NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Denna filmen är från lite högre fart.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/729 ... 612517.mp4
Filmen visar vänster drivaxel där den går in i växellådshuset.

Lyssna på ljudet som kommer vid cirka 7 sekunder till cirka 18 sekunder, låter som att något står och slår.

Jag tolkar det som att det är källan till detta ljudet som också orsakar vibrationerna i bilen. Vad är det som skapar ljudet? Drivaxel eller växellådan?
Har länkar med bilder på en M56-låda, framför allt tänker jag på differentialen.
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=9469
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/64 ... d-install/

Får inte ihopa vobblet på min första film med att detta skulle orsakas av kass drivaxel. Möjligtvis att en sådan kan förvärra symptomen, men inte att det skulle vara grundorsaken.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/729 ... 945657.mp4
(Samma film som tidigare. Visar drivaxeln där den går in i växellådehuset. Vobbel drivaxel, hastighet 40 till 70km/h, på slutet en rondell).

Som jag tolkar filmen så borde glappet finnas i differentialens ingående lager där vänster drivaxel kommer in? Kan det vara så, finns det någon V50-ägare här som haft problem med differentialens lager?
Dags för lite uppdatering:

Driver ett spår mot verkstaden som bytte svänghjul för två år sedan. Det uppstod nämligen ett läckage av växellådsolja vid drivaxel/växellådehus som jag påtalade för verkstaden sex dagar efter bytet (via mail med bildbevis). Verkstaden svarade inte, jag påtalade det återigen efter cirka 1.5 månad (via mail och nya bildbevis) och fick det då åtgärdat. Risken är att växellådan har gått torr under denna tiden vilket skadat lagret.

Egentligen tror jag dock mer på att difflagret kan ha varit mitt "ursprungliga" fel (våren 2013), eventuellt att det tillsammans med det lite slitna svänghjulet kunde ge de symtom som jag då hade (vibration vid motorbroms låga varvtal). Minns att jag hade ett "burkigt" ljud från drivlina även innan bytet liknande det som jag har idag (tänker mig att ljudet kommer från det dåliga difflagret).

I vilket fall som helst är det ju surt att behöva lägga så mycket engagemang och tankar på att felsöka sin bil och att inte kunna njuta av att köra bilen på dryga två år!! Hade den stora verkstadskedjan varit lite proffsigare hade de kanske kunnat hitta "rätt" fel från början och detta hade då gått på min försäkring istället för egen plånbok. Nåväl, det är väl det som är livet och balansgången som ägare till lite äldre bilar.

Som sagt. Jag är numera övertygad att felet sitter vid vänster difflager. Efter att ha sett diverse olika guider (om hur man byter den vanliga "öppna" diffen till en av typen Quaife) som inkluderat byte av difflager trodde jag att detta var något relativt enkelt som jag skulle kunna fråga min nuvarande bilverkstad om (Montera ut växellådan, öppna lådan, dra av de gamla lagerna och montera på de nya, stänga lådan och montera tillbaka). Min pristanke för detta c:a 5-6000:- för i och urmontering av lådan och kanske 2-3000:- för att byta lagerna, totalt 7-9.000:-

Det ville dom inte, de menar att de nya lagerna måste schimsas och det var inget dom ville. De tyckte att jag skulle köpa en begagnad låda (alternativt byteslåda), men dessa verkar gå på runt 10.000:- på skroten och en sådan kostnad plus ur och i-montering så hamnar jag på 15-16.000:- o då blir det dyrt relativt bilens eget värde.

Alltså har jag följande frågor till forumet:
Har min (nuvarande) verkstad rätt i att lagerna (schimsning) bör göras av växellådaexpert, eller skall jag knacka dörr hos de lokala mindre verkstäderna till jag hittar någon som vill göra jobbet på min låda direkt? (jag antar att detta ger mig lägst möjligast pris).

Vidare. Är det någon som har pris och andra erfarenheter av firmor som renoverar och erbjuder utbyteslådor. Vad kostar det, blev det bra?

Ligger jag i övrigt någorlunda rätt i kostnadstankarna?

Edit: Glömde denna. Någon som ser annan möjlig förklaring till vobblet på drivaxelen än difflagret??
Drivaxlarna är inte lagrade med lager. De sitter i en bronsbussning där de går igenom väggen på lådan. Diffen däremot är lagrad i varsin ände men drivaxeln går igenom det lagret och in i splinesen i axeln som kronhjulet sitter skruvat på.

Jag mätte dessa bussningar på min låfa när jag böt lqger och de glappade en del. Men när jag fick dit min "nya" drivaxel försvann mina vibrationer. Mitt spel i bussningen kanske var mindre än det du har? Om du tar ur drivaxeln ser du vad jag menar. Är lagret till själva diffen dåligt borde lådan låta illa konstant.

Och jag skulle hellre leta efter en beggad låda med låga mil hos en demontering. Då kan du byta den själv utan hjälp av verkstad? Du har ju garanti på delar köpta hos demontering.
Tack för respons o hjälp Sierra94!

Jag tror jag förstår vad du menar med hur drivaxeln sitter. (http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=9469). Även om drivaxeln inte är "lagrad" så tycker jag att kronhjulet borde sitta mer eller mindre "stumt" mot diffen och inte tillåta det spel vid drivaxel relativt växellåda som jag har på filmen? https://dl.dropboxusercontent.com/u/729 ... 945657.mp4

Om den låter illa? Nej inte så mycket. Det är väl det som talar emot lager egentligen för det är inget kraftigt ljud. Jag kallar det ett avlägset "burkljud", typiskt vid 60-90km/h. Tycker att det påminner om ljudet från ett hjullager som har börjat låta lite. Sedan finns det en känsla av att det finns något som sitter löst o skakar. Jag tycker vidare att drivlinan känns "rå" (mer rå än normalt då alltså).

Sedan såg jag på vibrationsmätningarna att vid lägre hastigheter (85 upp till 110km/h cirka) så syns vibrationerna i bilens alla leder (i färdriktningen, i sidled och i höjdled). Ju fortare jag kör desto mer uttalad blir vibrationen i sidled, det kommer även ett ljud (o vibrationer) i sekvenser ungefär som en kulspruta. Jag tolkar det som att diffen då står och slår i sidled.

Från några av filmerna hör man det här "kulsprute"-ljudet och jag inbillar mig att det är ett kugg-rassel-ljud där (ljudet som kommer i sjok mellan 7 och 17 sekunder ungefär).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/729 ... 612517.mp4

Att själv göra jobbet: Skulle jag bara fråga mig själv så skulle jag nog tycka det var rätt kul att försöka montera ner lådan själv och det skulle nog gå inklusive lite misstag och mycket tid. Men tillgänglig tid, familj, jobb och även osäkerhet om jag faktiskt klarar av det, och jag saknar även en riktigt bra plats att mecka (garaget trångt och fullt av annat) på gör att jag nog inte skall ge mig in på det spåret.

Byta låda/renovera lagren på befintlig? Det blir ju en rejäl prisskillnad, lagerna till diffen går på 200:- styck, så om det räcker med det så blir det ju billigt. O om man ändå har lådan nere, varför inte försöka? För en begagnad låda varierar det mellan 5.000:- (23.600 mil) till runt 10.000:- http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/8252117/ . Finns det prutmån på sådant här??
Priset för någon att ta ner lådan och byta dessa lager kryper nog iväg till ganska höga belopp. Och det kanske inte ens löser problemet. Tyvärr kan jag inte de filmerna så jag vet ej hur det ser ut.
Föresten så ska det inte behövas shims om de sätter tillbaka samma krondrev mm igen och bara byter lager då lagren ska hålla samma toleranser som de befintliga gjorde innan (om) de är dåliga. Shimsa gör man ju bara om man sätter i andra drev och kronhjul. Lika i en vanlig bakaxel. Där shimsar man ju bara för att få rätt spel mellan bitarna. Men tar man isär och sätter ihop igen så har man ju inte ändrat nåt. Förutom fräscha lager. Som ska hålla sig inom samma toletanser.
Precis, så har jag också uppfattat saken när jag läst på diverse form. Har man lite tur så ligger felet enbart i difflagret och att detta inte behöver schimsas, men det är ju också en chansning av rang, jag medger det.

Se nedan för youtube-klipp:
Ok, jag fortsätter att bomba på. Här är lite bilder på min drivaxel, jag har ju lämnat ifrån mig den nu, men tänkte att det kunde vara värt att jämföra hur den ser ut men annan sliten drivaxel o det här är vad jag hittade.

Först en referensbild som jag hittat på bilddelsdatabasen:
Bild

Sedan på min:
Bild
Tre saker: 1. slitspåret i "rosten" till vänster. Motsvarande finns inte på referensbilden. 2. Slitspåret till höger, visar två spår istället för ett. 3. Kan inte svära på detta, men visst ser det ut som att rostkanten till vänster inte är "jämn", avståndet till rostkant varierar (svär över att jag lämnat tillbaka drivaxeln till Volvo utan att kolla detta i detalj, jag märkte inget när jag tog fotot).

Annan vinkel:
Bild

Annan vinkel:
Bild
Det svarta här (se prickarna vid "roten" av axeln) la jag inte märke till tidigare. Vet ej om det "sitter fast" eller är "lös smuts/färg"

Sista bilden:
Bild
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Generator laddar ej batteriet

Tog ut hela instrumentpanelen idag och mätte […]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]