NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hozz skrev:Håller med andreas_lofgren i allt i denna tråd och då speciellt
Kod: Markera allt
Man lever bara en gång.
och frippe87 ang
Kod: Markera allt
Men nu har jag haft den inne hos autotech, ett multifuel/flexifuel steg, 270 hk drar ca 1.1 blandad på etanol. Det tycker jag skulle vara ett bra alternativ annars? Det blir både billigt och roligt att köra!
Jag har med fru+2st barn och full packning (jaja...fullt i en C30 är......fullt :D ) och ömsom laglig fart och +200km/h till öland ca 40 mil, haft ett snitt på 0,86L/mil (kollat färddator och nypåfyllning kontra färdsträcka...perfa!). Ska tillägga att jag kör enbart på 98 oktan, då jag märkt att min maskin vill ha 0,92/mil blandat med 95 oktan (Oj mera räkneexempel :wink: , om jag kört på 95 oktan 40 mil: 13,14x40x0,92=483,55kr. På 98 oktan: 13,44x40x0,86=462,33kr.....tusan,nästan en hel snusdosa i förtjänst bara på en resa!! Dessutom har väl alla som lusläst "bruksanvisningen" upptäkt att det står några rader om att få högsta effekt och lägsta bränsleåtgång ska tanka 98 oktan....eller?
Förstod inte rikigt vad det är du menar, men min T5:a med multisteg skulle resan kostat 362,50, 8.24x40x1.1=362,50, det får du flera snusdosor för ;)
Ja jag vet din.. :-(O) :-(O) . Ska slänga in Autotechs steg 18 snart :!: och slå alla Ferrari i hastighet och t.o.m alla elbilar i driftkostnad nästa år . :D

Allvarligt talat blir det en konvertering när motorgarantin går ut.
Bild
På bränslekostnader räknade jag på 0.88 L/mil för 1.8F och 1.1 L/mil för T5
kommer bli mycket stadskörning men också lite landsväg så jag drog av 0.15 L/mil från bådas stadskörning.
Med en månadsskillnad på 310 kr ser jag ingen större anledning till att inte välja T5 :D
i värsta fall så fixar jag multifuel :wink:

men ni som har konverterat till multifuel hur funkar det att köra med etanol utan en motorvärmare?
Stack Bundles skrev:Bild
På bränslekostnader räknade jag på 0.88 L/mil för 1.8F och 1.1 L/mil för T5
kommer bli mycket stadskörning men också lite landsväg så jag drog av 0.15 L/mil från bådas stadskörning.
Med en månadsskillnad på 310 kr ser jag ingen större anledning till att inte välja T5 :D
i värsta fall så fixar jag multifuel :wink:

men ni som har konverterat till multifuel hur funkar det att köra med etanol utan en motorvärmare?
Etanolen är ju lite svårstartade på vinter, tror dock att mackarna har E75 på vintern istället för E85. Men E75 ska väl klara till -20 ungefär? Om bilen blir svårstartad så är det ju bara slänga i lite mer bensin i tanken så löser sig detta, dock så är ju motorvärmare en bra grej att ha, spec till etanol.
Haha ja det lät nåt. Enl Volvo är det en förbättrad motormjukvara.
Min har aldrig gått bra och för att inte tala om efter uppgradering nu i somras. Nu går det knappt alls. Jävla skit som inte är utvecklat.
Jag har aldrig haft startsvårigheter men motorn går ju så jävla stirrigt när den är kall.

Kopplar man motorvärmare för att den ska starta lättare så går den på 2-3cyl innan man sular till den för att den ska gå bra.
Köper ingen 1,8F igen. Bilen V50 2006 2000mil......
FiddeUBC skrev:Haha ja det lät nåt. Enl Volvo är det en förbättrad motormjukvara.
Min har aldrig gått bra och för att inte tala om efter uppgradering nu i somras. Nu går det knappt alls. Jävla skit som inte är utvecklat.
Jag har aldrig haft startsvårigheter men motorn går ju så jävla stirrigt när den är kall.

Kopplar man motorvärmare för att den ska starta lättare så går den på 2-3cyl innan man sular till den för att den ska gå bra.
Köper ingen 1,8F igen. Bilen V50 2006 2000mil......
Jag säger då det.....Ford-motorer pfff.....
Kommer bli en T5 för min del, det kom ner till vilken som är roligast att köra och nu när jag kommer lägga ner så mycket pengar på min första bil så vill jag helst ha en bil som är både snygg och rolig att köra.Så en annan motor än T5 kunde det inte bli :D

Tack till alla som bidrog med information och tips! :-)-)

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]