- ons 18 apr 2007, 15:25
#99727
dali skrev:Tack för redogörelsen, den listan lär komma till användning när det är dags för bilbyte, men den funkar ju även när man ska räkna på hur mycket det kostar i längden att ha en annan bil jämfört med den man redan har, även om man troligtvis inte vill veta resultatet av en sådan jämförelse den dagen man vill bytaChristian_m skrev:Men säg så här då, vilka faktorer har du räknat med i din kalkyl?I min kalkyl har jag räknat med följande:
Däckskostnad
Försäkring
Servicekostnad
Reparationer
Bränsle
Värdeminskning
Amortering lån alt. leasing/prenumeration
Räntekostnad
Vägskatt
Då får jag (förhoppningsvis) ut den "riktiga" kostnaden för att bruka en bil, så nära man kan komma med uppskattningar för t ex däckskostnad och reparationer.
Exempelvis är den beräknade bruttokostnaden för min V50 2.0D ca 25 kr/mil under första 9000 milen, 21 kr/mil för 9000-18000 och 20 kr/mil 18000-27000 mil. Nettokostnad under 9 år är beräknad till 551.000 kr under 27000 mil, dvs ca 20 kr/mil.
Hade jag köpt en motsvarande ny 06:a (ingen 80-årsjubileumsrabatt) så hade det kostat 35/26/19 kr per mil med samma beräkningar, netto 656.000 kr eller ca 24 kr/mil.
Sannolikheten att jag kör 9år/27000 mil med samma bil är ganska liten, därför är kostnaden första tre åren mest intressant, och där är det störst skillnad mellan en lätt begagnad och en fabriksny.
