NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Priserna kan ju diffa en o annan krona vad vet jag.. men..
Atava är ju helt klart billigast men jag har aldrig hört talas om dom.
Hur kan de vara så pass mycket lägre i priset än de övriga "stora"?
Är det någon som haft detta försäkringsbolag och kan uttala sig?
Några nackdelar/fördelar jämtemot andra bolag?

Nej, inte köpt bilen än.. MEN har kommit överrens med säljaren att jag ska köpa den :D
mycket snack o lite verkstad har det varit men.. jag har aldrig köpt en såhär ny bil förut :)
nångång ska ju vara den första och första steget att prata med en säljare o så...
Pappa har dock vart snäll och hjälpt mig att göra buisness. Samt att provköra, titta efter fel och sånna saker. Fick några tips att jag skulle fråga om kompensation eftersom de inte lackar om huven (fult lagad repa på huven) ser ut som någon bara fyllt igen med en såndär klassisk färgpensel. Så då tyckte pappa att jag skulle föreslå extraljushärvan och gummimattan till skuffen :) de gick han med på de var inga problem. Så huven får jag lacka på någon firma. Får snurra runt o kolla priserna. Tror jag ska passa på och köpa en bakspoiler och lacka den samtidigt.
Men monteringen klarar jag inte av själv dock :D

Så köpet blir nog någongång till veckan. Väntar på de rätta fälgarna till de nya vinterdäcken också. Gislaved Nordfrost 5 på IRIS 15" alufälg. Snyggt tycker iaf jag. De skulle ta en vecka tydligen att gräva fram. Typiskt. Så jag vet inte om jag får snurra runt på volvos egna däck som jag får "låna" eller om jag får hämta ut bilen då de rätta fälgarna sitter på plats.
Tycker dock att de sprillans nya däcken så lite nerslitna ut på dubben. Inte själva gummit. Däcken har rullat mellan Övik och Umeå så de blir inklusive min provkörning drygt 15-16mil kanske 20..
Varken jag eller pappa har spunnit loss med däcken. Kan dubbarna se "nötta" ut när de är sådär sprillans nya? de kanske sätter sig i gummit?
av jumu01
Atava är ett dotterbolag som är underställd Trygg-Hansa och är helt internetbaserad, så det verkar ju inte vara något skummrask bolag i alla fall.

Kolla upp ev. självriskspremien om de ligger högre än andra bolag, om inte "way not".

Dubben kan se nöta ut om de har rullat endast på asfalt. Man bör ta det lugnt de första 50 milen. Huvudsaken är att de sitter kvar och inte har lossnat.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jag tycker att de kan vara bra OM man behöver komma i kontakt med försäkringsbolaget att få prata med någon med rösten för att lösa eventuella problem. Har dock aldrig hänt mig något dessa 4åren men. Man vet aldrig.. älgarna kan ju springa över vägen vid fel tillfälle vilket de gör också här i norr ;) Varit nära ett par gånger nu att smälla. Men lyckligtvis så har de varit 100meter längre fram.

Självrisken gäller väl bara vid helförsäkring? Jag behöver ju bara ha halvförsäkring eftersom det är vagnskadeförsäkring kvar. Sen då den gått ut blir de ju INTE roligt att vara jag :D

Jo, de har väl vart i stort sett mest asfalt mellan ö-vik - umeå. Men de sägs ju att de ska köras in på asfalt före snön så :) Jag tycker att de är huvudsaken att de finns några dubbar kvar iaf om jag får jämföra med min gammbil som har 3st dubb plus däcksmönster på 1.3mm :) rena slicksen.
Därför har jag fortfarande inte lagt om till vinterdäck eftersom mina sommardäck har högre mönster.

Detta är spännande tycker jag iaf. Har iaf lärt mig att göra lite förhandling och buisness :D
men detta med att pruta och kanske istället få andra saker som kompensation har jag fortfarande svårt för. Men man lär sig ju.
av twang
Mycket bra jobbat.
Extraljus och montage löser vi tillsammans :D
När det gäller ljudet, så är det ju så att "allt går att lösa det är
bara olika svårt" :-@
Användarvisningsbild
av Orfeous
Det känns ju jobbigt att måsta skruva ner halva fronten och modifiera konsollen i bilen för att få fast knappen. Går det inte att använda en befintlig knapp plats? Tycks mig ha sett en på sidan av ESTC (antisladd) eller vad det heter. Vill ju göra så lite åverkan som möjligt på befintlig inredning.
Spoilermontaget är ju i stort sett "bara" att borra hål och rostskydda hålen och sen skruva fast.
Jag tror att man vänjer sig med en originalstereo. Men lite mer diskant hade ju höjt ljudkvaliteten markant helt klart. Men som jag skrivit tidigare... om inte annat får man ta fram hörlurarna :D

Atava tycker jag ser intressant ut helt klart.
av jumu01
Nej du har även självrisk vid trafik,brand, stöld, glas och bärgning. Som finns i halvförsäkringen, dessa nivåer kan vara intressanta om det föreligger att det finns en låg försäkringspremie men höga nivåer på dessa olika moment!!:|

Jag tycker inte Volvias försäkring är dålig med tanke på detta moment. Köper du din Volvo i Svensk Volvohandel så gäller maskinskadeförsäkringen upp till 15 000 mil eller tills bilen är 8 år.

Har varit med om att behöva renovera växellåda efter 8000 mil (maskinskadan gällde till 8000 mil)det var ingen billig affär.

Haft otur även med andra bilar med generatorhaveri 2 ggr dock olika bilar men dessa har ersatts av maskinskadeförsäkringen.

Detta moment tycker jag personligen är ett viktig del i försäkringen, alla vet ju att moderna bilar inte är billiga att reparera, då är det en befrielse att endast stå för 25 % av kostnaden.

Ber om ursäkt för mitt tjat om försäkringar :oops: .
Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Nu står bilen hemma hos mig :)
Nytvättad och blank.
av jumu01
Grattis!!! :D
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tackar!
Ska dock försöka att ge mig på "fläcken" som finns på bakluckan. de ser ut som att de har suttit något klistermärke eller nåt där. De är nåt som går att skrapa bort med nageln litegrann. Kanske får gå på med asfaltsborttagning då jäklar :)

Inget lackskav någonstans vad jag kan se.
men ett "kvittrande" ljud från höger fram om man går fram till hjulet så att säga då man står still på tomgången. Ska de vara så?

Finns liten fläck av något på passagerarstolen också. Kanske man kan använda någon textiltvätt av nåt slag? Kan vara någon som har spillt dricka eller liknande.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Beställde en bakspoiler idag och köpte stänkskydd till bilen :) trevligt! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak