NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
#99727
dali skrev:
Christian_m skrev:Men säg så här då, vilka faktorer har du räknat med i din kalkyl?
I min kalkyl har jag räknat med följande:

Däckskostnad
Försäkring
Servicekostnad
Reparationer
Bränsle
Värdeminskning
Amortering lån alt. leasing/prenumeration
Räntekostnad
Vägskatt

Då får jag (förhoppningsvis) ut den "riktiga" kostnaden för att bruka en bil, så nära man kan komma med uppskattningar för t ex däckskostnad och reparationer.

Exempelvis är den beräknade bruttokostnaden för min V50 2.0D ca 25 kr/mil under första 9000 milen, 21 kr/mil för 9000-18000 och 20 kr/mil 18000-27000 mil. Nettokostnad under 9 år är beräknad till 551.000 kr under 27000 mil, dvs ca 20 kr/mil.

Hade jag köpt en motsvarande ny 06:a (ingen 80-årsjubileumsrabatt) så hade det kostat 35/26/19 kr per mil med samma beräkningar, netto 656.000 kr eller ca 24 kr/mil.

Sannolikheten att jag kör 9år/27000 mil med samma bil är ganska liten, därför är kostnaden första tre åren mest intressant, och där är det störst skillnad mellan en lätt begagnad och en fabriksny.
Tack för redogörelsen, den listan lär komma till användning när det är dags för bilbyte, men den funkar ju även när man ska räkna på hur mycket det kostar i längden att ha en annan bil jämfört med den man redan har, även om man troligtvis inte vill veta resultatet av en sådan jämförelse den dagen man vill byta :wink:
av dali
#99729
Det finns de som har det värre ... beräknad milkostnad för första ägaren till en BMW M5 (E39) låg på 111 kr/milen för några år sedan ... :lol:
av psyman
#99743
nu skall man juh tänka på att det inte är listpriset man betalar när man köper ny bil... brukar juh gå å pruta ganska friskt när man köper nytt.

så man kan juh inte jämföra ett begagnat-pris med list-pris!!!

/Mattias
av Christian_m
#99744
dali skrev:Det finns de som har det värre ... beräknad milkostnad för första ägaren till en BMW M5 (E39) låg på 111 kr/milen för några år sedan ... :lol:
Men vilka mil! :wink:
av MulleMullvad
#99745
Så här kan man oxå räkna. Sedan får man ju t med i beräkningen hur lätt det är att få tag i en beg bil med den färg/utr som man själv vill ha

ny 2,0D beg 2,0D

Inköpspris 269000 200000
Försäljningsvärde 40000 40000
Antal år i ägo 10 8

Värdeminskning/år 23100 20000
Ränta 0,04 0,04
Räntekostnad 10840 8000

Mil per år 2500 2500

Skatt (snitt) 3300 3900
Service däck rep 3500 3500
Försäkring (snitt) 5950 7000

Bränsleförbrukning bl 0,65 0,65

Bränslekostnad 11,0 11,0

Månadskost 5357 5023
av dali
#99755
Jo, men det är lite äpplen & päron eftersom du räknar på olika antal år. Totalkostnaden för den nya bilen är ca 160.000 högre än för den begagnade, men det skiljer som sagt två års ägande mellan dem.

Köper man en BMW M5 och kör i 50 år med den så kostar det inte så mycket per månad, men räknar man ihop totalkostnaden så blir det mindre roligt.
Senast redigerad av 2 dali, redigerad totalt 0 gång.
av dali
#99756
psyman skrev:så man kan juh inte jämföra ett begagnat-pris med list-pris!!!
Jag har använt färdigprutat pris för båda bilarna i mina jämförelser. Det finns säkert tillfällen när man kan få stora rabatter på nya bilar, men det finns även tillfällen när man kan köpa en begagnad bil privat för mycket låga priser, så det jämnar ut sig.
Användarvisningsbild
av Gottschalk
#99771
Sirus skrev:
Gottschalk skrev:På 2,0D så behöver du inte betala skatt på 1,5 år.
Skulle du vilja förklara skatt biten?

Kan det vara värt att titta på en 2,0D tro?

För mig finns 3 alternativ:

2,4i Ny
2,0D Ny
T5 Beg

Alla ligger ca på samma pris i inköp.
Mina egna beräkningar innan jag köpte c30, kör ca 2000 mil om året själv.
Obs värdeminskningen har jag höftat lite grann, är antagligen bättre andrahandsvärde på en diesel än på flexifuelen....
Sen så rullar 2,0D mycket billigare vid långkörningar.
Har räknat på att behålla bilen i 5 år.

2,0D kostar ca 4000:- om året i skatt, 1,8F ca 1100:-.

På 2,0D har du en engångs-skattelättnad på 6000:-.
Om man slår ut skatten på 5 år så blir det 2800:-/år (4000*5 = 20`000 -6000 = 14000 / 5 = 2800:- ) för 2,0D.

2,0D drar ca 0,57 l/milen, och diesel kostar ca 10:-/L = 5,7:-/mil.
1,8F drar ca 0,73 l/milen och bensinen kostar ca 11:-L (kör du på etanol kan det bli lite billigare ibland...) = 8:-/mil.

2,0D kostar ca 30`000:- mer i inköp än 1,8F och det blir ca 3000:- per år mer i värdeminskning.

Alltså: 1500 mil * 2,3:- = 3450:- (eller 2000 mil * 2,3:- = 4600:-) i högre bränslekostnad på 1,8F,
Högre kostnader för 2,0D: 1700:- skatt + 3000:- i värdeminskning = 4700:-.

Kör du ca 2000/ mil om året så borde det gå jämt ut + att du har mycket roligare bakom ratten på en 2,0D !
Vid låga varv så är 2,0D lika stark som T5:an, 320nm :twisted:

Besserwissrar får gärna rätta mina siffror :roll:
av dali
#99789
fopixel skrev:Helt apropå 1.8F och E85. Någon jag känner som faktiskt kan lite om bilar undrade hur väl en sådan motor startar vintertid? Jag är inte säker på om frågeställningen var exakt så, men något liknande var det. Något med att starta och E85 var det i alla fall.
Motorer som kör på E85 är svårare att starta när temperaturen är låg, om den sjunker under -10 grader kan det blir problem. Lösningen är enkel, tanka vanlig bensin när det är riktigt kallt. Jag har hört att det räcker med 50/50-blandning, dvs hälften E85 och hälften vanlig bensin.
av fopixel
#99793
Igen, grymt bra inlägg från samtliga! Gillar speciellt uträkningarna, jag lär mig massvis!

Någon nämnde att man kan pruta en del på listpriset, hur mycket kan det röra sig om? Jag får för mig att jag är ganska duktig på att förhandla, mycket för att jag gärna sitter en längre tid med förberedelser innan det kommer till kritan; planerar och funderar ut strategier. Jag vet, jag är nördig ;o)

Det vore intressant att höra "pruthistorier", hur mycket det prutades, hur man gick till väga osv.

En annan sak jag tänkt på är det här med utrustning. Paketen som finns innehåller ofta flera saker jag finner helt värdelösa. Men att handplocka utrustning blir väl säkerligen mycket dyrare? Jag är förvisso inte ute efter så där jättemycket utrustning, det viktigaste är bra ljud. Brukar det vara möjligt att välja ett paket men bara "byta ut" eller "välja bort" specifika saker och ändå få en ok deal?

Tack så mycket för alla hjälp!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]