NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tankade bilen idag...fick en snitt förbrukning på 0,73 och då har jag kört ca 25 mil landsvägskörning i lugn fart.
Blir ett besök på Bilia på måndag,sist sa dom att dom inte hittade några felkoder! :evil:
av Lövet
Det där är helt vansinniga siffror. Det där är samma förbrukning jag hade på min bensin 3.2a i lugn landsvägstrafik!
av whoppi
Stiffe72 skrev:Tankade bilen idag...fick en snitt förbrukning på 0,73 och då har jag kört ca 25 mil landsvägskörning i lugn fart.
Blir ett besök på Bilia på måndag,sist sa dom att dom inte hittade några felkoder! :evil:
Jo det låter ju som ett totalt motorras...
Körde själv 22mil landväg/motorväg under nyårshelgen snitt 0,46l/mil, 84km/h som snitthastighet. 4 pers i bilen och packning upp till taket därbak.
Stiffe72 skrev:Tankade bilen idag...fick en snitt förbrukning på 0,73 och då har jag kört ca 25 mil landsvägskörning i lugn fart.
Ta ut motorn och släng den i ansiktet på dem.. Vet de bara hur man läser felkoder, eller? Blir så jävla förbannad, kan de inget annat än att byta random delar och läsa felkoder?
av whoppi
Stiffe72 skrev:Ni som har fått bytt både spridare och egr-ventil mm, har volvo lyckas läsa ut några felkoder eller har dom bara "provat" att byta ut delar eftersom??
Spridarna ger inga felkoder, men ger som du säger mkt hög förbrukning. Men man brukar då även uppleva ryckig motorgång.
av whoppi
whoppi skrev:
Stiffe72 skrev:Ni som har fått bytt både spridare och egr-ventil mm, har volvo lyckas läsa ut några felkoder eller har dom bara "provat" att byta ut delar eftersom??
Spridarna ger inga felkoder, men ger som du säger mkt hög förbrukning. Men man brukar då även uppleva ryckig motorgång.
Är det spridarna så kan även färddatorn visa låg förbrukning trots att den verkliga är mkt högre. Antagligen för att färddatorn tror att det matas in en viss mängd soppa men att det vid defekta spridare åtgår betydligt mkt mer.

Vad har du för felsymptom?
Tycker bilen är rätt svag på låga varv, sen tycker jag att den knackar lite men det kan ju bero på att det är första dieseln för mig så jag inte är riktigt van vid det, ska köra in till Bilia o säga åt dom att dom får fixa bilen åt mig o jag hämtar inte den för den är fixad!
av whoppi
Stiffe72 skrev:Tycker bilen är rätt svag på låga varv, sen tycker jag att den knackar lite men det kan ju bero på att det är första dieseln för mig så jag inte är riktigt van vid det, ska köra in till Bilia o säga åt dom att dom får fixa bilen åt mig o jag hämtar inte den för den är fixad!
Men visar färddatorn samma förbrukning som verklig?
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 51
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]