NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
niz_se skrev:Någon som vet vad den 6-växlade lådan i 05:orna heter?
Enligt mina specifikationer så heter den MMT6 på 08:an
Enligt min senaste servicespecifikation så heter min V50 2.0D -05 "D4204T MMT6" på Volvospråk. Står även MMT6 på köpekontraktet.
Användarvisningsbild
av niz_se
Då verkar det vara samma låda...

Någon som kan komentera kvaliten/känslan på den här lådan.
Var lite tveksam först när jag hörde att det var Fords motor (2.0D), blir väl inte mindre orolig om det är deras låda också...

Har lite dålig erfarenhet från "inlånta" växellådor sedan min gamla S40 2.0 -97. Den växellådan kan inte benämnas med något bätre än SKIT!
av dali
Motorn är väl från Peugeot? Växellådan är väl inte den mest lättarbetade jag kört, men det är å andra sidan inte den femväxlade Volvolådan heller. Provkör en Audi så förstår du vad jag menar, deras manuella lådor går så lätt att man tror att något har lossnat.
av SAAB_91
niz_se skrev:Då verkar det vara samma låda...

Någon som kan komentera kvaliten/känslan på den här lådan.
Var lite tveksam först när jag hörde att det var Fords motor (2.0D), blir väl inte mindre orolig om det är deras låda också...

Har lite dålig erfarenhet från "inlånta" växellådor sedan min gamla S40 2.0 -97. Den växellådan kan inte benämnas med något bätre än SKIT!

Motorn är samma grundmaskin som i Peugeot och Citroën. Om jag inte minns fel så var det motorprogrammet ett samprojekt med PSA-gruppen och Ford. Växellådan är från Ford.
Växellådorna i den gamla S40:n var Renaulttillverkade om jag inte minns fel.

SAAB_91

En S40/V50 1.6D/2.0D är väl ungefär 33% Volvo, 32 % Ford, 25% Peugeot och resten Mazda :lol:
av Kevlar
Jag tycker 5-vxl lådan i min 2.0D-07 är en juvel. Härligt korta slag och lättarbetad. Då kör jag ändå Mazda Miata när tillfälle ges, så jag är kräsen *klick-klack* =)
av gn-leknes
Hei

Kjører nu andre uken på min C30 2,0D. Super gearkasse og forbruket er mellom 0,65 - 0,70. Litt for hard på gassen i 3 og 4 gear det koster jo litt ekstra men veldig morro :lol: .

Ha en fin dag

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]