NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
umekille skrev:Jag drog ju husvagn efter,kanske blir annat med bara bilen.
Nej, att bilen blir starkare kan inte "försämras" av att man har husvagn efter. Sen skrev ju jag att det var just det jag hade.. alltså en husvagn på släp efter min V50 1,8f.

Som sven säger ska man nog inte jämföra bilar som inte är konverterade, dom är inte menade att köra på etanol. Även en etanolbil behöver ju ändra vissa saker i insprutning och förbränning när man byter bränsle. Det känner den automatiskt av när man byter (den kan gå lite hackigt och dåligt några km efter en tank med nytt bränsle) men det gör ju inte dina bilar om du tankar etanol trots att dom inte ska klara av det.

När det gäller slitaget har du nog rätt, speciellt när det gäller okonverterade bilar.

I konverterade bilar och bilar som är gjorda för bränslet har man anpassat t.ex bränsleslangar och så till att klara av E85. Sen måste vissa filter bytas oftare och kanske även andra grejer.. det är ju därför man har en liten service var 1500mil på etanolbilarna som inte behövs på t.ex diesel.
Användarvisningsbild
av SvenB
En konstig slutledning. ;-//
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske var en kortslut-ledning. :lol:
Användarvisningsbild
av P210
Du har helt rätt Joel! Se exemplet Med SAAB BioPower 9-5. Den hade 175 hkr på bensin. Tankade man E85 fick den helt plötsligt 220 hkr utan någon annan åtgärd än att hälla i ett annat bränsle.
Jo - detta har sin förklaring av att bränslesystemet i biopowersaabarna tillåter högre turbotryck när motorn märker att det är etanol i systemet därav effektökningen.. tyvärr ökade bränsleförbrukningen i samma omfattning, en halv liter extra på etanol var inte ovanligt.

Samma sak med Koenigsegg CCX där man får ut 1018 hk istället för 806 om man tankar med etanol.
En överladdad bil är lätt att göra till "Multifuel", då när man kör på E85 har man "full power" och när man tankar bensin, känner motorns styrsystem av det "nya oktantalet" (Kan ju hamna var som helst mellan 95 och 102oktan som etanolen har, beroende på blandningen av E85 och bensin.) sänker turbotrycket och vrider fram tändningen till säker mark.

Anledningen till att Koeningsegg gjort en +1000hkr bil som går på E85 är ungefär samma som när vi "vanliga trimnissar" konverterar till etanol.
Sanning nummer 1 är att man plockar mest effekt ur en motor precis innan den börjar spika. Dvs mest möjliga förtändning och högsta möjliga kompression. Etanolens högre oktantal får motorer på etanol att spika senare och man kan därför höja trycket (kompressionen) och öka förtändningen avsevärt mot en motsvarande motor på bensin.

Har en kompis med trimmad 2,5l turbofemma i sin Amazon, var med honom för ett par år sedan när han började laborera med etanol, efter en dags experthjälp av en firma med bromsbänk fick han ut följande siffror;
Bilen gav när vi kom dit 296 hk på 98okt bensin samt 1,9 bars laddtryck.
Med E85 och något korrigerad mappning blev det 307hk med bara 1,6 bars laddtryck.
Så med E85 och höjd tändning samt 1,9 bars laddtryck gav den till slut 405 hk.
Bränsletörsten ökade med nästan 46% men det tyckte inte han var så mycket att orda över :D

Bilar utan turbo, kan också få högre effekt, men inte lika lätt, då man inte kan öka/variera grundkompressionen, för om man optimerat den för max prestanda med E85 och sedan skulle tanka bensin, skulle den knacka och man skulle få motorras på halsen.

Kontentan är att alla etanol/bensinmotorer är halvmesyrer och bara delvis kan anpassa sig till endera bränslet, därför har jag upplevt att vissa bilar kan få en fördel av att blandtankas och vissa inte uppvisar någon märkbar skillnad alls beroende på var man lagt sig, mest optimering mot bensin eller etanol.
Så rådet att testa en tank eller två med olika blandningar i sin egen bil tycker jag kan vara ett gott råd!
Tyvärr läser man ju alltför ofta om att många FFVbilar mår bäst om de får en skvätt bensin emellanåt....
Senast redigerad av 1 P210, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: Kontentan är att alla etanol/bensinmotorer är halvmesyrer och bara delvis kan anpassa sig till endera bränslet, därför har jag upplevt att vissa bilar kan få en fördel av att blandtankas och vissa inte uppvisar någon märkbar skillnad alls beroende på var man lagt sig, mest optimering mot bensin eller etanol.
Så rådet att testa en tank eller två med olika blandningar i sin egen bil tycker jag kan vara ett gott råd!
Tyvärr läser man ju alltför ofta om att många FFVbilar mår bäst om de får en skvätt bensin emellanåt....
Nu var vi där igen :!: På vilket sätt har du upplevt detta :?:
Användarvisningsbild
av erikn
Kontentan är att alla etanol/bensinmotorer är halvmesyrer
Tänk om det fanns någon som gjorde en motor som enbart skulle gå på E85. Det tror jag skulle bli en nära diesel i förbrukning, trots att dieseloljan innhåller 1,6 ggr mer energi.
Användarvisningsbild
av P210
Nu var vi där igen :!: På vilket sätt har du upplevt detta :?:
- Bara egna erfarenheter!

Biltillverkarna har bara anpassat sina motorer för E85, ingen har gått hela vägen och optimerat för endast E85 (jo SAAB hade någon E100 studie som gav dubbla effekten gentemot samma motor på bensin) det behövs rejäl kompressionshöjning - över 15:1, förvärmning av luft, ändrat tändläge, helt anpassat motorstyrningen för detta enda bränsle.

En turbomatad dieselmotor ligger närmare beskrivningen för en motor anpassad för enbart etanol än en bensinmotor!

Detta tar sig givetvis olika uttryck i vilket bränsle motorn kan anpassa sig mest mot = är mest effektiv/går snålast på.

Har privat laborerat med detta i Peugeots 1,6 och 2,0 Bioflex samt kört ett antal mil i jobbet med Volvo C30 1,8F, V50 2.0F och V70 2.5 FT.

Peugeots 1,6:a upplevde jag som helt klart optimerad mest åt E85, gick köras på under 07 i landsvägsfart, var inte märkbart snålare på bensin.

Den första C30 1,8F vi hade som poolbil på jobbet var ingen som kunde köra på under 1,3 l/milen på etanol, den rann rakt igenom, inte mycket snålare på bensin heller tyvärr.

Hade en Peugeot 407 2.0 Bioflex som tjänstebil i tre år och konstaterade på denna att man kunde späda bensinen med ca 25% etanol eller tvärt om utan att förbrukningen ökade resp. minskade direkt mätbart.
Men den gick för det mesta på E85, förbrukade litern blankt i motorvägsfart, på bensin gick den på runt 0,85 vilket också bevisar att den var effektivare på etanol än bensin då skillnaden i förbrukning var ca 15% - betydligt mindre än de 30% som skiljer i energiinnehåll mellan bränslena.
Användarvisningsbild
av SvenB
P210 skrev: Tyvärr läser man ju alltför ofta om att många FFVbilar mår bäst om de får en skvätt bensin emellanåt....
Du har säkert erfarenhet att laborera med bränslena, men vad har du för erfarenhet av det stycke du tagit bort från det av mig citerade inlägget från dig. Min erfarenhet är att FFV bilar mår mycket bra av att enbart köras på E85.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.

Är där inga felkoder är det tä[…]

245 Turbo

Musbo i filterboxen???

Svårlösta vibrationer

För mej hjälpte det att ta bort alla […]

Men? Vad är det som rostat? Kittet lär i[…]