med bilen men denna tjänst är nog bara ett önsketänkande då dom inte verkar förstår att fel kan finnas på bilen trots att felkodsavläsaren inte visar något och sedan verkar det finnas en ovilja att felsöka en bil trots att felkodsavläsaren inte visar något.
Tycker synd om dig timebandit att du står maktlös mot okunniga mekaniker.
Tack. Alltid trevligt med sympati.
Ja, dem flesta kan bara byta delar men inte verkligen felsöka. Finns det inte felkoder så är det inget fel. Suck.
Att dem verkligen skall ta och köra långkörningar osv kommer inte heller hjälpa även om dem gör det, för det är inga värden eller givare som visar fel = finns inget fel

Har pratat med farsan lite också och försökt resonera lite om hur man skall göra.

1. Först gå på Tryckgivaren och dess rör/slangar.
2. Byta temperaturgivaren till partikelfilret (om den kan bestämma att regenerering skall ske, annars skippar vi den).
3. Byta partikelfiltret (det kommer ju ändå behövas att bytas om ca 6000mil). Får se det som en investering att förhoppningsvis kunna köra vidare i 5år utan byte igen. Kanske köper jag ett begagnat sådant som inte rullat många mil.
4. Byta hela CEM styrenhet (men detta alternativet vill jag inte tro på för då hade nog fler haft det problemet).
Vad trött jag blir när jag hör talas om detta s.k. bilverkstäder. På den lilla verkstad som jag anlitar hade "chefen" själv tagit hand om bilen, kört den själv privat tills felet uppstått och lånat ut nån gammal rosthög till kunden som lånebil. Han fixade grannens Merca av nyare modell när den auktoriserade Merca-verkstaden misslyckades. De hittade inga felkoder !! Alltså fanns inget fel, enligt dom. När grannen oroligt frågade om meken (Citroen-mekaniker) kunde något om Mercedes, kom svaret blixtsnabbt. - Vad tycker du det här ser ut som, en bilverkstad eller en tvättinrättning ?
Hoppas du får ordning på din bil. Sannolikt så kan du redan mer om bilen än den auktoriserade Volvo-verkstaden.
Ska du byta partikelfilter så köp ett nytt i Tyskland eller England (hitas på ebay) dessa ligger på ca 3000 kr för nya och då vet du att du får ett nytt filter som håller 12000 mil minst. Jag tycker fortfarande att testa med 2 motstånd istället för tryckgivaren eller tvätta filtret borde vara steg 1 , funkar det med motstånden så hade jag iaf bytt / tvättat partikelfilter först och sen rotat vidare. Att tvätta filtret görs enklast : (du vill testa detta innan byte) spola det baklänges genom att först spola med vatten/högtryckstvätt , spreja ner med biltemas fälgrent (finns nog ingen skit detta inte löser) låt verka 10 min spola med vatten , upprepa tills ingen skit rinner ut längre. ca 2 h jobb till en kostnad av max 100 kr för medel och vatten , försvinner problemet efter detta så kan du börja spara till ett nytt filter för då sitter problemet där.
getsome skrev:Ska du byta partikelfilter så köp ett nytt i Tyskland eller England (hitas på ebay) dessa ligger på ca 3000 kr för nya och då vet du att du får ett nytt filter som håller 12000 mil minst. Jag tycker fortfarande att testa med 2 motstånd istället för tryckgivaren eller tvätta filtret borde vara steg 1 , funkar det med motstånden så hade jag iaf bytt / tvättat partikelfilter först och sen rotat vidare. Att tvätta filtret görs enklast : (du vill testa detta innan byte) spola det baklänges genom att först spola med vatten/högtryckstvätt , spreja ner med biltemas fälgrent (finns nog ingen skit detta inte löser) låt verka 10 min spola med vatten , upprepa tills ingen skit rinner ut längre. ca 2 h jobb till en kostnad av max 100 kr för medel och vatten , försvinner problemet efter detta så kan du börja spara till ett nytt filter för då sitter problemet där.
En bra beskrivning av hur man jobbar på en riktig bilverkstad !!
Tack för svar. Tyvärr har jag inte längre tillgång till lyft, inte heller någon GDS hall med lyft länge så arbetet blir svårare att utföra nu.
Finns det någon möjlighet att utföra jobbet på backen utan att hissa upp bilen eller måste den iaf upp på pallbock?

Vet inte om jag vill/vågar spola igenom partikelfiltret, känns konstigt :)

Det med 2st motstånd istället för givaren... Vad händer om man kopplar fel tex? Rädd för att göra nått fel å så blir det ännu dyrare. Hade jag haft allt "svart på vitt" så hade jag vågat köra på.

Kollade snabbt på UK eBay och hittade för ca 3000:-. Men dessa är ju inte original. Vågar man köra på dessa ändå? Har du själv erfarenheter av "pirat/3e parts" DPF?
För 3000:- och ev göra jobbet själv känns som en bra utgift för den kommer ändå behöva bytas om 2år. Gör inget att tidigarelägga det för då blir inte 24.000mils service så dyr :)
Om du har egna erfarenheter av e3 parts dpf, kan du rekommendera någon säljare eller nått så man slipper vara helt utelämnad till slumpen?

Edit:

Mailade en säljare (top rated såklart) ang. frakt då det inte stod. Totalsumman hamnar på runt 204 pund. Ca 2500:-.
Kan detta verkligen stämma? :)
Det är en VOF15 som jag behöver. Frågan är om 3e parts/pirat fungerar bra? Hur kan dem bli så billiga?

Funderar starkt på att beställa en sådan DPF, köpa en ny tryckgivare på Bilia och hitta en relativ billig verkstad som kan byta detta åt mig. Då hamnar kostnaden på ca 5000:-. Helt OK.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]