- ons 03 jun 2015, 22:34
Jag har enbart kört E85 i min 1.8F, året om, sedan jag köpte den för över 3 år sen. Jag har varit med om ett fåtal tillfällen då den tjurat men det har absolut inte varit på grund av kylan utan snarare att jag kört för korta sträckor utan att motorn hinner bli varm varpå jag sedan startar och drar iväg igen (ex: kallstart från garaget, kör 4min till min lokala storhandel, parkerar, handlar 10min och kör hem igen).
Och det är något jag kan leva med, jobbets diesel-kärror har jag haft mer problem med om vi nu ska jämföra.
Angående höga förbrukningssiffror på etanol, absolut. Den blir ju törstigare. Jag tror att min färddator visar 1.3l/mil som snitt. Detta är då även med 19"-fälgar med 225/35-däck, sänkt samt tung högerfot. Med dessa faktorer i åtanke så skulle jag ändå påstå att det är rätt humana siffror som någon med lugnare körsätt lär kunna få ner lite utan stora bekymmer.
Edit:
I övrigt instämmer jag med Rådlös och andra som är positivt inställda till motorn, jag har i stort sett bara positiva erfarenheter.
Varvar högt gör den, men kör du inte i 120km/h+ så klarar du dig.
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på hur denna skulle bete sig med B95 i tanken, bara för att jämföra. Tycker att den är förvånansvärt pigg om man bortser från omkörningar som man får planera lite extra, när man inte har en turbo som skjutsar iväg en. Men B95 tänker jag inte hiva i tanken alls faktiskt.
Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld