NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad säger ni andra som kör på Etanol?

Min son har en Etanolvolvo och han säger att när det börjar bli minusgrader skall man helst köra på bensin. I övrigt går bilen kanon på etanol.

Fler åsikter om etanolbilar?
Ja, Sverige2: Du har helt rätt. Motorstyrningen skall adaptera, som det heter om man byter bränsle av någon anledning. Men egentligen finns det ingen anledning att byta bränsle fram och tillbaka. Kör på ett och samma bränsle och håll dig till det! Det finns många trådar här på forumet som vittnar om att det blir störningar när man håller på att byta bränsle. Bilen går bra på E85, visserligen med högre förbrukning, men bra. Därför skall man hålla sig till det.
Och om vi nu bortser från just Ford-motorn, så är det så att man får bättre bottendrag och mellanregisterdrag på E85 än med bensin. I SAAB BioPower blev det mycket tydligt. Med bensindrift var motorn på 185 hkr. Tankade man E85 så fick motorn helt plötsligt 220 hkr. Bara av ett annat bränsle. Visserligen berodde det på effekter av turbon och andra egenskaper som tidigare tändning etc. etc. (E85 har 104 oktan), men skillnad blev det.
Jag har enbart kört E85 i min 1.8F, året om, sedan jag köpte den för över 3 år sen. Jag har varit med om ett fåtal tillfällen då den tjurat men det har absolut inte varit på grund av kylan utan snarare att jag kört för korta sträckor utan att motorn hinner bli varm varpå jag sedan startar och drar iväg igen (ex: kallstart från garaget, kör 4min till min lokala storhandel, parkerar, handlar 10min och kör hem igen).
Och det är något jag kan leva med, jobbets diesel-kärror har jag haft mer problem med om vi nu ska jämföra.

Angående höga förbrukningssiffror på etanol, absolut. Den blir ju törstigare. Jag tror att min färddator visar 1.3l/mil som snitt. Detta är då även med 19"-fälgar med 225/35-däck, sänkt samt tung högerfot. Med dessa faktorer i åtanke så skulle jag ändå påstå att det är rätt humana siffror som någon med lugnare körsätt lär kunna få ner lite utan stora bekymmer.

Edit:

I övrigt instämmer jag med Rådlös och andra som är positivt inställda till motorn, jag har i stort sett bara positiva erfarenheter.
Varvar högt gör den, men kör du inte i 120km/h+ så klarar du dig.

Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur denna skulle bete sig med B95 i tanken, bara för att jämföra. Tycker att den är förvånansvärt pigg om man bortser från omkörningar som man får planera lite extra, när man inte har en turbo som skjutsar iväg en. Men B95 tänker jag inte hiva i tanken alls faktiskt.
linnar skrev:Intressant!

Hur är etanolmotorn i jämförelse med en Volvofemma? Förbrukning osv?
Mina erfarenheter är att 2,4an är törstigare i stadskörning samt i lägre hastigheter. Men så fort du är uppe i 90+ så varvar 1,8an så mycket att den drar mer.
Är du en som hellre kör om än en som bildar kö bakom dig så skulle jag rekommendera 2,4an. Går så mycket enklare att köra om och du har respons så fort du trycker ner pedalen.

1,8f på bensin drar tydligen ca 0,75 på landsväg 90km/h enligt föräldrarna. Vet inte hur bra det stämmer om det kanske är lite etanol i tanken. Vet iaf att du inte kommer ner i 0,58 som den är deklarerad för.
Någon som själv kör bilen på bensin kanske vet bättre!
Linnar: Du kan berätta för din son med etanolvolvon: För ett par år sedan på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort och som jag har sagt tidigare, jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Det är visserligen inte så nyttigt att starta kallt i sådan kyla, men det gäller alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på. Och ser man med lite vidare vyer så upptäcker man säkert en och annan bil som inte startar alls i den kylan.
Alla Volvo FFV (etanolbilar) har elektrisk motorvärmare från fabrik. Om man är spekulant på en begagnad FFV så se till att anslutningskabeln finns med. Det går med anpassade kabelsatser att bygga ut för kupévärmaruttag och batteriladdare m.m m.m om man vill ha det.
Rådlös skrev:Linnar: Du kan berätta för din son med etanolvolvon: För ett par år sedan på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på kvällen. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort och som jag har sagt tidigare, jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Det är visserligen inte så nyttigt att starta kallt i sådan kyla, men det gäller alla bilar oavsett vilket bränsle man kör på. Och ser man med lite vidare vyer så upptäcker man säkert en och annan bil som inte startar alls i den kylan.
Alla Volvo FFV (etanolbilar) har elektrisk motorvärmare från fabrik. Om man är spekulant på en begagnad FFV så se till att anslutningskabeln finns med. Det går med anpassade kabelsatser att bygga ut för kupévärmaruttag och batteriladdare m.m m.m om man vill ha det.
OK! Tack!
Min son har inte haft bilen någon vinter ännu utan det var förra ägaren som tipsade om bensin på vintern.
Jag håller med om att alla bilar oavsett drivmedel kan få startproblem. Om någon alltid kört bensin och byter till en F och sedan inte får igång den en kall morgon kommer genast tro att det beror på Etanolen fast det inte beror på det.
OK! Linnar, du har förstått hur det ligger till. Lägg till i berättelsen till din son att flera FFV-bilägare kör enbart på E85 året runt. Det är dåliga rykten från okunniga som sprider ut myten om att man skall köra på bensin under vintern. Vi med erfarenhet av vinter och etanol kör inte på bensin.
Rådlös skrev:OK! Linnar, du har förstått hur det ligger till. Lägg till i berättelsen till din son att flera FFV-bilägare kör enbart på E85 året runt. Det är dåliga rykten från okunniga som sprider ut myten om att man skall köra på bensin under vintern. Vi med erfarenhet av vinter och etanol kör inte på bensin.
OK!
Jag tror att myter förstör mycket.
Absolut, myterna förstör mycket. "Problemet" är också att oftast är det de som får problem som hörs medan de som är nöjda inte sitter och skriver på allehanda forum och sajter om hur nöjda de är med specifik produkt. Så när spekulanter googlar runt för information finner man långa härvor med negativa saker, som i praktiken kanske är försvinnande få.
Självklart är det bra att känna till vad som KAN ske, men att tro att det gäller 100% av objekten (vilket vissa verkar tro ibland) är löjligt. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda