NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:Som sagt, läge för ett allvarligt snack med Volvo. Inte återförsäljaren utan Volvo. För under förutsättning att din bil uppför sig som du skriver så anser jag inte att du fått vad du kan förvänta dig av ett bilköp. Jag var inne hos lokala Volvorepresentanten och frågade hur de gör när kund och verkstad har olika uppfattning om bilens "brukbarhet". De brukar låta MRF testa bilen och ge ett utlåtande. Om MRF anser att bilen inte uppfyller det som kan föväntas så löser de, efter godkännande av Volvo, in bilen till en skälig kostnad med tanke på körda mil..
Volvo har ju jobbat med min bil sedan i våras, när vi började köra testprogram i den. Och Volvo anser att det är något man får leva med. Återförsäljaren berättade att de kände till fler bilar som uppförde sig som min, men Volvo lägger numera ingen tid på 1.8F då det är en motor som utgått.

.
Rätta mig om jag har fel, men du hade ju et fel i din bil, som inte har nått alls mde denna tråd att göra. Så varför diskuteras den i denna tråd?
MattiasD skrev:
Guligan skrev:Jag går över till BF95 nu till dess temperaturen blir behagligare. På juldagen så var det på håret att bilen startade (-13 grader) och med de avgaserna så förstår jag att blandningen är fet.
Låter lite märkligt. Kanske du fått i sista sommarblandingen? Synd att Volvo inte har indikator för bränsleblandingen, som nyare Saab har, så man vet vilken blanding man egentligen kör på.

Jag forsätter med E85 i tanken utan problem. Det har viserligen inte varit lika kallt som förra året när jag startat bilen. Lägsta noteringen på -21 har jag inte slagit i år än :)

Vad menar du? synd att föraren inte kan se blandningen? eller? vet inte han sjäv vad han tankat i?
CarMan skrev:Rätta mig om jag har fel, men du hade ju et fel i din bil, som inte har nått alls mde denna tråd att göra. Så varför diskuteras den i denna tråd?
Det var en annan tråd och ett annat problem(svajjande tomgång)...

I denna tråd diskuteras startsvårigheter när det det är kallt(vilket jag också har).

.
ThomasT skrev:
CarMan skrev:Rätta mig om jag har fel, men du hade ju et fel i din bil, som inte har nått alls mde denna tråd att göra. Så varför diskuteras den i denna tråd?
Det var en annan tråd och ett annat problem(svajjande tomgång)...

I denna tråd diskuteras startsvårigheter när det det är kallt(vilket jag också har).

.
Men om du har ett fel på din bil, så är det väll kanske normalt att den blir svårstartad med det felet???

i annat fell så ska du hålla gasen nere när du startar. Gör du det?
CarMan skrev:Men om du har ett fel på din bil, så är det väll kanske normalt att den blir svårstartad med det felet???

i annat fell så ska du hålla gasen nere när du startar. Gör du det?
Om felen hör ihop eller ej, kan ju knappast jag veta...

Ang gasen, så är inte riktigt så enkelt... bilen tänder och startar för att något ögonblick senare stanna...

.
Angående gasen är det enkelt !!! hål foten på gasen när du vroder på nyckeln. det är knapset svårt !
CarMan skrev:
Vad menar du? synd att föraren inte kan se blandningen? eller? vet inte han sjäv vad han tankat i?
Övergången sommarkvalitet till vinterkvalitet sker inte det över en dag. Under en period, beroende på hur omsättningen är på macken, finns den sommaretanol kvar i cisternern. Dessutom finns det tillåtna toleranser i blandingen etanol och bensin i produkten E85, det är inte nödvändigtvis exakt 85% etanol och 15% bensin. Troligen ligger blandingen i det högre tillåtna etanolinnehållet. Bolagen vill naturligtvis vinstmaximera och blandar därmed i max tillåtna etanolinnehåll i E85. Vilket är bra och bolagens kvartalskapitalism ger oss för en gång en miljövänligare produkt. Dessutom finns det personer som av olika anledningar tankar BF95 ibland och E85 ibland. Då tappar man snabbt kontrollen över vad som egentligen finns i tanken.

Med ovan beskrivna osäkerheter vore det trevligt med en indikator i färddatorn som ger den exakta etanolinnehållet i bränslet.Tydligen har nyare Saab en sådan indikator. Då kan man kanske se ett samband mellan eventuella startproblem och bränsleblandingen i tanken. Men bäst hade varit om bolagen inte la sig i blandingen överhuvudtaget och gav oss istället blandpumpar som kan ge exakt önskad bränsleblanding.
Vist kan man ha en sån indikator, men jag förstår inte nyttan med den.

Som bilägare tankar du o starar bilen. Du behöver ju inte veta den exakta blandningen.

Det du skriver som exempel är att det är bra att veta när men får problem (man utgår väll från att bilen ska vaara problemfri)
& om du hr problem så kan man ju kolla blandningen, o då är det inte bara vad bilen tror det är för blandnng som är det intresanta, utan om den stämmer med verkligheten!
MattiasD skrev:
Övergången sommarkvalitet till vinterkvalitet sker inte det över en dag. Under en period, beroende på hur omsättningen är på macken, finns den sommaretanol kvar i cisternern.
Jag kontaktade faktiskt OK/Q8 i samband med 1 november och frågade detta. Från och med, jag tror 15 oktober, är det tillåtet för bensinstationerna att börja fylla med vinterkvalitet. Från och med 1 november får det bara finnas vinterkvalitet i cisternerna. Lika på våren, de måste ha vinterkvalitet till 1 april. Därefter får de fylla med sommarkvalitet och måste ha det 15 april ( tror jag det var).
Snowcap volvo 240

Fick till slut clipsen i läge :-) Här[…]

Så bra at du fant artikkelnummer til fixen, […]

Ja, det var nåt sånt jag läste oc[…]

Mig veterligt ska även modellår 2017 ha[…]