NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:Typ fota den å sen lägga upp bilder eller vad menar du? :D

Haha! Än så länge är den för smutsig för allt sånt! Men dioder åkte på idag och solfilmen är inplanerad. Mer kommer...

Men bäst än så länge är hastigheten med vilken bränslemätaren sjunker! :D

//Johan
Okej, nu har bilen rullat 25 mil och nu kom första felet! :shock:

Bilen varnar nu för att parkeringshjälpen/backsensorerna är felaktiga och måste åtgärdas! Ska jag skylla på kineskvalitet?

Är det någon som haft detta problem och vet om det är ett vanligt/enkelt fel? Instruktionsboken säger ju att den kan larma för fel om sensorerna är skitiga men SÅ smutsig är den inte. Vidare verkar det som att växelindikeringen, upp och ned vid fel växelval, försvann i samband med detta.

Vidare undrar jag om det är någon som har/vet om det går att lacka skyddskåpan till det delbara draget? Vore mycket snyggare om denna blev vit som resten av bilen. Kan man ge sig på detta själv (och isf. vilken typ av färg använder man på den typen av plast), eller ska man bemöda sig med att lämna in den på lackering?

//Johan
chrissofsweden skrev:Vilken utrustning blev det till slut?

/Christian
Tycker inte att jag valde till så jättemycket men tycker att bilen känns ganska välutrustad trots det, inte mycket jag saknar så långt faktiskt:

- Teknikpaket 1 (Jag håller med er, HP-stereon verkar vara värd varenda krona och keyless är ju kanon samt att parkeringsljuset faktiskt ser riktigt bra ut tack vare ABL)
- Härdade sidorutor (ganska mycket vägljud i kupén men ljud från övrig trafik är märkbart lägre än i min förra bil)
- Cordelia 16" - skall skos med vinterdäck så småningom
- Vinge - Ett måste! :lol: Tycker den gör grym skillnad
- Alu-växelspak - Ytterligare ett måste! :lol:
- Delbart drag - nöjd så här i efterhand att jag ändrade beställningen till ett delbart
- Mugghålare bak och fram
- 12 V i bagaget
- Nyckelavstägning krockkudde - snålt Volvo att ni inte skickar med det från fabrik
- Automatisk avbländande innerbackspegel

Tror att det var hela listan, det enda jag funderade på men inte la till var infällbara backspeglar, men tror jag kan leva utan det.

Ganska nöjd med utseendet på bilen också faktiskt, var rädd att jag skulle tycka Momentum-kjolarna inte var tillräckligt låga och att de skulle göra att bilen såg för hög ut. Spekulerade i R-design-läpp fram mm. men tycker den ser rätt okej ut faktiskt. Tänker lugna mig med att spekulera i förändringar där tills bilen blivit sänkt.

Vidare knallar ju 1,6:an på helt okej. Vid omkörningar från 120 på femman kanske det inte direkt svartnar för ögonen men vid normal körning känns den helt okej. Får roa mig med att gasa i entusiastbilen istället.

Tack till alla som hade synpunkter på utrustningen, har lyssnat på er och är glad att jag gjorde det! Tack till Bilia i Uppsala också som gett kanonservice under hela affären (betydligt bättre än mina två lokala handlare, vet ju vart jag kommer att beställa nästa bil om det skulle bli en Volvo). Hoppas assistansen fortsätter i samma stil nu när bilen fått sitt första fel.

//Johan
Fellow skrev:Fan riktigt sugen på en jag med men väntar nog på V60:) Måste ha en vinter/bruks-bil
Jag tycker V60:n ser bra ut på de bilder om 'läckt' på den. Dock var leveranserna för långt bort i tid för mig. Man känner ju alltid att det skulle vara kul att ha 'det senaste' men jag är nöjd med min V50, tycker faktiskt dom ser riktigt bra ut utseendemässigt (eller så intalar jag mig bara :D ).

Men kan du vänta, kör på 60:an!

//Johan
krämbulle skrev:
Bilen varnar nu för att parkeringshjälpen/backsensorerna är felaktiga och måste åtgärdas!

Är det någon som haft detta problem och vet om det är ett vanligt/enkelt fel? Instruktionsboken säger ju att den kan larma för fel om sensorerna är skitiga men SÅ smutsig är den inte.
Jag vet inte om det är minusgrader där du bor fortfarande, men i vintras fick jag det felet efter tvätt någon gång. Det blev is i sensorerna. Det försvann efter en natt i garage.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
poseidon skrev:Min bil har varit extremt skitig i vinter långa perioder å har aldrig fått fel på sensorerna.

Nu är sommardäcken på förresten....
Nej, jag tycker också att de borde klara den lilla smuts som är på bilen nu.

Det hela är mycket skumt. De har fungerat från och till under dagen idag, nu på kvällskvisten fungerade de precis som de ska. Får höra med Volvo om det fortsätter.

//Johan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]