NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396728
Tja,, :-( börjar nästan bli skeptisk. De kanske har flyttat in troll i ECM eller kanske i CEM :-/ va vet jag. I Vida på " 284: ECM-2500 Fuel pressure sensor. signal too low står de som " Fault symptoms" endast poor performance och Message in the display. Inget om att engine cut off samt att det står som Subtile value " a calculated fuel pressure is used.
Och då borde väl motor gå på det beräknade värdet?
Eller menar du att regulatorn "hänger sig" i typ öppet läge mekaniskt och låter bränsletrycket gå ner till noll och det är därför motorn stannar så abrupt?
#1396732
Vet inte om denna generiska info för PSA 1,6hdi kan vara till hjälp ?

Citat "The upper mentioned camshaft position sensor issue which is also present in the 1.4 HDi is also present here along with the pressure sensor of the common rail system which is leading to the yanking or the stopping of the engine.

Models in which the 1.6 HDi was/is installed: Peugeot 206, 207, 208, 307, 308, 407, 508, Partner, 3008, 2008, 5008, Citroen C2, C3, C4, C5, C4 Picasso, Xsara Picasso, C3 Picasso, Berlingo, DS3, DS4, DS5, Ford Focus, C-MAX, Fiesta, Fusion, Volvo C30, S80, S40, V60, S60, V50, Mini Cooper D, Mazda 2, 3 and Suzuki SX4
" (Visste inte att denna motor funnits i S80?)

Kam givaren är väl magnetisk och kanske magnetverkan hämmas av temperaturen ?
#1396737
finns en info ang cutoff eller rättare sagt då motorn ECM stänger ner motorns bränslesystem
"Engine shutdown:
The system will trigger the immediate shutdown of the engine if a defect is detected for one of the

Det är taget från Franska företaget Exxotest
following components:
- eprom in the computer,
- engine speed sensor,
- camshaft sensor,
MT-H9000
42 Doc.: 00292888-v1
- capacitor No. 1 voltage (injector command stage in the computer),
- capacitor No. 2 voltage (injector command stage in the computer),
- rail pressure supervision loop,
- injector defect (1 to 4).


kommer från de franska bolaget Exxotest
#1396738
Är bara en sida som dök upp när jag sökte på problem med PSA dieselmotorer. Vet inte om man kan lite på det som skrivits ? https://allaboutdieselz.blogspot.com/20 ... blems.html

Var det inte någon annan som hade liknande problem på forumet ?

Annars sök på engelska forumen "Volvo v50 1,6d engine stalls" ofta får man bra svar via engelska forumen, de är i regel bättre på att tala om vad som var felet, här i Sverige är det tyvärr många egoister som är nöjda med att bilen blivit fixad utan att återkoppla med "LÖST"
#1396740
Ja exakt.De finns många trådar som bara slutar i ett stort ? Typiskt Svenskt :P
Nej Jag skall nog dra det här till botten har jag tänkt. Så hoppas på att få sätta
"LÖST" på det här.
Gjorde de med förra "ärendet" se
V70 140 HK -02 RYCKER SPORADISKT VID LÅGT VARV.
Där var de en tändspole som hade intermittent överslag. vilket visade sig då belastningen på 2,4 l bensin motorn var som störst exv på3:ans växel, lågt varv och acceleration.
så ja absolut viktigt att publicera vad som verkligen var lösningen. Annars är de nog många "problembilar" som i olika forum slutligen säljs och hamnar med nya ägare som inte kanske använder forum och själv reparerar utan då blir det verkstäder och så byts det delar tills man slutligen bytt "rätt" komponent med följden av att det kostar hutlöst mycket tid och pengar. Inte minst påfrestande för klimatfrågan :-o
Men tack för tipset ska kolla lite på de du tipsade om.
Efter provstart i em /kväll o ev provkörning/utläsning felkoder blir de troligtvis att följa "Kvillebäcks" ide ändå och att beställa från UK regulator, tror jag.
#1396746
Trycksensorn sitter ju sjukt illa till
15975838783347523050182811096427.jpg
15975838783347523050182811096427.jpg (263.18 KiB) Visad 760 gånger
15975838783347523050182811096427.jpg
15975838783347523050182811096427.jpg (263.18 KiB) Visad 760 gånger
20200816_151357.jpg
20200816_151357.jpg (182.87 KiB) Visad 760 gånger
Bilagor
20200816_151459.jpg
20200816_151459.jpg (252.34 KiB) Visad 760 gånger
#1396747
då måste man väl nästan plocka bort själva egr-ventilen för att överhuvudtaget komma åt till fuel railen och sensorn. Den verkar sitta på änden mot förarsidan på själva railen? 2 kablar ser de ut som eller är det någon annan sensor exempelvis bränsletemperaturgivare?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

20250712_195033.jpg Skaffat mig en ny lampa p&a[…]

D4 VEA dricker olja

Kör 5w-30 nu har räknat ut med gapet p&a[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, ko[…]

Strålkastare

Hej Jag kan försöka hjälpa dig isf[…]