NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Naturligtvis är inte Geartronic en 50-talslåda, det är inte det jag menar. Men jämfört med VAGs DSG lådor, Audis Multitronic och BMW & Mercedes 8-växlade är det stor skillnad i försämringen av acceleration och bränsleförbrukning.
av viktore
XC90_Executive skrev:
andreas_lofgren skrev:Hallå, Geartronic är 50-talsteknik och försämrar accet avsevärt och drar upp förbrukningen. Sånt duger inte längre.
Utvecklingen går frammåt. Till nya S60 har automatversionerna (GT) precis samma accelerationssiffror som den manuella. Förbrukningen blir dock fortfarande lite högre men det är inga monstersiffror där heller.

Förbrukningssiffror kan en tillverkare inte mygla med, annat är det med 0-100 tider.
Ingen ska slå i mig att en automatlåda som drar 1dl mer per mil skulle vara lika snabb som den manuella varianten. Och OM automatlådan mot all förmodan skulle vara lika snabb som manuell 0-100 så beror det enbart på utväxlingsförhållanden, vad som händer efter 100-strecket skriver man inte ut men det vet vi redan.

Jag kan satsa allt vad genitalier heter på att en S60 T6 manuell avverkat 0-100 på under 6.5s :mrgreen:
av Lövet
Volkswagens DSG, Porsches DKG och Volvos PowerShift är snabbare även i verkligheten, det finns det tydliga bevis på.

Konventionella automatlådor med momentomvandlare är en annan sak.
av perhall
andreas_lofgren skrev:Jo, fast beslutat att ta bort lådan är närmast obegripligt. Då har man ju faktiskt tagit kostnader för utveckling redan. Okay att man inte bygger en viss kombo men att först konstruera den, sälja den ett tag, och sedan sluta känns ekonomiskt korkat rent utsagt.
Jag kan inte annat än hålla med. Det är ju korkat både ur image- och intäktsynpunkt. Kan inte tänka mig att så få T5 är manuella... borde vara minst 40 procent.../PH
av perhall
XC90_Executive skrev:M66W är den manuella ja.

Borde inte nya T5 dyka upp i lilla plattan sen? Har för mig att det var w1046 som nya 2,0GTDI T5 skulle finnas i S60/V60.
Det borde den kanske... men det beror ju på hur långt 30-40-50-modellen har kvar på sin modellcykel. Oftast brukar man inte ta in nya motorer om det rör sig om 1-2 år... /PH
av perhall
XC90_Executive skrev:C30 och C70 har många år kvar!
Det är sant, fler än 40/50...
C70 är snygg, även om den snart inte är så modern som konkurrenterna kan den bli en klassiker. En cab behöver inte vara en "testvinnare"; charm och utseende håller långt...

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]