NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och tog ut bilen för en stund sen , men när jag skulle starta den dök larmet om "motorsystem service" upp innan jag startade bilen, det blinkade till/från 2 ggr. Startade och det var "Limp home" igen, drog iväg och körde nån mil, slog av /på några ggr. Nån enstaka gång fick jag upp varvtalet till 3500 , men sen blinkade larmet till och "limp home" igen. Körde hem , skall ta isär skiten i morgon kväll och blåsa lite.

Antar att detta pekar på givaren som ger fel tryck direkt.

Har sett nåt inlägg om att slangarna vid DPF mer eller mindre föll isär och det kan ju vara nån spricka där som strular till det. Avgaserna kommer iaf ut utan problem.

Fick nåt flimmer i höger Xenon ljus också , kan ha blivit nån kondens när bilen stod i värmen. Min åsikt är att moderna bilar skall inte in/ut i varmgarage vintertid, blir så mycket kondens i elektronik och kontakter.
av Nixonkung
Tobbera skrev:
Nixonkung skrev:Jag har en C30 1,6 drive. Nu är det så att jag inte är så haj på bilar men jag börjar bli, tyvärr...
Det hela började med att min bil tappade kraft nån sekund då jag gasade upp försiktigt vid 1500- 2000 varv.
Tipps mottages tack!

Volvo C30
1,6 drive
16500 mil
Röd
Detta fenomen hade jag för ett par månder sedan. Slutgiltiga lösninge var att byta bränslefilter. Är symtomen värre när det är kallt? I så fall talar det ytterligare för bränslefilter. Kostar ca 550:- på Biltema. (Ja, det är ett synnerligen dyrt bränslefilter).
Jag var och lämnade bilen idag på Volvo och förklarade felet. Killen där sa oxå att det kunde vara bränslefiltret.
Tack för ditt svar Tobbera, jag hoppas det är filtret som är boven då jag har målat upp alla andra (dyra) möjliga fel.
av Nixonkung
Jag önskade att det hade varit bränslefiltret! Volvo började felsöka på bilen i torsdags förra veckan. Partikelfiltret var totalt igensatt så det var bara att byta det, samt en givare. Varför det var igensatt visste dom inte, men dom gissade på att det var dålig kvalité från början. Där har jag ett jobb att göra, försöka få tillbaka lite pengar. Hoppar in i bilen och börjar köra, motorlampan lös inte och det var jag glad för. När bilen hade gått varm så började den tappa kraft mellan 1500-1800 varv samt att antisladd service erfodras! Åker tillbaka dagen efter och pratar med mekanikern, kopplar på datan på bilen, felkod EGR-ventil. Sa till han att ge mig tid över helgen så rengör jag original-ventilen som satt på innan jag började byta allt. Sagt och gjort så rengjorde jag den i helgen och fick den monterad idag.
Nu vet jag inte om jag vill förtränga vissa beteenden men jag körde över fem mil och och antisladdlampan började aldrig att lysa, den går betydlig bättre! Kan vara så att jag kände ett tapp, men jag måste ge bilen mer tid.
Funderar oxå på att koppla bort luftmassemätaren och kolla om den är sotig! Meken sa att om bilen tar luft så kan den sota igen fortare. Egentligen så vet jag inte vad som har orsakat alla problem sedan motorlampan började lysa. Om det var partikelfiltret som var kasst eller om det var nån slang var helt kaputt som gjorde att den sotade igen. Jag tror att partikelfiltret var kasst och igentäppt så den sprängde sönder slangen Ni behöver inte fråga vad kalaset gick på, vill helst inte bli påmind om kostnaderna ;-) Jag återkommer då jag har lite mer mil på bilen.
av Tobbera
Intressant historia.

EGR-problem gör ofta att antispinnlampan tänds, så det är rimligt. Jag blev så trött på min EGR-ventil att jag istället för att montera tillbaka den, skickat iväg ECU'n för att programera bort skitet. Så har jag fortsättningsvis inga problem med igensotade EGR-ventiler, som är ett oerhört vanligt problem. Får tillbaka ECU'n i veckan, så får vi se resultat.

Bytte du till original dieselpartikelfilter (DPF)? Vågar man fråga vad de kostar? Har sett att Biltema säljer DPF för 3-4000 kr. Det hade nog blivit mitt val om jag misslyckats med att tvätta det befintliga filtret.
Nixonkung skrev:Jag önskade att det hade varit bränslefiltret! Volvo började felsöka på bilen i torsdags förra veckan. Partikelfiltret var totalt igensatt så det var bara att byta det, samt en givare. Varför det var igensatt visste dom inte, men dom gissade på att det var dålig kvalité från början. Där har jag ett jobb att göra, försöka få tillbaka lite pengar. Hoppar in i bilen och börjar köra, motorlampan lös inte och det var jag glad för. När bilen hade gått varm så började den tappa kraft mellan 1500-1800 varv samt att antisladd service erfodras! Åker tillbaka dagen efter och pratar med mekanikern, kopplar på datan på bilen, felkod EGR-ventil. Sa till han att ge mig tid över helgen så rengör jag original-ventilen som satt på innan jag började byta allt. Sagt och gjort så rengjorde jag den i helgen och fick den monterad idag.
Nu vet jag inte om jag vill förtränga vissa beteenden men jag körde över fem mil och och antisladdlampan började aldrig att lysa, den går betydlig bättre! Kan vara så att jag kände ett tapp, men jag måste ge bilen mer tid.
Funderar oxå på att koppla bort luftmassemätaren och kolla om den är sotig! Meken sa att om bilen tar luft så kan den sota igen fortare. Egentligen så vet jag inte vad som har orsakat alla problem sedan motorlampan började lysa. Om det var partikelfiltret som var kasst eller om det var nån slang var helt kaputt som gjorde att den sotade igen. Jag tror att partikelfiltret var kasst och igentäppt så den sprängde sönder slangen Ni behöver inte fråga vad kalaset gick på, vill helst inte bli påmind om kostnaderna ;-) Jag återkommer då jag har lite mer mil på bilen.
Om partikelfiltret är redan är igensatt skulle det kunna bero på att eolys inte matas ut i bränsletanken när du tankat. Får du ingen eolys i bränslet blir nog regenereringarna misslyckade och det sammals mer och mer sot i filtret. Du nämnde att nån slang var av vid eolystanken, fyllde de på mer eolys och nollställde eloysnivån?
av Palmann
Jag byter partikelfilter och eolysvätska i helgen på min C30 själv. Är det någon på forumet från stockholmsområdet som har tillgång till vida och kan nolla datorn för några hundralappar? Är man en fattig student så är man... :D
av Nixonkung
Tobbera skrev:Intressant historia.

EGR-problem gör ofta att antispinnlampan tänds, så det är rimligt. Jag blev så trött på min EGR-ventil att jag istället för att montera tillbaka den, skickat iväg ECU'n för att programera bort skitet. Så har jag fortsättningsvis inga problem med igensotade EGR-ventiler, som är ett oerhört vanligt problem. Får tillbaka ECU'n i veckan, så får vi se resultat.

Bytte du till original dieselpartikelfilter (DPF)? Vågar man fråga vad de kostar? Har sett att Biltema säljer DPF för 3-4000 kr. Det hade nog blivit mitt val om jag misslyckats med att tvätta det befintliga filtret.

Jag tror att filtret gick på runt 7000kr. Hela jobbet med givare och allt gick på 12900kr
Jag har kört bilen lite nu och jag upplever att det kommer nått tapp ibland så jag ska kontakta Volvo.
Dom får felsöka vidare på den peng för felsökning jag redan har betalat. Men som sagt, den går bättre än på länge!
av Tobbera
Lövet skrev:Håll inte på med tvätt. Läser du trådarna här om problem med filter på den motorn så skulle jag säga att 90% beror på att ägaren snålat och antingen försökt tvätta eller anlitat en verkstad som inte vet vad de håller på med. Även om tvätten lyckas kanske du förlänger livslängden med ett par tusen mil på sin höjd, inte mer.
Har kört ca 1500 mil nu med tvättat filter. Märker heller inte att den regenererar öht. Förbrukning på 0,55 i snitt över ett par hundra mil.
av Lövet
1500 mil är ingenting. Ett nytt håller 15.000-20.000 mil beroende på körcykel. Lovar att det blir dyrare (för att inte säga krångligare) att hålla på och tvätta filtret med ett par tusen mils mellanrum än att köpa nytt. För du kommer ALDRIG få samma livslängd på ett tvättat som ett nytt filter. Partikelfilter är fyllda av miljoner små håligheter, finns ingen tvättmetod i världen som kan rengöra på den nivån. Inkluderat ultraljud. Folk som håller på och geggar med vatten och högtryckstvätt kommer få ägna mycket av sina helger åt att montera upp och ner filter...
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]