NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jenu
Fick svar från Rica i går och det var inte så värst lysande. Styrenheten måste skickas till Rica för avkodning innan man kan använda isoftloadern. Fick till svar att Volvo stängde ''dörren'' efter nyår. Du hade tur Perra83 som hann få din uppgradering. Blir intressant att se hur det går när du åker in på service. Jag får nog ta mig en funderare på vad jag skall göra för det känns inte riktigt ok att skicka bort styrenheten. Det finns alltid en risk när man skickar per post att något kommer bort.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det går alltid att skicka rekommenderat.

På måndag ska C30:n in på service och jävlar om de låser bilen mot min vilja. Ja är inte heller jätte intresserad av att skicka någon box land och rike runt.

Fick tillbaka bilen igår från MrCap. Rätt blank och skinnet va behandlat och mjukt och fint.
av Kluster
Perra83 skrev:Det går alltid att skicka rekommenderat.

På måndag ska C30:n in på service och jävlar om de låser bilen mot min vilja. Ja är inte heller jätte intresserad av att skicka någon box land och rike runt.

Fick tillbaka bilen igår från MrCap. Rätt blank och skinnet va behandlat och mjukt och fint.
Följer denna tråd med spänning! :roll:
Användarvisningsbild
av Perra83
Att bilen är låst gäller tydligen nya bilar, typ från nu då eller? Ja mailade RICA om jag behövde tänka på något nu när bilen ska in på service.
I alla fall eftersom bilen redan är trimmad så har RICA all info som behövs och Volvo kan uppdatera mjukvaror som vanligt.

Jenu, har du haft din bil på service i år? Ja tycker att det verkar bra dumt om volvo "låser" bilan. En köpt bil vill man kunna göra vad man vill med och även ägare i framtiden.
av jenu
Jag tror nog Perra83 att du har ditt på det torra i och med att du redan har optimerat din bil och Rica har tillgång till din originalprogramvara. Jag fick ju det till svar att styrenheten bara behöver avkodas en gång och sedan kan man använda isoftloadern, och att man inte behöver avkoda styrenheten nästa gång man gör Volvoservice 2.0. Jo jag var och gjorde min första service den 17 januari i år och då var det just en service 2.0. Jag tycker ju också att det verkar lite ologiskt om de låser styrenheten. Var faktiskt inne på Volvo i går och frågade och de visste ju naturligtvis ingenting :) . Har nu haft kontakt med ett lokalt företag här på orten QCT, som också sysslar med uppgraderingar och vi kom överens om att jag kommer in med bilen nästa vecka så skulle de prova att göra en uppgradering och se om det går att komma åt mjukvaran i styrenheten. Skall bli intressant att se om det lyckas.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Perra83 skrev: En köpt bil vill man kunna göra vad man vill med och även ägare i framtiden.
Jaha, och du kommer förstås tala om för den framtida köparen av din bil att den saknar partikelfilter vilket kan sätta honom i rejält i klistret om det upptäcks? Eller kommer du återställa den innan du säljer.
Användarvisningsbild
av Perra83
StringerBell skrev:
Perra83 skrev: En köpt bil vill man kunna göra vad man vill med och även ägare i framtiden.
Jaha, och du kommer förstås tala om för den framtida köparen av din bil att den saknar partikelfilter vilket kan sätta honom i rejält i klistret om det upptäcks? Eller kommer du återställa den innan du säljer.
Säljs bilen privat så meddelas det. Byts den in på firma så återställs bilen. Nu sitter DPF fortfarande på plats.
Det ja menade var att det är bra om nästa ägare kan göra som den vill dvs trimma eller inte. Nu kommer många att få det betydligt svårare när volvo låser bilen.
av Rasken
Lämnade in bilen på service förra veckan. Betyder det att jag är körd nu när det gäller trim?
Användarvisningsbild
av Perra83
Rasken skrev:Lämnade in bilen på service förra veckan. Betyder det att jag är körd nu när det gäller trim?
Inte körd men det blir lite svårare om bilen är stängd.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]