NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det stämmer nog. Den är iaf inte större. Har rotat runt i garaget efter min gamla turbo o tänkte mäta på den men hittade den inte. Det är iaf en Garret Gt1749v. Du borde få upp nån info om storleken på google tycker man.

Edit: den kan vara mindre ändå. Jag har en Gt18v i min gamla mazda och den var utloppet bara 41 mm på.
Japp, har letat en hel del och det verkar ju sitta GT1749 med lite olika konfiguration på de flesta 4-cylindriga dieselbilar.

Känns ju inte som att man vill krypa under bilen nu i slask o blask bara för att mäta, men det lär jag nog bli tvungen till om jag skall vara hundra på att det skall bli rätt.. Har annars hittat lite referenser på 2" (50.8mm) och det låter rätt rimligt mot minnesbilden. Dessutom skulle det då funka med 2" silikonslang tillsammans med ett PVC-lock på 50mm :).

Håller du med om att motorn och EGR:en borde hålla (tillräckligt) tätt om jag trycksätter från kompressorns utlopp (lyfter naturligtvis på oljelocket först)?
Nån ventil kommer ju alltid stå i öppet läge så det är bäst att plugga även efter intercoolern uppe vid insugs y-röret.
Turbon är 45 mm i utloppet. Hittade på min gamla i uthuset nyss ;-)
Tackar! Hoppas att jag kan dra ihop min 2"-slang (c:a 50mm) så att den tätar tillräckligt på min förberedda trycktestare :). Har inte varit läge ännu att krypa under bilen, får se om det blir bättre förutsättningar i veckorna som kommer.
Skall uppdatera denna tråden också. Har gjort läcksökning nu med hjälp av min egentillverkade utrustning (större blomspruta modifierad med tryckgivare och "tryckluftanslutning"). Anslutningen mot turbosystemet gjorde jag med 50mm "avloppspropp" där jag monterat en "tryckluftanslutning-nippel". Jag lossade vid turbon och kunde montera min avloppspropp i systemet via en befintlig 2"-slanganslutning som sitter strax efter att laddluften svängt framåt (sorry för dålig beskrivning).

Jag satte inte in någon begränsning vid luft in till motorn utan litade på att cylindrar/ventiler och övrigt skulle hålla tätt. Tyvärr kunde jag inte bygga tryck med tryckprovaren, läckaget var för stort alt. min tryckprovare pumpade för liten mängd luft i förhållande till läckaget (skall kolla om jag kan använda typ luftmadrasspump för att åka luftkapaciteten som modifiering).

Efter att ha monterat av fronten på bilen så var det dock uppenbart (oljeklegg) att jag hade en läcka vid laddluftkylarens utlopp. Jag hade av laddluft-kylaren (och svor hundra gånger över de två insexskruvarna som sitter för d-ligt till). Gjorde rent anslutningarna på laddluftkylaren och återmonterade. Eftersom det var 5 grader varmt, blåste o regnade och jag hade begynnande feber så kände jag inte för att tryckprova efter monteringen så jag vet ej om det blev tätt. Förmodligen så borde jag handla ny packning, men det får vänta tills varmare väder.

Upplevelsen av bilen är att laddlufttryck svarar bättre på pådrag nu men att det inte hade något effekt på mina symptom. Problemen som jag upplever med bilen är ju två.

Dels är det vibrationer/skakning som kommer vid acceleration runt 1800rpm. Dels är det vibrationer/skakningar som kommer vid motorvägskörning, börjar förnimmas vid 110km/h, ordentligt märkbara och hörbara vid 120km/h (och högre). Hela tiden har ju frågan varit om det är samma problem som visar sig eller om detta är två skilda problem?

Jag hade möjligheten att köra bilen på tjänsteresa själv för någon vecka sedan och har därför både nya och nygamla teorier. Jag tror att det är två olika problem. Vid accelerationsskakningarna så ser jag att jag dessa faktiskt verkar sammanfalla med att flöde/tryck ligger i eller till och med över kompressorns pumplinje. Kanske har jag högt motstånd i katalysator/partikelfilter som gör att kompressorn inte får upp flödet => VNT ansätter ännu högre tryckfall för att öka laddtryck => pumpning??

Vad gäller vibrationerna vid motorväg så har jag haft OBD-data uppe för att verkligen kunna hitta något samband, och jag kan inte hitta något samband med motordata hur jag än försökte. Tvärtom så tycker jag mig kunna säga att vibrationerna (finns framför allt i sidled(!) samt höjdled(!) ej i färdriktningen) enbart är hastighetsberoende, att de ligger kvar även om jag frikopplar och gasar, eller om jag lägger i fri-växel och gasar. Kanske är de mer uttalade vid konstantfart än vid acceleration??

Spelade in både ljud och vibrationer och har analyserat detta och så försöker jag matcha detta mot eventuella källor i bilen (se annat inlägg), i korthet att se vilka frekvenser som finns i bilen från vevaxel-rotation till hjulrotation och allt där emellan. Nuvarande misstänkt är någon av de två sekundäraxlarna (lagerspel eller annat) i växellådan som ev. stämmer överens med de frekvenstoppar som jag hittar både i vibrationsdatan och ljuddatan. Dock så lovar jag mig själv att inte göra någon åtgärd innan jag är fullständigt övertygad om orsak/källa.. :). Fortsättning följer..
Du måste vara forumets outnämda proffs på v50 turbo vid det här laget.

Igår när jag körde upp till fjälls så kom "motor service erfodras" upp. Jag har ett släp med skoter och lite annan packning så bilen fick jobba hårt.
Jag läste ut felkoden och fick fram lågt laddtryck. Bilen ströp turbon och vart orkeslös. Så fort jag startade om bilen fungerade turbon tills det vart en tung backe. Då den la av på nytt.. Det som är det konstiga är att om jag höll 100 så funkade det problemfritt, det var bara när jag segdrog vid 80 som problemet tycks komma..

Har du några tankar om vad som kan strula?
Hej! Skall fundera på den. Har du OBD-läsare? Bilen tyckte inte att den fick upp det laddtryck som den ville ha?? Kan ju vara intressant att veta laddtryckets värde när den sätter felkod.

Antingen är det ju VNT-vingarna som inte vill ställa sig rätt (tillräckligt skarpt vinklade mot turbo-hjulet) (finns ett antal olika möjliga anledningar), eller också kan du ha laddluftläckage. Börja med att kolla efter oljekladd på vägen från turbo till inluft. Tror speciellt att anslutningarna till laddluftkylaren är känsliga ställen (jag hade lite läckage efter laddluftkylaren), syntes tydligt kladd.

Från din beskrivning så gissar jag på laddluftläckage, för jag antar att du drog på med 5:an eller 6:an från både 80 och 100 (dvs enda skillnaden var varvtalet när du drog på)?

Edit: Glömde, det första du gör, kolla de två vakuum-anslutningarna till de två spjällen in inluften (Y-et) . Om någon av dessa har lossnat så får du precis dina symptom (det läcker vakuum så att turbo-kontrollventilen inte får tillräckligt med vakuum för att "dra" VNT-vingarna fullt ut).
Det var med 5an jag drog så skillnaden var bara varvtalet.
Kollade på insuget och det var lite oljigt på sidan mot batteriet.. För plocka ner och rengöra samt kontrollera slangarna.

Exakt vart sitter turbon i förhållande till motorn?
Den sitter på baksidan mot torpedväggen. Ta bort plasten under så ser du den om du kikar upp på baksidan av motorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är en kopplingsbox för kablarna (2 s[…]

B230fk saknar kraft

Kan du inte justera upp trycket mer är ju fr&[…]

Och slutligen samma sak men med låsknoppen n[…]

Saknar Android Auto