NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske har fel, men sitter det verkligen en kuggkrans på S40/V50?

Är det inte så att det sitter en Hallgivare som får pulser från ett magnetiskt pulshjul som är integrerat i hjullagret?

Undre länkarmen i tjohejs bilder är inte från en S40/V50.
av hanss
dieselputte:

Du har nog helt rätt..

"Framhjulsnav byte 1 sida" Hette det jag fick göra.. Hur som tycker jag det är förtidigt att byta sådant redan efter 41756km...
Hade samma problem med en BMW för några år sedan.
Då var det givaren som hamnat lite på sned och kunde inte avläsa knastret som avläser rullhastigheten.
Tror att mekonomen verkstaden höll på 3-4 ggr under en månads tid innan de upptäckte detta fel.
Antagligen för att deras felkodningsinstrument inte tar lika djupt i analysen.
Har fått uppfattningen att Mekonomen avläsningen bara hitta första felet och det betyder ju inte att det är detta som är den direkta felorsaken.
Gammal tråd men nu är det dags för min S40N -06 för ett byte av hydraulikaggregat. Bromstryckgivare, felaktig signal. Kostnad 7000kr där aggregatet ligger på 2600kr och jobbet 4000 plus bromsvätska ungefär.

Frågat om goodwill men icket.. bilen är alldeles för gammal. Det gick ut 2013 sa dom. Så de va ju typiskt.

Uppdatering: Nu är bilen reparerad på volvo. Ingen felkod längre och antispinn/antisladd fungerar som det ska igen.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]