NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Återigen, så hör jag uttrycket "servicetekniker" användas för det som brukar kallas bilmekaniker. Där tror jag en del av förklaringen finns till att en s.k. service misslyckas. Man "kontrollerar" enligt ett långt protokoll - i bästa fall. På en riktig bilverkstad med riktiga bilmekaniker, så demomenterar man, rengör och smörjer upp oken och detta görs vid varje service.
Enligt gällande EU-direktiv, så har du rätt att lämna bilen till vilken verkstad som helst och naturligtvis omfattas av samtliga garantier, som gäller om du köper bilen ny. Varför då anlita en dålig, stor, auktoriserad Bilia-anläggning eller dylikt, när det finns riktiga bilverkstäder med riktiga bilmekar ?
90% av privatbilköparna, köper en 3 år eller äldre begagnad bil. Nya bilar säljs som tjänstebilar, hyrbilar och liknande. Tre år senare kommer de ut på den privata marknaden. Dessa kunder har ingen som helst anledning att vända sig till Bilia och liknande och betala dyrt för mer eller mindre obefintlig s.k. service.
Det finns ett skäl till att marknadsföringsavdelningarna använder sig av innehållslösa begrepp som "basservice", "originalservice" och "personlig servicetekniker" och andra fyndigheter.
Att raljera över påhittade företagsnamn av typen "Benkes jänkarjärn" är ju att gå marknadsföringsavdeningarnas ärenden och syftar bara till att framställa de små och privata och riktiga bilverkstäderna som oseriösa. Och det är ett oseriöst förhållningssätt, enligt mig.
Användarvisningsbild
av snepo
Gourmand skrev:Återigen, så hör jag uttrycket "servicetekniker" användas för det som brukar kallas bilmekaniker. Där tror jag en del av förklaringen finns till att en s.k. service misslyckas. Man "kontrollerar" enligt ett långt protokoll - i bästa fall. På en riktig bilverkstad med riktiga bilmekaniker, så demomenterar man, rengör och smörjer upp oken och detta görs vid varje service.
Enligt gällande EU-direktiv, så har du rätt att lämna bilen till vilken verkstad som helst och naturligtvis omfattas av samtliga garantier, som gäller om du köper bilen ny. Varför då anlita en dålig, stor, auktoriserad Bilia-anläggning eller dylikt, när det finns riktiga bilverkstäder med riktiga bilmekar ?
90% av privatbilköparna, köper en 3 år eller äldre begagnad bil. Nya bilar säljs som tjänstebilar, hyrbilar och liknande. Tre år senare kommer de ut på den privata marknaden. Dessa kunder har ingen som helst anledning att vända sig till Bilia och liknande och betala dyrt för mer eller mindre obefintlig s.k. service.
Det finns ett skäl till att marknadsföringsavdelningarna använder sig av innehållslösa begrepp som "basservice", "originalservice" och "personlig servicetekniker" och andra fyndigheter.
Att raljera över påhittade företagsnamn av typen "Benkes jänkarjärn" är ju att gå marknadsföringsavdeningarnas ärenden och syftar bara till att framställa de små och privata och riktiga bilverkstäderna som oseriösa. Och det är ett oseriöst förhållningssätt, enligt mig.
Håller med dig till 100%
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gourmand skrev:Dessa kunder har ingen som helst anledning att vända sig till Bilia och liknande och betala dyrt för mer eller mindre obefintlig s.k. service.
[...]
Jag har blandade erfarenheter och väljer verkstad efter problemets natur. Senast hade någon parkerat sönder min backspegel. Efter smidigt och snabbt bemötande på stora och auktoriserade Rejmes tidigt på morgonen hade de ordnat fram delar från centrallager efter en halv dag och hjälpt till att montera det. Allt fixat före tre på eftermiddagen.

Jag går helt enkelt efter egna erfarenheter och det skär genom alla kategorier av verkstäder. Varje verkstad har en egen företagskultur vad gäller bemötande och kunskap, oavsett om de är auktoriserade eller inte. Och sedan skiljer det ju från mekaniker till mekaniker på samma verkstad. På många platser är det stor brist på mekaniker och därför kan man inte alltid bara göra sig av med någon som inte helt håller måttet.
Användarvisningsbild
av grillchips
Precis. Min bil är en fd firmabil som servats hos Bilia, jag servar den hos Upplands Motor och har från dag 1 fått väldigt bra bemötande på alla plan. Dyrare än Benkes jänkarjärn? Med största sannolikhet. Men jag är nöjd och betalar gärna för det. Ser ingen som helst anledning till att börja testa billigare verkstäder just för att de är billigare, det kanske biter en i arslet i slutändan ändå.
Min PST hoppade fram till mig för något år sen och frågade hur det hade gått med ett litet oljeläckage jag haft, notera att bilen var hos honom minst ett halvår innan. Så att han kom ihåg både mig, bilen och problemet kändes oerhört tryggt och jag ser nästan fram emot att lämna in bilen hos honom på service snart igen.
av tassen77
Jag skrev ett argt mail till Volvo. Jag undrade om det är rimligt att så dyra dela pajar efter inte så lång tid.
Volvo hade ringt upp verkstaden( Bilia) för lite mer info om ärendet. Men eftersom jag inte hade köpt bilen hos en volvohandlare och inte hade den försäkrad hos volvia så hjälpte mitt mail föga. Annars var gränsen 15000 mil eller 12 år gammal bil , så hade försäkringen täckt en del. Summa summarum från Volvo var, Shit happens! Ska se om jag kan hitta någon som kan fixa AC:n billigare
av Gnu
Har haft min V50 T5 -06 i 7 år och den spinner som en katt. 2.5T motorn är en väldigt bra motor men drar mycket bensin. Vill man ha helförsäkring är det också dyrt på T5.
Många gånger har jag funderat på att köpa en nyare men har alltid kommit fram till att det blir en marginellt uppbyte jmf med min gamla arbetshäst.

Det som gått sönder under årens lopp är
AC kondensorn
Magnetventil turbo
1st Backsensor bak
Förutom slitdetaljer som belägg, xenon-lampa, däck.

Att laga kondensorn är inte dyrt om man lagar själv och hittar en kylfirma som fyller på medium. 2500kr max.
På en 04-06 så ska man kolla drivaxlarna.

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]