NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanneF
XC90_Executive skrev:
DanneF skrev:åfyfan, då var den i törstigaste laget T5an altså, nää så får man genast glömma bort den.
Det kostar att ligga på topp! :wink:

I stadskörning med rätt tung högerfot får man räkna med 1.2-1.3l/mil med T5 6MT.

Det går dock att köra snålt! Jag körde en 30 mil lång 'tripp' med C70:in (nya modellen, T5 manuell) 110/90/70/50-vägar. Körde lugnt, snittade 0.66l/mil! Det är imponerande!
ja hade ju nästan hoppats på att T5an skulle snitta 0.7-0.75 när man ligger på farthållare i 110 :)

men 0.66 är rikktigt imponerande!
av Steff 99
ja hade ju nästan hoppats på att T5an skulle snitta 0.7-0.75 när man ligger på farthållare i 110
Klarar "XC-90-Executive "att köra C70 T5 på 0,66 blandad körning så kan man lätt köra en C30 T5 på 0,6 eller där under på landsväg, en lättare bil och lite mindre hästar under huven.
"Men det är snart jul och då kommer tomten"
Men när man kör normalt , lägg till 10-15% på tillverkarens siffror då brukar man vara nära verkligheten.
För köper man en T5 brukar man inte att köra eco-drive precis (D)
av bilgalen
Steff 99 skrev:Klarar "XC-90-Executive "att köra C70 T5 på 0,66 blandad körning så kan man lätt köra en C30 T5 på 0,6 eller där under på landsväg, en lättare bil och lite mindre hästar under huven.
Jag tror att du ska be XC90 Executive att köpa ut din tilltänkta C30 T5. Han bilar är ju alltid så mycket snålare än vanliga Volvo-bilar :lol:

Men jag minns också det här med att XC90 Ececutives:s C70 T5 drog 0.66l/milen. Hur kan du då skriva att en T5 manuell ska dra 0.9 l/milen?
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan ju iaf redovisa mina förbrukningssiffror för min t5:a
landsväg 0,72
Blandad körning 0.82
Stadskörning 0.94

Sätter man sen farthållare på 90-100 vid långresor så går det att komma ner under 0.7 men hur kul är det :)

Farthållare på 120 brukar resultera i ca 0.80-0.82

Jag har inte köpt min t5a för att spara in på bensinkontot, men i jämförelse med min fd Bmw 330 Ci så drar T5an genomgående mindre bensin utom just vid ren landsväg. Där var Bmwn snålare. I stadskörning var däremot Bmwn ren alkolist.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:
ja hade ju nästan hoppats på att T5an skulle snitta 0.7-0.75 när man ligger på farthållare i 110
Klarar "XC-90-Executive "att köra C70 T5 på 0,66 blandad körning så kan man lätt köra en C30 T5 på 0,6 eller där under på landsväg, en lättare bil och lite mindre hästar under huven.
"Men det är snart jul och då kommer tomten"
Men när man kör normalt , lägg till 10-15% på tillverkarens siffror då brukar man vara nära verkligheten.
För köper man en T5 brukar man inte att köra eco-drive precis (D)
C30 T5 och C70N T5 har likadana motorer......0.7-0.75 kommer du aldrig ner till vid ren motorvägskörning!

På landsväg skiljer det minst mellan T5 och D5, helt klart. Stadskörning skiljer det mest! D5:ans fördel alltså....

Jag gav mig fan på att köra så snålt som det går. Jag kör normalt med den i stan och då ligger den på 1.3l/mil. För man har ju inte en T5 för att köra lungt och bränslesnålt!

bilgalen skrev:Jag tror att du ska be XC90 Executive att köpa ut din tilltänkta C30 T5. Han bilar är ju alltid så mycket snålare än vanliga Volvo-bilar :lol:

Men jag minns också det här med att XC90 Ececutives:s C70 T5 drog 0.66l/milen. Hur kan du då skriva att en T5 manuell ska dra 0.9 l/milen?
Vad är ditt problem? Är du sur för att jag har möjlighet att köra den bilen jag vill?

Om du öppnar ögonen och faktiskt läser inläggen så ser du att den drog 0.66l/mil under landsvägskörning. Kör du motorväg ligger den på 0.9-1l/mil. Den är inkörd, så en helt ny C30 T5 liger på samma nivå. Den är lättare ja, men innan den är inkörd drar den lite mer.
av DanneF
hehe nu ska vi bara lugna pojkar :D

farför jag undrar är för att jag nu kör en v50 1.8F och kör ca 3000mil per år varav 2000mil är ren motorväg (pendlar sthlm-skåne).

jag har varit sugen på en C30 ett tag och nu ser man att massa demo T5or finns ute som är fullsmetade me RTI, Premium sound, oncall o kjolpaket o sånt kul, dock saknas det skinn på typ samtliga,

är det 2000mila serviceintervall på t5an?, samt var ligger skatten på ca? :)

Edit: Min 1.8F ligger o slukar ca 1liter E85 i 110km/h på mätarn (med gps 105km/h), och bensin ca 0.73 i samma fart.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Vad är ditt problem? Är du sur för att jag har möjlighet att köra den bilen jag vill?
Jag har inget problem. Dessutom är jag tillräckligt gammal för att inte bry mig om ifall pojken i samma sandlåda har en finare leksaksbil än jag. Det är nog ganska många här inne som kör precis den bilen de vill. Du är inte ensam om det!!

Varför tror du alltid att vi andra är avundssjuka så fort vi har en annan uppfattning än dig?

Det jag reagerar på är att dina bilar alltid ligger så pass mycket lägre i förbrukning än andras med precis likadana Volvo-bilar! Läs denna tråden (och andra) och jämför får du se.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Vad är ditt problem? Är du sur för att jag har möjlighet att köra den bilen jag vill?
Jag har inget problem. Dessutom är jag tillräckligt gammal för att inte bry mig om ifall pojken i samma sandlåda har en finare leksaksbil än jag. Det är nog ganska många här inne som kör precis den bilen de vill. Du är inte ensam om det!!

Varför tror du alltid att vi andra är avundssjuka så fort vi har en annan uppfattning än dig?

Det jag reagerar på är att dina bilar alltid ligger så pass mycket lägre i förbrukning än andras med precis likadana Volvo-bilar! Läs denna tråden (och andra) och jämför får du se.
Har du problem med vad jag skriver så kan du ta det i ett PM. Vilken av mina bilar har jag skrivit dragit lägre än någon annan? Ta gärna ett exempel!
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Vilken av mina bilar har jag skrivit dragit lägre än någon annan? Ta gärna ett exempel!
Det var just C70 T5:an jag tänkte på. I den här tråden skrev du att man ligger på 0.9 l/mil med T5 manuell i 110 på motorväg. Men i en annan tråd hade du kört din C70 på 0.66 l/milen. Borde ju inte skilja så mycket mellan landsväg och 110-väg?
av Steff 99
Det går dock att köra snålt! Jag körde en 30 mil lång 'tripp' med C70:in (nya modellen, T5 manuell) 110/90/70/50-vägar. Körde lugnt, snittade 0.66l/mil! Det är imponerande!
Det var ju du själv som skrev detta........och nu plötsligt går det inte att köra så snålt...landsvägskörning är 90km/tim...motorväg 110km/ tim du vill väl ändå inte påstå att en ökning av hastigheten med 20 km/tim jämn fart ger en bränsleökning på närmare 0,3 l.

Sedan kan man utifrån detta konstatera att skall man ha en bil som både är snål och snabb så är det diesel som gäller

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]