- fre 12 nov 2010, 18:57
#465122
Att en bil magiskt skulle dra en deciliter mindre bara för att den gått 2000 mil är inget att gå och hoppas på. Den inre friktionen skulle behöva vara enorm för att göra den förbrukningsskillnaden. Nån centiliter eller två för en inkörd bil är mera realistiskt. Kolla exempelvis på ViBilägare (eller ännu hellre tyska Autobild) som brukar testa sina långtestbilar både som nya och vid 10.000 mil. Skillnaden är aldrig betydande på förbrukningen, det är någon centiliter hit eller dit.
Ford Mondeo 2.0TDi vid 0 och 100000 km
Messung bei... Testbeginn Testende
Beschleunigung 0-50 km/h 3,6 s 3,6 s
0-100 km/h 10,4 s 10,4 s
0-130 km/h 17,6 s 17,5 s
Elastizität 60-100 km/h 7,3 s (4. Gang) 6,9 s (4. Gang)
80-120 km/h 9,9 s (5. Gang) 10,1 s (5. Gang)
Bremsweg aus 100 km/h kalt 37,1 m 37,6 m
Bremsweg aus 100 km/h warm 37,3 m 37,3 m
Innengeräusch bei 50/100/130 km/h 59/65/70 dB (A) 59/66/70 dB (A)
Testverbrauch/100 km (Teststrecke) 6,9 l Diesel 6,7 l Diesel
Leistungsmessung (Testende)* 111 kW (151 PS)
Abgasmessung (Testende)* NOx 0,172/CH+NOx 0,234/CO 0,566/CO2 156/Partikel 0,0017**
VW Tiguan 2.0TSI vid 0 och 100000km
AUTO BILD Testwerte
Messung bei ... Testbeginn Testende
Beschleunigung 0-50 km/h 2,6 s 2,6 s
0-100 km/h 8,7 s 8,4 s
0-130 km/h 15,0 s 14,4 s
Elastizität 60-100 km/h 7,8/11,0 s (4./5. Gang) 7,6/10,1 s (4./5. Gang)
80-120 km/h 12,0/16,2 s (5./6. Gang) 11,1/15,5 s (5./6. Gang)
Bremsweg aus 100 km/h kalt 36,0 m 37,1 m
Bremsweg aus 100 km/h warm 36,4 m 37,2 m
Innengeräusch bei 50/100/130 km/h 58/67/70 dB (A) 59/68/71 dB (A)
Testverbrauch/100 km (Teststrecke) 10,0 l Super 10,2 l Super
Leistungsmessung (Testende)* 129 kW (175 PS)
Abgasmessung (Testende)* NOx 0,028/HC 0,062/CO 0,889/CO2 218**
Hela den här diskussionen "kom tillbaka när bilen gått 3000 mil" känns som ett påfund från Volvos sida att få ur kunderna ur verkstaden till dess garantin gått ut.
Ford Mondeo 2.0TDi vid 0 och 100000 km
Messung bei... Testbeginn Testende
Beschleunigung 0-50 km/h 3,6 s 3,6 s
0-100 km/h 10,4 s 10,4 s
0-130 km/h 17,6 s 17,5 s
Elastizität 60-100 km/h 7,3 s (4. Gang) 6,9 s (4. Gang)
80-120 km/h 9,9 s (5. Gang) 10,1 s (5. Gang)
Bremsweg aus 100 km/h kalt 37,1 m 37,6 m
Bremsweg aus 100 km/h warm 37,3 m 37,3 m
Innengeräusch bei 50/100/130 km/h 59/65/70 dB (A) 59/66/70 dB (A)
Testverbrauch/100 km (Teststrecke) 6,9 l Diesel 6,7 l Diesel
Leistungsmessung (Testende)* 111 kW (151 PS)
Abgasmessung (Testende)* NOx 0,172/CH+NOx 0,234/CO 0,566/CO2 156/Partikel 0,0017**
VW Tiguan 2.0TSI vid 0 och 100000km
AUTO BILD Testwerte
Messung bei ... Testbeginn Testende
Beschleunigung 0-50 km/h 2,6 s 2,6 s
0-100 km/h 8,7 s 8,4 s
0-130 km/h 15,0 s 14,4 s
Elastizität 60-100 km/h 7,8/11,0 s (4./5. Gang) 7,6/10,1 s (4./5. Gang)
80-120 km/h 12,0/16,2 s (5./6. Gang) 11,1/15,5 s (5./6. Gang)
Bremsweg aus 100 km/h kalt 36,0 m 37,1 m
Bremsweg aus 100 km/h warm 36,4 m 37,2 m
Innengeräusch bei 50/100/130 km/h 58/67/70 dB (A) 59/68/71 dB (A)
Testverbrauch/100 km (Teststrecke) 10,0 l Super 10,2 l Super
Leistungsmessung (Testende)* 129 kW (175 PS)
Abgasmessung (Testende)* NOx 0,028/HC 0,062/CO 0,889/CO2 218**
Hela den här diskussionen "kom tillbaka när bilen gått 3000 mil" känns som ett påfund från Volvos sida att få ur kunderna ur verkstaden till dess garantin gått ut.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i